אוניברסיטת בר אילן: בוטל החיוב לחבוש כיפה ולהתלבש בצניעות

אוניבסיטת בר אילן ביטלה את הדרישה מסטודנטים להתלבש צנוע ולחבוש כיפה בקמפוס. לדברי ההנהלה הדרישה בוטלה עקב אי אכיפת הנהלים והתמעטות הדתיים במוסד

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/10/19 10:40 כה בתשרי התשפ

אוניברסיטת בר אילן: בוטל החיוב לחבוש כיפה ולהתלבש בצניעות
אוניברסיטת בר אילן, צילום: ויקיפדיה, אוניברסיטת בר-אילן cc-by-sa

אוניברסיטת בר אילן הוציאה מתקנון המשמעת את הדרישה מגברים לחבוש כיפה בשיעורי יהדות, וביטלה את תקנון הצניעות שחל על כלל שטח הקמפוס, בו לבוש חשוף הוגדר "הטרדה". מהאוניברסיטה נמסר כי הדרישה ממילא לא נאכפה בשנים האחרונות, וכעת הוחלט להסירה באופן סופי מטופס "הצהרת הסטודנט" של המוסד, שעליו מתבקשים הסטודנטים לחתום. באוניברסיטה אומרים כי השינוי התבצע עקב שינו בתמהיל בין הסטודנטים הדתיים והחילונים באונברסיטה.

בנוסח הצהרה הקודם, נדרשו הסטודנטים לחתום על סעיף שלפיו ידוע להם כי האוניברסיטה פועלת "ברוח תורת ישראל ומסורת ישראל". "אין האוניברסיטה מתערבת באמונתו ודעותיו של אדם, אבל היא מצפה מכל הבא בשעריה לנהוג כבוד במוסד ובזולת", כך נוסח בהצהרה. כיון שכך, נדרשו הסטודנטים הגברים "לחבוש כיסוי ראש בקמפוס (רצוי) ובשיעורי היהדות (חובה)", וכן "להימנע מלבוש חושפני, הפוגע ברגשות ומהווה הטרדה לאוכלוסיית הקמפוס". אמנם לדברי האוניברסיטה  דרישת הצניעות הוסרה מהתקנון לפני שנים אחדות, אך בעיתון "הארץ" פורסם כי למערכת הגיעו טפסים משנת הלימודים הקודמת שבהם עוד נדרשו סטודנטים לשמור עליה.

בנוסח החדש, שעל השינוי בו דווח לראשונה ב"כאן", נותר הסעיף הנוגע לתורת ישראל ומסורת ישראל, אך הוסרה כל התייחסות לכיסוי ראש וללבוש. "ידוע לי שמטרותיה ומגמתה של האוניברסיטה, לטפח ולקדם את הלימוד ואת המחקר בכל ענפי התורה והמדע ברוח תורת ישראל ומסורת ישראל. אין האוניברסיטה מתערבת באמונתו ובדעותיו של אדם, אבל היא מצפה מכל הבא בשעריה לנהוג כבוד במוסד ובזולת ואני מתחייב/ת להתנהג בצורה שתכבד את מנהגי האוניברסיטה ולמלא אחר ההסדרים המקובלים הנובעים מאופייה המיוחד", נכתב בנוסח החדש.

אוניברסיטת בר אילן הוקמה כמוסד דתי, ומאז היווסדה הסטודנטים הבאים בשעריה מחויבים בלימודי היהדות - תנ"ך, תלמוד, מחשבת ישראל ותולדות העם היהודי. בשנים האחרונות צומצם סך שעות הלימוד הנדרש במקצועות הללו, מ-14 שעות לימוד שנתיות לעשר בלבד.

בשנים האחרונות עומדים באוניברסיטה על כך שהקורסים יעמדו בסטנדרטים אקדמיים וכי היהדות תילמד בהם מנקודת מבט תרבותית ולא מזווית דתית. באוניברסיטה פועלת גם מדרשה ללימודי יהדות לנשים, והמוסד מאפשר לסטודנטיות להמיר את קורסי החובה האקדמיים במקצועות היהדות בשיעורי התורה של המדרשה. סטודנטים לא-יהודים אינם נדרשים ללמוד קורסים ביהדות, ובמקומם עליהם ללמוד קורסים שונים במדעי הרוח.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן