פסק הלכה: מותר להשתמש בעינויים כשיש סכנה מוחשית לפגיעה בחיים

העינויים בעת סכנה מוחשית לפגיעה בחיים מותרים על פי ההלכה - כך קובע הרב שלמה דיכובסקי. פסק ההלכה פורסם בכרך החדש של השנתון תחומין מבית מכון צומת

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/06/19 18:36 ג בסיון התשעט

פסק הלכה: מותר להשתמש בעינויים כשיש סכנה מוחשית לפגיעה בחיים
סכנה ממשית לישראל? | הפגנה נגד העינויים בשב"כ, צילום: פלאש 90

הרב והדיין שלמה דיכובסקי, מי שימש כמנהל בתי הדין כותב כי ניתן להשתמש בכל אמצעי הכפייה כדי להסיר סכנה מוחשית מעל ישראל, כולל שימוש בלחץ פיזי כלפי נחקרים, בין אם הם יהודים ובין אם לאו. לדבריו, בעת מלחמה מותר לפעול ללא הגבלה כדי לנצח, גם אם הדבר כרוך בפעולות חריגות או בפגיעה באויב. ובין השאר הוא קובע בשל כך כי "נוהל שכן", במסגרתו נעשה שימוש באזרח מקומי כדי לפתוח בית שמסתתר בו חשוד בטרור, מותר על פי ההלכה.

הזוכים עם הנשיא

הרב דיכובסקי, שלישי מימין | בית הנשיאצילום: אלעד מלכה

גם בעת שלום רשאי בית הדין להשתמש באמצעי כפייה כדי להגיע לחקר האמת, אך יש צורך בהחלטת בית הדין או בית המשפט להפעיל אמצעים מיוחדים נגד הנחקר או הנאשם. בין השאר מציין הרב דיכובסקי, כי יש לחקור במידת הצורך בצורה כזו גם גורמים מהעולם התחתון שבפעילותם מהווים סכנה לציבור. בסיום דבריו הוא מתייחס גם למקרה שבית הדין מפעיל אמצעי אכיפה נגד המסייעים לחוטא, כמו למשל במקרה של אב משפחה השולט בבנו שהינו סרבן גט וקובע כי יש לבית הדין זכות להטיל עונשי מאסר על ראש המשפחה המחליט על בנו.

הרב מנחם פרל ראש מכון צומת אומר כי תחומין ממשיך להוות במה הלכתית משמעותית לכל תחומי התורה  החברה והמדינה. "החיוניות של הנושאים והכותבים בכרך, מלמדת כי בבתי המדרש הציוניים דתיים מבקשים להמשיך את דרכו של הרב שאול ישראלי, שאותה פיתח ובנה הרב רוזן, לתת מענה  לכלל תורת המדינה".

השנתון תחומין יוצא לאור על ידי מכון צומת זו השנה השלושים ותשע. את תחומין , ייסדו הרב ישראל רוזן והרב אורי דסברג ז"ל.