הרב בני לאו: "מותר לספור נשים למניין בקריאת מגילה"

פרסום ראשון: במהלך שיעור לארגון קולך, הרב ד"ר בני לאו יצא באמירה הלכתית ייחודית בעניין קריאת מגילה ופסק כי אפשר לקרוא מגילה בהרכב של 10 נשים וגברים יחד

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 14/02/21 22:38 ב באדר התשפא

הרב בני לאו: "מותר לספור נשים למניין בקריאת מגילה"
הרב בני לאו, צילום: צילום מסך

במהלך שיעור משותף לארגון קולך הערב (א') הרב ד"ר בני לאו והרבנית אביטל אנגלברג יצאו באמירה הלכתית ייחודית בעניין קריאת מגילה ופסקו כי אפשר לקרוא מגילה בהרכב של 10 נשים וגברים יחד.
 
הרב בני לאו פוסק זאת על רקע הבעייתיות בימי קורונה, והעובדה כי טרם נקבע מתווה לפורים. "העניין הוא פרסומי ניסא, נשים חייבות בקריאת מגילה אבל אדם הרי יכול לצאת לידי חובה יחידי, אין חיוב במניין. לכן אין שום סיבה לא לקרוא יחד בחיק המשפחה והשכנים הקרובים. אנחנו חוגגים בקפסולה אז כדאי שנחגוג עם העשרה שקיימים מאשר נחזר אחרי מניין".

הפסקה היא פרי לימוד ממושך ומשותף של הרבנית אביטל והרב בני יחד, והתפרסמה במסגרת לימוד מיוחד מטעם ארגון קולך.

המכתב של הרב בני עם הפסיקה ההלכתית

המכתב של הרב בני עם הפסיקה ההלכתיתצילום: ללא

הרבנית אביטל הביאה את הסוגיה של הזימון שבה כתוב שנשים נספרות גם לזימון לפי הר"ן והקיצור שולחן ערוך, וכי לא מדובר בהתכנסות שתוביל לפריצות. ומאחר שקריאת מגילה היא לא משהו שצריך בשבילו מניין כי הרי אפשר לקרוא יחיד, בוודאי שאין בעיה.

הרבנית הראתה כיצד הפוסקים חלוקים ביניהם בשאלת הזימון, אך מסכימים שנשים נספרו לזימון ואם כך, שזה דבר שבקדושה ובוודאי שמגילה שאיננה דבר שבקדושה (כלומר אין ברכה או קדיש) אז מותר בהתכנסות משפחתית שברור שגם אין בה משום פריצות וכו'.