רבנים פורשים מצהר: "הארגון החל לפעול כנגד ה'מרא דאתרא'"

רבנים שהיו שותפים במיזם החתונות של צוהר יוצאים היום בקריאה פומבית לראשי הארגון לחדול מהפעילות שלהם בתחום הגיור והכשרות. בצהר מבהירים: "חלק גדול מהחתומים על המכתב מעולם לא חיתנו בארגון רבני צהר. אחרים לא שייכים לצהר למעלה מעשר שנים"

חדשות כיפה גלעד כהן, חדשות כיפה 05/08/19 10:11 ד באב התשעט

רבנים פורשים מצהר: "הארגון החל לפעול כנגד ה'מרא דאתרא'"
השקת מיזם צהר פיקוח מזון, צילום: פלאש90

רבנים שהיו שותפים במיזם החתונות של ארגון צהר משנותיו הראשונות, פנו במכתב פומבי על רקע הפעולות של הארגון בשנים האחרונות, בעיקר בתחום הכשרות והגיור, בעקבותיהם חשו כי אין להם יכולת יותר לשתף פעולה עם ארגון שיוצא באופן כזה כנגד הרבנות הראשית.

בארגון צהר אומרים כי חלק גדול מהחתומים על המכתב מעולם לא חיתנו בארגון רבני צהר וכי אחרים לא שייכים לצהר למעלה מעשר שנים. "מוזר שבשבוע בו מוחלט להגיש כתב אישום על חשד לשוחד של בכיר במערכת הכשרות ברבנות בוחרים רבנים אלו לבקר את מי שמבקש לשפר את מערכת הכשרות". אומרים בצהר.

בפתח מכתבם מציינים הרבנים כי הגיעו למיזם של ארגון צהר "מתוך שאיפה כנה לקדש שם שמים".  הרבנים כתבו כי תחילת הקשר בינם לבין הארגון היה סביב מיזם החתונות, שהיה מיזם חיובי ופעל בתיאום עם הרבנות הראשית. 

המכתב של הרבנים

המכתב של הרבניםצילום: הותר לשימוש

הרבנים, ביניהם גם הרב דני סטיסקין רב הישוב מעון לשעבר, הרב אליאב מאיר רב אזורי חבל מודיעים, הרב שלמה אזולאוס ראש המכינה במשכיות, הרב יצחק כהן רב הישוב מורשת ורבנים נוספים, קובלים על צורת ההתנהלות בארגון, אותה הובילו ראשי הארגון ללא היוועצות עם שאר הרבנים בארגון "דא עקא, שבשמם של כלל הרבנים המחתנים נעשו במהלך השנים פעולות רבות שאינם מקובלות על רוב מניין ובניין של רבני ישראל, כל זאת גם ללא דיון פנימי בין הרבנים שבארגון וללא הליך של קבלת החלטות על פי הרוב. מצב זה נמשך זמן רב ועורר תסכול אצל הרבנים, וביקורת פנימית עזה. אותן פעולות הן אלו שהביאו למצב שבו אותם הרבנים מזקני הציונות הדתית, ובראשם נשיא הארגון הגאון הרב יעקב אריאל פרשו מהארגון וחלקם אף מתחו עליו ביקורת קשה."

עוד הם מדגישים את הפעילות של הארגון בשנים האחרונות כנגד הרבנות הראשית לישראל "נראה שהארגון החל לפעול בגלוי כנגד ה'מרא דאתרא' של כלל ישראל-הרבנות הראשית, שהיא המרכז הרוחני של האומה והפוסקת בענייני כלל ישראל, ומסממניה הבולטים של מדינת ישראל כמדינה יהודית. החלשת כוחה ועצמאותה של הרבנות הראשית עלולה להביא לסכנה ממשית של הפיכת המדינה למדינת כל אזרחיה.

הרבנים החתומים

הרבנים החתומיםצילום: הותר לשימוש

כל זאת נעשה בראש ובראשונה על ידי פתיחת מיזם הכשרות הפרטית, אשר 'זכה' לביקורת רבנית מפי כמעט כל גדולי הדור, (נשיא הארגון לשעבר הרב יעקב אריאל אף אוסר לאכול במקומות המפוקחים על ידי 'צהר'), ומאידך התקבל בהתלהבות על ידי גופים רפורמים וגופים הלוחמים כנגד זהותה היהודית של המדינה."

לקראת סיום המכתב הם קובלים על השימוש שנעשה על ידי ראשי הארגון בלגטימציה הציבורית לה הם זכו בעקבות מיזם החתונות על אף שרוב מוחלט של הרבנים השותפים בו לא עומדים מאחורי הפעילות שמובילים ראשי הארגון, כפי שהם מסבירים במכתבם. "השימוש בלגיטימציה הציבורית שניתנה ל'צהר' על ידי מיזם החתונות, ובשמם של הרבנים המחתנים בארגון שדעתם כאמור אינה מעלה ואינה מורידה, יוצרת מצג שווא כביכול ישנם רבנים רבים העומדים מאחורי מהלכים המשקפים עמדה של מיעוט קטן מאד."

בסיום הם פונים לראשי הארגון בבקשה שיפסיקו את פעילותם הנ"ל: "על כן אנו פונים אליכם בבקשה וציפיה שהתנהלות זו, המהווה הטעיה ציבורית ותורנית מובהקת, תופסק על ידכם לאלתר, ושתחזרו בכם מכל פעילות הפוגעת ברבנות הראשית לישראל. בציפיה לראות ברוממות קרנה של הרבנות הראשית כפי חזונו של הרואה הגדול מרן הרב קוק זצ"ל.״

בארגון צהר הגיבו: "מוזר שרבנים אלו מגנים על מערכת כשרות שרוב הרבנים בארץ לא סומכים עליה בעצמם ורק דורשים לעצמם  בלעדיות ומונופול. בשנה האחרונה הצטרפו למערך הכשרות של צהר מאות מסעדות ובתי עסק שהיו פתוחים בשבת ומכרו טריפות וכעת סגורות בשבת והן כשרות למהדרין. 
הארגון ימשיך לקדם את הזהות היהודית במדינת ישראל בתחום הנישואין והכשרות ומגוון רחב של תחומים אחרים להרמת קרנה של היהדות בישראל ומחוצה לה".