על רקע הקורונה: מחזור מיוחד מגיש גרסה מקוצרת של תפילות הימים הנוראים

לקראת הימים הנוראים ובצל משבר הקורונה, רבני רשת 'אור תורה סטון' ערכו קיצור למחזור התפילה, תוך הסרת קטעי מזמורים ופיוטים הנהוגים בימי שגרה. "ההלכה מחייבת אותנו השנה לקצר את התפילה על מנת לשמור על בטיחות המתפללים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/08/20 12:21 י באלול התשפ

על רקע  הקורונה: מחזור מיוחד מגיש גרסה מקוצרת של תפילות הימים הנוראים
צילום: אור תורה סטון

על רקע מגפת הקורונה והאתגרים ההלכתיים הגדולים שהיא טומנת בחובה עבור מיליוני מתפללים יהודים בארץ ובעולם, ערכו רבני רשת 'אור תורה סטון' את מחזורי התפילה לקראת הימים הנוראים, כשהם מסירים חלקים מהתפילות הנהוגות בראש השנה ויום כיפור, תוך היצמדות לגדרי ההלכה. מטרת המיזם היא למנוע סכנת הדבקה. זאת באמצעות קיצור זמני התפילות, ובכך לאפשר להגדיל את מספר המתפללים שיוכלו להיכנס בשערי בית הכנסת בהתאם למגבלות משרד הבריאות, לצד הקלה על מתפללים המשתייכים לקבוצות סיכון שנגזר עליהם להתפלל תפילת יחיד בבתיהם.  

במשךה שבועות האחרונים עסקו במיזם נשיא הרשת וראש הישיבה הרב ד"ר כתריאל ברנדר יחד עם הרב יהושע גרינשטיין  על מנת ליצור נוסח תפילה מקוצר שיופץ בארץ ובעולם. בין התפילות שהוסרו מהמחזור המקוצר לראש השנה ניתן למצוא את תפילת קורבנות שעל פי ההלכה יכול המתפלל לומר ביחידות בביתו לאורך שיום, מרבית פסוקי דזמרא, פיוטים סביב הוצאת ספר תורה ועוד. דוגמה לקטעי תפילה שהוסרו ביום הכיפורים: חלק נכבד מפיוטי הסליחות,  פרקי התהילים ושיר הייחוד שיש נוהגים לאומרם בסיום התפילה. בשחרית ומוסף יום הכיפורים: קורבנות, פיוטי שחרית שהוצאו למעט "על ישראל אמונתו" ו"לא-ל עורך דין", כמו גם מרבית הפיוטים במוסף.

הרב ברנדר מציין כי "לאורך ההיסטוריה והמסורת היהודית תפילות הימים הנוראים הוגדרו על ידי רצון לקשר בין עם ישראל לקב"ה. אולם, כאשר הנסיבות מאתגרות במיוחד כפי שאנו חווים בימים אלה של מגפת הקורונה, ההלכה מחייבת אותנו לקצר את התפילה על מנת לשמור בראש ובראשונה על בריאות ובטיחות המתפללים- כמובן מבלי לוותר או להקל בחיובים ההלכתיים והרוחניים של התפילה. תקוותנו היא שבעוד מספר שנים ילדינו ונכדינו יביטו לאחור, ויזכרו את ימי גזירת הקורונה כתקופה שבה עמדנו בגבורה וללא מורא אל מול אויב נסתר, מבלי לוותר על מחויבותנו למהות ולמשמעות הימים הנוראים".