שו"ת עם הרב אבינר: מותר ללכת להצגה בתשעת הימים?

למה צמים בתשעה באב? האם צריכים לברך "שהחיינו" על ראיית חבר טוב אחרי חודש? האם צריך לדווח על מאבטח שנרדם בשמירה? שו"ת סמס עם הרב שלמה אבינר

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר, בעריכת הרב מרדכי ציון 12/07/13 11:43 ה באב התשעג

שו"ת עם הרב אבינר: מותר ללכת להצגה בתשעת הימים?

צומות

ש: האם הצומות והאבלות בין המצרים הם על חורבן בית המקדש או של אובדן העצמאות? ואם כדעה השניה, אז היום פטורים?

ת: מחלוקת רש"י ורמב"ן, ושאר ראשונים. לכן בימינו חייבים, אבל כאשר יש שאלה שנוטה להיתר, אפשר לצרף את הדעת המקילה (עיין שו"ת עשה לך רב א ג. שו"ת באהלה של תורה ב עד - רשם מ"צ).

הצגה בתשעת הימים

ש: מותר בתשעת הימים לקחת ילדים להצגה?

ת: כן אם היא הגונה. אחרת יבואו לידי שעמעום שמביא לידי עבירה. עיין הליכות שלמה תכו. חזו"ע תעניות רט.

טעימה לברר הוראה

ש: האם זה נכון שתלמיד חכם שמתיר איזה מזון חייב לאכול ממנו כדי להרגיע את השואל?

ת: לא חייב אבל מותר. שו"ע יו"ד רמו (אמנם אמר האדמו"ר מהרי"ד מבעלז שרב שנותן הכשר על איזה דבר ואינו אוכל פעם אחת מהשגחתו אין לו כ"כ סייעתא דשמיא. ומנהגו של רבי שמואל סלאנט - רבה של ירושלים, שכאשר פסק על מאכל מסויים שהוא כשר היה אוכל ממנו, להראות שגם הוא סומך על כשרות הדבר. וכדומה, כן עשה הג"ר אליעזר דוד גרינוולד, בעל קרן לדוד ורב ור"י בסטמאר, שפעם א' הוציא בידו איזה דבר בשבת כדי להראות שהעירוב שהוא מכשיר הוא כשר וישר ומותר לכתחילה לישא משא בשוקים וברחובות, אע"ג שבדרך כלל לא הוציא. פירוש על פרקי אבות 'אז יאמרו' להג"ר יצחק אהרן גולדברגר, דיין ור"י לחסידי פאפא, עמ' עג, עז, קיד - רשם מ"צ).

צום ט' באב

ש: למה אנו צמים בתשעה באב? וכי אנו אשמים במה שקרה?

ת: אנו אשמים שבית שלישי לא נבנה, כי אין לנו די אהבת חינם. כל דור שבית המקדש לא נבנה בימיו, מעלה עליו כאילו נחרב בימיו. ירושלמי יומא א א.

ברכה על אשה נאה

ש: האם על ראיית אשה נאה יש לברך ברוך שככה לו בעולמו?

ת: ודאי לא. הרי גם ראיה בעלמא אסורה. לכן אין מברכים אפילו בלי שם ומלכות. פס"ת רכה כד.

שהיינו על חבר טוב

ש: האם לברך בין המצרים שהחיינו על חבר טוב שלא ראיתי שלושים יום ואני שמח בראייתו?

ת: ודאי (וכללית, עיין שו"ת שאילת שלמה ג פג-פד, פו - רשם מ"צ).

בשר לחולה

ש: אימי מאוד חולה והרופא מחייב אותה לאכול בשר גם בתשעת הימים, אבל היא מסכימה לאכול רק אם אני אוכלת יחד איתה. מותר לי?

ת: כן. גם זו סעודה של מצוה (עיין מועדי הראי"ה 497-494).

סריגה לפרנסה

ש: מותר לי לסרוג כיפות, זו פרנסתי?

ת: כן. עיין מג"א תקנא כה. חזו"ע תעניות רז.

בקשות בשבת

ש: מותר לומר בשבת כל מיני בקשות אישיות?

ת: אם הן רוחניות (הליכות שלמה - תפילה יד יא. הגרי"ש אלישיב בדולה ומשקה קמט בהערה - רשם מ"צ).

גזענות או התבוללות

ש: האם זה נכון שאו גזענות או התבוללות?

ת: אכן זה נכון שהגזענות והשנאה והטרור של הערבים כלפינו מונעת הרבה נישואי תערובת.

מוח אחד

ש: האם יש ערך לשיטת טיפול מוח אחד?

ת: אין לה ערך מדעי רפואי, ולכן היא מוגדרת כדרכי האמורי (עיין הספר נר באישון לילה 185 - רשם מ"צ).

ספריית פיז'מה

ש: אני גננת ומקבלת באופן סדיר סיפורי ילדים מהוצאת פיז'מה, לספר בכיתה, לארגן הפעלה ולחלק לילדים לקחת הביתה. יש הורים מאוד שבעי רצון, יש מתלוננים שטיב הסיפורים ירוד בלי טיפת קודש ושהראש העומד מאחורי זה הוא רפורמי. הסבירו לי שזה כדי ליצור מכנה משותף לדתיים וחילונים. האם זה טיעון מוצדק?

ת: לא. צריך מכנה משותף עליון ולא תחתון. וצריך גישה ביקורתית, לא לפסול כל ספר ולא לקבל כל ספר. כיון שזו יוזמה של רפורמים, יש לעמוד על המשמר, ולא לפתח תלות. זה הכלל, כל סיפור לגופו.

שמות עם שם ד'

ש: האם מותר להיכנס לשירותים עם תיק בו כתוב שם כמו נתנאל או מתניה הכולל שם ד'?

ת: כן. אין להם קדושה. אין הכווה לד' אלא לשם של אדם.

ש: האם בכלל מותר לתת שמות כאלה?

ת: כן (פסקי שלמה ב 227-226 - רשם מ"צ).

מאבטח ישן

ש: אם נכנסתי למקום וראיתי שהמאבטח ישן, האם לדווח?

ת: ודאי. פיקוח נפש.

גיוס תלמידי ישיבה

ש: האויב נפל בלי מלחמה בזמן חזקיהו מלך יהודה בזכות לימוד תורה. אז למה שלא נעשה כן אנחנו?

ת: אל תסתפק בציטוטים ממוחזרים, פתח תנ"ך וראה כמה מלחמות גדולות עשה חזקיהו המלך. וכן שבמלחמה הזאת היה מצור על ירושלים, היו רעבים על סף התעלפות, ולא מסוגלים להילחם כלל, וד' עשה נס. כמובן הגיוס הוא אחרי שהתמלא בתורה.

כל מה שרציתם לדעת על הרב אבינר - אבינרפדיה: כולל שיעורים, שו"תים ושיחות בישיבה בארוחת צהרים - מעודכן כל יום!