מבנה בית הכנסת הנטוש בליטא ימכר ב-3000 אירו בלבד

בית הכנסת בעיר שטה שבליטא מוצע למכירה, במחיר זעום ביותר. בית הכנסת נבנה במאה ה-19 וננטש בעקבות מלחמת העולם השנייה

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/02/20 08:59 כח בשבט התשפ

מבנה בית הכנסת הנטוש בליטא ימכר ב-3000 אירו בלבד
ארכיון, צילום: ויקיפדיה, כיכר השבת

בעיריית שטה שבליטא הודיעו השבוע כי המבנה הנטוש בעיר עומד למכירה, אותו מבנה שימש בעבר כבית הכנסת של העיר. העיר שבעברה הייתה מלאה ביהודים, שכמעט 70% מהאוכלוסייה בה היה יהודי, נותרה כמעט ריקה מיהודים בעקבות השואה.

על פי הדיווח בבית הכנסת העתיק שרידים של עיטורים יפים ומרשימים, שריד לאחד מ־220 בתי כנסת וקהילות יהודיות ברחבי ליטא שהתרוקנו בקיץ 1941 מהמוני היהודים שמילאו אותם. מדובר בבית כנסת שנבנה בסוף המאה ה־19. חשיבותו ההיסטורית רבה בשל העובדה שנותרו מעט מאוד בניינים של הקהילה היהודית העתיקה באזור. 

המחיר ההתחלתי המבוקש על ידי העירייה למבנה הוא 3,000 אירו בלבד. המחיר הכה נמוך מעורר תמיהה אך שגריר ישראל בליטא מבקש להרגיע, וטוען שמדובר רק במחיר התחלתי וברגע שיהיו הצעות המחיר יזנק. בנוסף בראיון לידיעות אחרונות ""אין ספק שהצעת המבנה הנטוש למכירה משקפת את המצב העגום מאוד, במדינה שהיתה עד השואה ממלכה יהודית משגשגת שכרבע מיליון יהודים חיו ויצרו בה וכעת נותר בה קומץ יהודים. מכירת המבנה היא תזכורת עגומה במיוחד להיעדר פתרון לרכוש היהודי במדינה שהיתה פעם ממלכה יהודית. על פי החלטה ליטאית משנת 1992 אמורים היו מבני בתי הכנסת לחזור לידיים יהודיות, אולם בפועל הועברו עד כה רק חלק מהמבנים לקהילות היהודיות המזעריות של ליטא, וגם אלו שהועברו משוועות הן לשיפוץ והן למתפללים - ושניהם לא בנמצא".