"תפילת שחר" צבאית

ד"ר יעל לוין חוזרת לגיליונו הרביעי של כתב העת 'דף לתרבות יהודית' שיצא בכסלו תשל"ד ועוסק ב'תפילת שחר' המבטאת ברובה חוויות שנחוו במהלך השירות הצבאי

חדשות כיפה ד"ר יעל לוין 12/10/14 08:31 יח בתשרי התשעה

"תפילת שחר" צבאית
דובר צהל, צילום: דובר צהל

כתב העת "דף לתרבות יהודית", היוצא מטעם המחלקה לתרבות תורנית במשרד החינוך והתרבות, החל לראות אור בראשית שנת תשל"ד, וגיליונו הנוכחי, ה-281 במספר אשר מוקדש ל"בן איש חי", ראה אור בחודש טבת תשע"ד. כתב העת כולל דברי הגות ויצירה יהודית, והחומר המשובץ בו הוא ברובו לקט ממקורות כתובים, ומיעוטו בלבד הוא חומר שהתפרסם בו לראשונה.

"דף לתרבות יהודית" בא לעולם על רקע מלחמת יום הכיפורים. ביסודו הוא היה מעין "דף קשר תורני" לחיילי מילואים ששהו תקופות ארוכות בצבא לאחר מלחמת יום הכיפורים. עורכו הראשון היה ד"ר יחזקאל כהן, שהלך לעולמו בחג הסוכות תשע"ג. בתקופה הראשונה שם העורך לא צוין מעל דפי הגיליונות עצמם. לדברי ד"ר אריה סטריקובסקי, עורכו הנוכחי של "דף לתרבות יהודית" החל מגיליון 61, אשר עמו שוחחתי על ימיו הראשונים של כתב העת, החוברות הראשונות נדפסו ב-25,000 עותקים. בהמשך הוחלט על הוצאת כתב העת באורח קבע.

גיליונו הראשון של "דף לתרבות יהודית" עוסק בנושא של מוסר היהדות. הגיליון הרביעי, הנושא את התאריך ה' בכסליו תשל"ד, ה-30 בנובמבר 1973, מוקדש לנושא של צה"ל כצבא יהודי. המאמר הראשי והפותח הוא "דרכנו - לדמותו של צה"ל כצבא יהודי", מאת הרב יהודה עמיטל.

לקראת סיום הגיליון הרביעי מובאת תפילה המכונה "תפילת שחר", זאת בלא ציון שם המחבר. "תפילת שחר" מבטאת ברובה חוויות שנחוו במהלך השירות הצבאי. התפילה היא במידה מרובה בעלת נימה היתולית וסרקאסטית, והיא מקצינה את החוויה הצבאית. אין ספק שתפילה זו שונה באופייה ממרבית החומר שפורסם ב"דף לתרבות יהודית", ואולי בשל כך היא לא נכללה במפתח של כתב העת. לפי שעה לא עלה בידי למצוא נוסח תפילה זה במקור כתוב אחר כלשהו, או אזכור שלו. באשר למחבר התפילה ציין ד"ר סטריקובסקי בפניי, שאין להוציא מכלל אפשרות שהעורך עצמו הוא שניסח אותה.

וזו לשון התפילה:

"תפילת שחר"

יהי רצון מלפניך... שתצילני היום ובכל יום מעזי פנים ומעזות פנים, מהתעמלות בוקר, מקצין ג'וקר, ממ.כ., מסרג'נטים, ממפקדים אינטריגנטים, ממסדר חולים, מתרופות סנדלרים, מדבר, מרעב, מפנצ'ר בקרב, מאש, ממוקש, מעזרת החובש, משטן ומחרב, ומ"אין אפטר-דיוטי בערב", מאפסנאי רע, ומפגע רע, ממסדר פלוגתי, ומ"בולשיט" שגרתי, מבקורת זקנים, ממלוי שאלונים, ממרעין בישין, ממ.צ. בכבישים, מטבחים רעים ומקרחת, ומריקנות בצלחת, משנאת הבריות, ממחלות יהודיות, מסמל קשה ומרב-סמל קשה, בין שהוא רזה ובין שהוא שמן. אמן.