הפתרון עבור לקויי דיבור בשבת: שימוש במחשב מיוחד

מכון צומת מפרסם את הפתרונות האפשריים עבור ליקויי דיבור בשבת: מקלדת מיוחדת ומערכת מיקוד מבט

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/01/21 10:16 יד בשבט התשפא

הפתרון עבור לקויי דיבור בשבת: שימוש במחשב מיוחד
כל דור והתשובה שלו , צילום: shutterstock

מכון צומת מפרסם שו"ת המפרט קווים מנחים לתקשורת חלופית מותרת בשבת עבור לקויי דיבור. השו"ת בוחן את האפשרויות השונות הקיימות בניהם : מקלדת שבת, מסך מיקוד מבט, מסך מגע ועוד.
השות מבדיל בין אדם שמתפקד מבחינה מנטאלית באופן תקין לבין "במקרה שמדובר במגבלה קוגניטיבית קשה – ללא יכולות האבחנה הנ"ל, אשר מגדירה אותו כ'שוטה' הפטור מהמצוות, הרי שאין על אותו אדם מגבלה כלשהי בשימוש במחשב בשבת, כיון שאינו מחויב במצווות (כמובן שאין זה פוטר את הסובבים אותו מחיובי שמירת שבת ודינם ככל מי שנדרש לסייע לאדם בעל מגבלה תפקודית כמפורט להלן)."

דוגמא של לוח תקשורת

דוגמא של לוח תקשורתצילום: באדיבותה של קלינאית התקשורת חן קרניאל

לאחר דיון הלכתי על הכלים והאפשרויות המותרות בשבת. קובעים במכון : "ניתן להשתמש בתוכנת תקשורת עבור לקויי דיבור שזו הדרך היחידה עבורם לתקשר עם הסובבים אותם, כאשר השימוש מתבצע באמצעות מסך מגע touch)), או כאשר ההקלדה נעשית ב'מקלדת שבת', או באמצעות מערכת  מיקוד מבט"

ומבקשים לשים לב להנחיות הבאות: 
1.      יש להפעיל את המחשב ואת התוכנה מערב שבת.
2.      השימוש במחשב לצורך תקשורת מותר לבעלי המוגבלות (גם לגדולים מעל בר-מצוה) ובמקרה הצורך גם לקרוביהם או לכל מי שמסייע להם, מכיון שמה שהותר עבור חולה – הותר בין לחולה עצמו בין למי שמטפל בו (שו"ע או"ח שכח, יז). במידת האפשר, על המסייעים להעדיף הקלדה ב'מקלדת שבת' על פני תקשורת קולית (כדי להימנע מהשמעת קול לכתחילה). אך בשעת הצורך ניתן להשתמש גם בתקשורת קולית.
3.      השימוש בלוח התקשורת מותר גם כאשר מפיקים באמצעות התוכנה צלילים קוליים.
4.      יש לבטל בערב שבת – באמצעות שינוי ההגדרות – את 'שומר המסך', ולהכין 'קיצורי דרך' מתאימים למניעת ביצוע 'קליקים' מיותרים בתוכנת התקשורת.
5.      יש לטעון את המחשב מערב שבת, על מנת להימנע מהטענתו בשבת. אם יש צורך בהטענה בשבת – יש לעשות זאת באמצעות שעון שבת המחובר לשקע מבעוד יום, כאשר החיבור והניתוק יתבצעו במצב '"כבוי" (כשיפעל השקע ע"י השעון, תתבצע ההטענה ב'גרמא', שהותרה במקרה צורך כעין זה כמבואר בשו"ע שלד, כב וברמ"א שם).