תכירו: החזנים הצעירים

תפקיד החזן בימים נוראים הוא לא פשוט, הלכנו לחפש את החזנים הצעירים והמבטיחים שיכולים לשנות לכם את חווית התפילה, בדקנו מה מרגש אותם בתפילה ויותר חשוב - איפה אתם תוכלו למצוא אותם

חדשות כיפה יוסף ארנפלד, כיפה 16/09/14 17:29 כא באלול התשעד

תכירו: החזנים הצעירים

חודש אלול והימים הנוראים, זוהי שעתם היפה של חזנים צעירים ומבטיחים להפגין את כישוריהם קבל עָם ואולם בית הכנסת. יצאנו לשטח וחזרנו עם שבעה חזנים הנמצאים בתחילת דרכם ובדקנו איתם איפה יתפללו, מה הקטע בתפילה שהכי תופס אותם ואיזה חוויה מרגשת כבר הספיקו לעבור.

רקע כללי: בן 26 מגבעתיים, חבר הרכב ווקאלי בשם 'סולן' בניהולו המוזיקלי של אופיר סובול.
יעבור לפני התיבה ב: קהילה יהודית בקליפורניה, ארצות הברית.
ההכנות: הכנות הן בצד התורני והן בצד המוזיקלי. בסופו של דבר שניהם זה רוח.
קטע תפילה שהכי תפס אותך: ונתנה תוקף. הרגע הזה שחוזר כל שנה מחדש שבו אתה מבין שהימים האלו מכריעים את כל השנה. באותם רגעים אני מריץ בראש את השנה שהייתה וקולט שהכל כבר נסגר בשנה שלפניה, מה שגורם לי לחזק את התפילה ולצפות עוד יותר לקראת השנה שתהיה.
חוויה מרגשת בתור בעל תפילה: זה לא סוד שאני זמר והרבה יותר כיף לשיר במיקרופון, אבל יש משהו בחוויה של בית הכנסת ובחוויית התפילות שנותן ערך מוסף לשירה שלך, מה שלא ידמה להופעה. זאת זכות ואחריות גדולה שבשירה שלך אתה מעלה את התפילות של כל הקהל, לדעתי זה דבר מאד מרומם ומרגש לעשות עם הכלי שה' נתן לך, בזכות התחושה הזאת כיום אני בוגר מכון ת"א לחזנות של נפתלי הרשטיק. מעבר לזה, היום כשיש לי ילד, אני מבין למה קיימת העדפה לבעלי תפילה נשואים עם ילדים - התפילה שלך זה עולם אחר ממה שהיה לפניי.

רקע כללי: בן 27 מירושלים, מן למשפחת 'האחים ולדמן' המוסיקלית
יעבור לפני התיבה ב: קהילת שיר חדש בירושלים, שנה שנייה.
ההכנות: בשנים האחרונות שאני כבר לא נמצא בין כתלי בית המדרש ולא מוקף באווירת אלול הישיבתית, הכנת התפילה ממש מצילה לי את אלול ומשמשת לי כהכנה רוחנית לימים נוראים. אני נפגש עם אבא שלי שהוא מורי ורבי בכל מה שנוגע לחזנות (הוא תמיד מקפיד לומר שהוא לא חזן אלא שליח ציבור) אנחנו עוברים יחד על קטעי התפילה, על הנוסח המיוחד של וויזניץ מבית סבא, לומדים יחדיו את פנימיות התפילה ואת משמעותה על מנת להגיע כמה שיותר מוכנים למעמד הלא פשוט הזה - להיות שליח ציבור בימים נוראים. בנוסף יש כמה ספרים שמלווים באופן די קבוע את האלול שלי - קול דממה דקה של הרב רא"ם, על כפות המנעול של הרב שג"ר ועוד.
קטע תפילה שהכי מרגש אותך: הייתי רוצה להתחמק מהשאלה ולומר שכל קטע בתפילה מרומם מקום אחר בנפש ואיך ניתן להשוות ולבחור בין כל נדרי עם הנוסח שמחבר אותך מיד לקדושת היום, להתרגשות בתפילה הקיומית של נתנה תוקף והשיא באוחילה לא-ל. אך אם בכל זאת אני נאלץ להתייחס לקטע אחד, אז אומר שכחזן קטע שמאוד קרוב לליבי ושאני אומר בכוונה יתרה זה הנני העני ממעש. כחזן אני משתדל לשמור כל הזמן על המתח בין תפילה פשוטה וכנה שמכוונת לבורא עולם לבין התודעה שיש לך אחריות לחבר את כל שער הלבבות בציבור לתפילה, לחוש את הציבור ולהיות רגיש לקצב שלו, למגינות שהוא אוהב וכו'. התפילה של הנני בפשטות אומרת אני יודע שאני לא ראוי לעמוד ולהתפלל על כל הציבור הזה אבל "אבא" תעזור לי שאהיה השליח הטוב ביותר שאני יכול תקבל את תפילתי . "ואף על פי שאיני כדאי, היה נא מצליח דרכי אשר אנכי הולך ועומד לבקש רחמים עלי ועל שולחי".


רקע כללי: בן 23 מבני ברק, חזן בכיר ומנצח על מקהלה בפתח תקווה.
יעבור לפני התיבה ב: בית הכנסת 'שארית הפליטה' באזור, שנה רביעית.
ההכנות: יש כמה סוגים של הכנות; פיזיות ורוחניות. בתור חזן אתה צריך מיתרי קול תקינים וגם להיות מספיק בכושר כדי לעמוד שעות על הרגליים. לכן כשבוע וחצי לפני צריך להקפיד את תזונה ושינה נכונה. בעבר היו שנים שגם הלכתי לפיתוח קול כדי להתרענן.
במישור הרוחני, בגלל שלכל חזן יש את הנוסח שלו שתמיד נשאר, כמעט אף פעם לא מתפללים מתוך הכתב, אלא בעל פה. מה שנותן אופציה לרוץ עם החשיבה ולפרש את המילים עם המוסיקה. לכן כבר מראש חודש אלול המחזור שלי נמצא על השולחן ובכל רגע פנוי אני משתדל לעבור על הפיוטים, חושב על המילים, למה נכתבו ומה המנגינה באה לפרש. לפעמים יש גם חשיבה על מנגינות חדשות, כי כשהקהל שותף זה מעצים את התפילה שלך וגם שלהם.
קטע תפילה שהכי תפס אותך: באופן אישי מרגש אותי הקטע בסוף 'ונתנה תוקף' - כי כשמך כן תהילתך. יש בפיוט הזה עניין של תקווה וגם משהו עמוק על היסוד שלנו כיהודים. נכון שבסופו של דבר אדם יסודו מעבר וסופו לעפר, אבל הקב"ה לא רוצה שאדם ימות. הקב"ה רוצה את האדם חי, שיתקן את דרכיו וימליך אותו. זה כל המטרה של הימים הנוראים.
חוויה מרגשת בתור בעל תפילה: בבית הכנסת בו אני מתפלל, לא כולם דתיים. מדהים לראות אנשים מבוגרים שאינם חובשי כיפה ביום יום, על כסא גלגלים שבאים ממש במסירות נפש, שנה אחר שנה. לראות אותם זוכרים את המנגינות, בוכים ומתרגשים.


רקע כללי: בן 35, מפתח תקווה, הופיע במספר הופעות גדולות בארץ ובחו"ל.
יעבור לפני התיבה ב: בית הכנסת 'חפץ חיים' בפתח תקווה, שנה שישית.
ההכנות: למרות שזו לא השנה הראשונה וגם לא השניה, אני מקפיד לעשות כמה שיותר חזרות על הנוסח, לפני התפילה, כדי שבזמן התפילה אוכלי להיות שקוע אך ורק בפן הרוחני ולא להתעסק בפן הטכני.
קטע תפילה שהכי תפס אותך: כמובן ונתנה תוקף, וגם אתה זוכר מעשה עולם. יש בו שילוב מיוחד של מילים מצמררות יחד עם הנוסח המסורתי, מה שיוצר אצלי חיבור מיוחד לתפילה הזו.
חוויה מרגשת בתור בעל תפילה: בבית הכנסת בו אני מתפלל, יש מספר לא מבוטל של מתפללים שעברו את השואה האיומה. באחד השנים ניגש אלי אדם מבוגר שלא הכרתי, שבא להגיד יישר כח. תוך כדי הוא מפשיל את השרוול, מראה לי מספר ושואל אותי אם אני מבין מה המשמעות. עניתי לו בוודאי ואז הוא מספר לי שהנוסח שלי הזכיר לו את הנוסח בו התפלל עם אבא שלו בפולין לפני השואה. זה השכר הכי גדול שאני יכול לקבל לעמל שלי, שהתפילה שלי תגרום ליהודי לחזור לשורשיו.

רקע כללי: בן 24 בני ברק, אחד מהחזנים הצעירים המבטיחים
יעבור לפני התיבה ב: בית הכנסת דובב עוז רמת גן, שנה ראשונה בבית הכנסת הזה.
ההכנות: במישור הרוחני, כל אדם עושה החשבון נפש שלו. באופן הטכני - אני יושב הרבה עם החזן הקודם של בית הכנסת, להכיר את המנגינות שציבור המתפללים רגיל בהם. כתוב בפרקי אבות - "דע לפני מי אתה עומד" התשובה היא כמובן הקב"ה, אבל גם הציבור שהחזן הוא שליח שלו. צריך ולהכיר את הקהל, כדי להיות השליח ציבור שלו ולחלק ממנו.
קטע תפילה שהכי מרגש אותך: בראש השנה יכתבון. זה המקום בתפילה בו הקהל הכי מרגיש את מה שהוא מתפלל, בהתאם לעיקרו של יום.
חוויה מרגשת בתור בעל תפילה: שנה אחת הגיע לבית הכנסת בו התפללתי יהודי שעלה מברית המועצות. הוא לא היה דתי והגיע רק לביקור קצר, בדיוק כששרו את הפיוט ארשת שפתינו. המנגינה הזכירה לו את המנגינה של אבא שלו. היהודי התרגש עד דמעות וכמובן נשאר. מאז היה מגיע שנה אחרי שנה ובכל פעם ביקש אשיר דווקא את אותה המנגינה.

[embed]
]
לייזר ברוק: 'שומר ישראל' מתוך הסליחות

רקע כללי: בן 26, נווה שאנן בחיפה
יעבור לפני התיבה ב: בית הכנסת הראשי רמות רמז בחיפה, שנה שנייה.
ההכנות: בתפילה לפני בורא העולמים, שיפתח פי ושפתי בתפילה נכונה מעומק הלב ללא מפריעים.
קטע תפילה שהכי תפס אותך: ונתנה תוקף - אתה מרגיש את המשמעות של הימים הנוראים, את היראה מפני בורא עולם מול הקטנות שלנו למולו. אי אפשר לעצור את הדמעות, קשה לשמור על קול איתן וחזק, זאת תפילה אמיתית הפורצת מתוך הנשמה.
חוויה מרגשת בתור בעל תפילה: אני זוכה לשמש כמוהל הצבאי הראשי, בימים הנוראים השתתפו בתפילה חיילים שמלתי אותם, הדבר ריגש אותם מאוד לזכות לחוות פעם ראשונה תפילה כיהודים נימולים, כמו שמביא המדרש על הפסוק- "רוממת קל בגרונם וחרב פיפיות בידם" - שהמוהלים היו גם חזנים.

רקע כללי: בן 26 מירושלים,חזן שני בבית הכנסת הגדול בירושלים עובר לפני התיבה בבת הכנסת הגדול בירושלים ובעוד מספר מקומות גדולים בארץ ובחו"ל.
יעבור לפני התיבה ב: בבית הכנסת הגדול בירושלים (ביום הראשון של ראש השנה), שנה ראשונה.
ההכנות: לומד את מה שצריך ללמוד ומתכונן נפשית כמה שאפשר.
קטע תפילה שהכי תפס אותך: יש כמובן את ונתנה תוקף שתופס את כל הקהל, אבל אותי באופן אישי תופס כל פעם משהו אחר, זה עניין של תחושה. למשל שנה שעברה תפס אותי במיוחד הקטע של לא-ל עורך דין.