שו"ת סמס עם הרב שלמה אבינר

האם מותר להשבע? מה צריך לבדוק כשמגיעים לחופשה בצימר? האם יש ערך לאבני החושן לרפואה ומה יעשה תלמיד שלא רואה סימן טוב בתלמודו? המדור השבועי של הרב אבינר בכיפה

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר, בעריכת הרב מרדכי ציון 09/08/13 11:36 ג באלול התשעג

שו"ת סמס עם הרב שלמה אבינר

חדר אירוח

ש: אם אני בנופש בצימר, מה עליי לבדוק?

ת: א. אם מגישים אוכל מבושל, לוודא שיש תעודת כשרות כדין. ב. לוודא שיש עירוב תקין כדי לטלטל בשבת. ג. פתיחת הדלת בשבת לא על ידי מנגנון אלקטרוני. ד. לא ברז אלקטרוני. הוראות הרבנות הראשית.

תולעים בזכוכית מגדלת

ש: האם תולעים וחרקים שלא נראים בעין רגילה אלא בזכוכית מגדלת או במיקרוסקופ הם אסורים?

ת: לא. לא נתנה תורה למלאכי השרת. לכן דגים עם קשקשים קטנים שנראים רק בזכוכית מגדלת הם אסורים. שואל ונשאל. תפארת ישראל על משניות. ותולעים שרואים רק במיקרוסקופ מותרים. ערוה"ש יו"ד. אגר"מ. וכן פגימה בסכין שחיטה שרואים רק בזכוכית מגדלת. ר' שלמה קלוגר (שו"ת שואל ונשאל לרבי משה כלפון הכהן יו"ד סד. תפארת ישראל ע"ז ב ו בועז ג. ערוה"ש יו"ד פד. טוב טעם ודעת תנינא קו"א נג - מ"צ).

כהן כהה עור

ש: האם כהן כהה עור אסור לו לישא כפיים?

ת: ודאי נושא כפיו. רק לגבי עבודת המקדש יש פסול לכושי, אדום או לבקן. בכורות מה ב. אגב בעבר היינו כולנו כהי עור. משנה נגעים ב ב.

שבועת אמת

ש: האם מותר לי להישבע שבועת אמת כדי שיאמינו לי?

ת: רק אם בית-דין מחייב אותך, אך לא כדי להשיג איזו תועלת. עיין ספר חסידים תיח-תיט. שו"ת חת"ס חו"מ צ.

גילוח זקן

ש: ראיתי שמרן הרב קוק כתב: "גילוח זקן הוא חטא גדול ועובר על כמה לאווין, על כל פנים המגלחים על ידי המאשינקע [= מכונת גילוח] ראוי להשאיר קצת עיקרי השערות שלא יהיה כעין תער, והוא הדין למגלחים במספריים". שו"ת אורח משפט קכח נד. איני מבין, הרי נפסק בשו"ע יו"ד קפא כ הורדת הזקן במספריים מותרת.

ת: יש אוסרים. עיין תשובות צמח צדק החדשות יו"ד כג שהרשב"א אסר גילוח זקן במספריים מן התורה, מובא בדרכ"ת שם ס"ק יז. ועיין קונטרס תפארת האדם לחפץ חיים בגודל הענין והמצוה לגדל זקן ולא להקטינו אפילו במספריים. ועיין ספר הגן סוף יום רביעי.

אבני חושן

ש: שמעתי אומרים שיש ערך לאבני החושן לרפואה?

ת: אין אלו אבני החושן אלא הבלים.

ש: שמעתי גם לגביהן שיש חרם להשתמש בסגולות קדמוניות?

ת: יש חרם להשתמש ברפואות קדמוניות, ים של שלמה, כי אינינו יודעים לזהותן ולהשתמש בהן וכולי. אבל כאן אין זו רפואה, אלא סתם הבל (עיין בספר נר באישון לילה 31-30. והשיב הגר"ח קניבסקי שזה גם שטיות וגם חרם להשתמש בהם. דרך שיחה א תכח. סגולות רבותינו 328 - מ"צ).

סימן טוב בתלמודו

ש: תלמיד שלא ראה סימן טוב בתלמודו ג' שנים או ה' שנים שוב לא יראה. חולין כד א. אז יעזוב את לימוד התורה?

ת: יעבור לישיבה אחרת עם שיטת לימוד שונה. עיין הקדמת רח"ו לעץ חיים.

מלאכתו עראי

ש: מה הכוונה שיעשה אדם תורתו קבע ומלאכתו עראי? אם כך, איך יתפרנס?

ת: מלאכתו עראי, הכוונה רק כדי פרנסתו. מג"א קנו סק"א. ולא מותרות.

ואהבת לרעך

ש: האר"י ז"ל אמר לקבל מצות ואהבת לרעך כמוך, ויאהב כל ישראל בנפשו לפני התפילה. מה זה קשור לתפילה?

ת: כי התפילה היא יחוד עליון מכללות ישראל. חיד"א (פתח עיניים עוקצין פ"ג אות ד - מ"צ).

אבן תקומה

ש: שמעתי ברדיו סגולה מרב שכדי לדעת אם אשתי נאמנה לי, אשים אבן תקומה תחת המטה בזמן שישנה, אם היא נאמנת לי היא תתעורר ותחבק אותי, ואם לא, היא תיפול מהמטה. מותר?

ת: אסור! (וכן אמר הגר"ח קניבסקי. סגולות רבותינו 327-326 - מ"צ).

נהג שיכור

ש: אצלנו בעבודה יש נהג שמשתכר. אם אדווח הוא יפוטר, אך מצד שני זה מסוכן?

ת: ודאי לדווח. הוא מותרה מראש על כך. בבא בתרא כא.

כל מה שרציתם לדעת על הרב אבינר - אבינרפדיה: כולל שיעורים, שו"תים ושיחות בישיבה בארוחת צהרים - מעודכן כל יום!