הלכות אזעקה, תפילה ושבת

מה עושים בשעת מלחמה בזמן השבת והתפילה? איך נערכים נכון ומה עושים כשיש אזעקה באמצע התפילה?

חדשות כיפה הרב מאיר נהוראי 14/05/21 16:30 ג בסיון התשפא

הלכות אזעקה, תפילה ושבת
רצים למקלט בזמן אזעקה, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

נקודת המוצא להלכות המובאות לקמן, היא שאנו נמצאים  בשעת מלחמה והצורך להיכנס למרחב המוגן הוא מדין ספק פקוח נפש. נתייחס בעיקר לשני נושאים, השבת והתפילה.

הכנות לקראת שבת

הכניסה למרחב המוגן היא בעת האזעקה היא ספק פקוח נפש שדוחה שבת . ואעפ"י כן, יש להימנע מכל פעולה שאינה נצרכת, ויש להתכונן היטב לפני כן כמו סידור המרחב המוגן שיהיה מוכן לקלוט בצורה טובה את  הנכנסים לתוכו בעת הצורך. (תאורה, סדור החדר וכו') .יש לנהוג לפי ההוראות הבאות:

  1. אין היתר להדליק, לצפות ולהאזין לאמצעי התקשורת השונים בעיצומה של השבת, מותר להשאיר את  הנייד דלוק (לא לשאת אותו), עם האפליקציה המתריעה על אזעקה במקום , שבו אנו נמצאים, (או רדיו בגל השקט)  כדי  שיהיה ניתן לשמוע כראוי את האזעקה וללכת בצורה בטוחה למרחב המוגן.
  2. בשל העובדה שהנייד דלוק, ובדרך כלל אנחנו מבקשים לדעת מה בדיוק קרה וכו' יש להיזהר שבעתיים, שהנייד יהיה במקום מיוחד, שלא יבוא בטעות ויתבונן בדברים שאינם נצרכים.
  3. יש לדאוג לכך שבכל בית כנסת יהיה מכשיר טלפון על רטט מוכן וערוך לכל תרחיש חלילה.וכמובן אמצעי עזרה ראשונה.

לסיכום, יש להכין את כל מה שנדרש לכניסה מאובטחת למרחב המוגן לפני השבת. אפשר להשאיר את הנייד דלוק לצורך שמיעת האזעקה ולהניחו במקום קבוע על מנת שחלילה לא נשתמש לצרכי גלישה בטעות. מיותר להזכיר שאנשי כוחות הביטחון והרפואה במקומות השונים,  יקחו איתם את המכשירים הניידים על מנת שיהיו ערוכים בכל עת לכל צרה שלא תבוא.

 

אזעקה במהלך התפילה

  • במקרה של אזעקה במהלך התפילה ייכנס למרחב המוגן וימשיך לאחר מכן בתפילתו.
  • במקרה של אזעקה באמצע  תפילת העמידה, יש להיכנס למרחב מוגן בהתאם להוראות פיקוד העורף. ולהמשיך את  תפילת שמונה עשרה במרחב המוגן.
  • יש להמנע ככל הניתן מדיבור אלא אם כן צריך להודיע לאחרים על כניסה למרחב המוגן.

אם לא היה ביכולתו להמשיך ולהתפלל במרחב המוגן, בשל צפיפות במיוחד במרחבים הציבוריים, והפסיק באמצע תפילת עמידה. ינהג כדלקמן:  

  • אם המתין  במשך זמן, שיכול לסיים את התפילה מתחילתה ועד לסופה  (כ- 5 דק')  חוזר לראש התפילה.
  • אם המתין במשך זמן קצר יותר ממשיך את התפילה לפי ההוראות הבאות:
  • אם הוא הפסיק בברכות אמצעיות חוזר לתחילת הברכה שפסק.  אם הפסיק בשלוש הראשונות, חוזר לראש התפילה, ובשלש האחרונות חוזר לרצה.

 

ימים אלו קשים מאד לעם ישראל, ואנו סומכים ומחזקים את ידיהם של כוחות הביטחון שיצליחו בשליחותם, ויכריעו את האויב. נשתדל בימים אלו להתכונן גם למתן תורה ולהרבות עד כמה שאפשר בתפילות לימוד תורה ועשיית חסד אחד לשני.