לראשונה בתחומין: מאמר הלכתי נחתם על ידי אישה

בניגוד לעבר, אז נדרשה חתימתו של גבר לצד מאמרים הלכתיים שנכתבו על ידי נשים, הרבנית חמוטל שובל היתה לאישה הראשונה שמפרסמת בכתב העת הוותיק טור הלכתי: "כולי תקווה שנשים נוספות יצטרפו"

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 02/07/19 22:18 כט בסיון התשעט

לראשונה בתחומין: מאמר הלכתי נחתם על ידי אישה
הרבנית עברון עם עמיתות בבית המדרש, צילום: אור תורה סטון

מדי שנה ב-39 השנים האחרונות יוצא כתב העת "תחומין", המאגד שורת מאמרים פרי ידם של רבנים שונים. השנה, בפעם הראשונה מאז יצא לאור השנתון, נכתב ונחתם מאמר הלכתי על ידי רבנית.

בעבר, כתבו נשים מאמרים בנושאים שונים אשר פורסמו במסגרת כתב העת, אך כשהדבר נגע למאמרים המורים הלכה, עלתה דרישה לצרף לצד הכותבת גם חתימת שם של רב. אחד המקרים הזכורים, אשר פורסם בחדשות כיפה, הוא של ד"ר טובה גנזל שנדרשה לצרף את שמו של בעלה למאמר.

פורצת דרך. הרבנית שובל

פורצת דרך. הרבנית שובלצילום: שירה מירויס

עם זאת, בכרך ל"ט שיצא לאור השבוע באמצעות מכון צומת, פורסם מאמר הלכתי שנכתב על ידי הרבנית חמוטל שובל והפעם עם חידוש, הוא גם נחתם על ידה בלבד. הרבנית התרגשה להיות האישה הראשונה שמפרסמת מאמר תחת המדיניות החדשה ואמרה: "אני שמחה על ההזדמנות לפרסם מאמר הלכתי בכרך החדש של תחומין. כולי תקווה שנשים נוספות יצטרפו לעולם הכתיבה ההלכתית, ושכתבי עת נוספים ילכו בדרכיו של תחומין ויאפשרו לכתיבה הלכתית נשית לבוא לידי ביטוי".

במאמרה של שובל, עמיתה במכון למנהיגות הלכתית ע"ש סוזי ברדפילד במדרשת או"ת לינדנבאום מבית רשת אור תורה סטון, היא עסקה בנושא "גדול הבית" בהלכות אבלות, ופסקה כי ימי השבעה ייספרו לפי המשפחה, כך לדוגמא במקרה שאדם הגיע מחו"ל, הוא יצטרף ויישב שבעה אף פחות ימים עם בני משפחתו, מתוך מטרה שכולם יישבו יחד ובאותו הזמן.

מתיר הקלדה בחול המועד. הרב פרל

ראש מכון צומת, הרב פרלצילום: מכון צומת

הרב מנחם פרל ראש מכון צומת התייחס למאורע החדשני ואמר כי "שערי בית המדרש של תחומין פתוחים לכל מאמר הלכתי משמעותי הנכתב בידי אדם ירא שמיים, איש או אישה. אנו שמחים על הגדלת מעגל העוסקים והעוסקות בכתיבה הלכתית. עם זאת שיקולי המערכת הם לגופו של מאמר".

מנהלת המכון למנהיגות הלכתית מבית רשת אור תורה סטון הרבנית דבורה עברון שיבחה את המהלך ואמרה כי "חמוטל היא דוגמה לעמיתות במכון למנהיגות הלכתית ע"ש סוזי ברדפילד, נשים שהופכות למנהיגות הלכתיות ויכולות לתפוס תפקידי מנהיגות משמעותיים ולפרסם מאמרים הלכתיים-תורניים בבמות הנחשבות ביותר בעולם התורה". נשיא רשת אור תורה סטון הרב ד"ר כתריאל (קנת') ברנדר ציין כי "המחויבות שלנו למסגרת ההלכתית מנחה את שאיפותינו לאפשר לנשים לשמש דמויות תורניות, הממשיכות את מורשת דבורה הנביאה".