תעודות כשרות למסעדות מחללות שבת

בעוד המשרד לשירותי דת מנהל מאבק עיקש כנגד מחללי שבת מקדם חבר הכנסת אלעזר שטרן מתן תעודת כשרות למסעדות הפתוחות בשבת בתנאי שהמזון המוגש בהן כשר והכלים הכשרים נעולים בשבת

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/01/14 14:54 ח בשבט התשעד

תעודות כשרות למסעדות מחללות שבת

ח"כ אלעזר שטרן מקדם הצעת חוק המבקשת לחייב את הרבנות להעניק למסעדות מחללות שבת תעודת כשרות בשאר ימות השבוע, בתנאי שהמזון המוגש מהן כשר על פי ההלכה והכלים הכשרים נעולים בשבת על מנת שלא יפסלו להלכה.

על פי ההצעה, כשרב יבחן את כשרות המזון בבית אוכל לשם מתן תעודת השגחה, הוא לא יכניס שיקולים זרים לעניין עצמו, כמו פתיחת המקום בשבת, אמונתו הדתית של בעלי המקום או דעותיו הפרטיות, דבר שכבר נאסר בעבר על ידי בג"ץ. רב אשר יפר את ההוראות צפוי לארבעה חודשי מאסר בפועל או קנס כספי.

התיקון בחוק איסור ההונאה בכשרות כבר הונח על שולחן הכנסת ובקרוב יעלה לדיון בוועדת השרים לחקיקה. ושטרן מצפה כי שרי הבית היהודי לא יתנגדו למהלך מכיוון שהוא מביא בחשבון את המגבלות ההלכתיות הכרוכות בדבר ומציע להן פתרונות. בפועל ישנן מסעדות בצפון אשר כבר פועלים עם תעודת כשרות למרות שהן פתוחות בשבת באישור של רבני האזור וחבר כנסת שטרן מבקש להחיל את הנושא על המסעדות כולן.

"נושא הכשרות הוא נושא נוסף בסוגיית דת ומדינה בעל היבטים רבים המצריכים שינוי חקיקה", אומר ח"כ שטרן. "הצעת החוק שנסמכת על עמדתם של רבנים חשובים בציונות הדתית, תגרום להרבה יותר מסעדות להיות כשרות, ובשורה התחתונה - להציג יהדות מחברת, ולא יהדות דוחה".

"בעיני", אומר חבר הכנסת, "זהו אחד הביטויים הנכונים לזהותה היהודית-דמוקרטית של מדינת ישראל, ובאם לא יקודם, יהווה נדבך נוסף לאלה המבקשים להפריד את הדת מהמדינה".