שו"ת סמס עם הרב שלמה אבינר

מדוע החרדים אינם מאמינים בדרכו של הרב קוק - ומי אמר שהם אינם צודקים בכך? וגם: האם מותר להוריד את כל המזוזות בבית כדי לשלוח אותן לבדיקה? הרב אבינר משיב

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר, בעריכת הרב מרדכי ציון 30/08/13 13:38 כד באלול התשעג

שו"ת סמס עם הרב שלמה אבינר

שערי הרב הבית

ש: האם מותר להתקרב לשערי הר הבית?

ת: כן. העיקר שלא להיכנס לתוכם. שע"ת תקסא.

בטחון בד'

ש: אני צריכה ללדת וחוששת, האם זה נקרא אמונה לקוייה בכך שאיני סומכת על ד'?

ת: אין בזה חסרון באמונה. בטחון אינו להאמין שהכל יהיה בסדר אלא שהכל בידי ד', אלא אם כן ד' הבטיח לך, והרי כאן לא הבטיח. ד' יברך אותך (ספר המספיק לעובדי ד' לרבנו אברהם בן הרמב"ם, שער הביטחון - מ"צ).

חרדים ולאומים

ש: כיצד לדעת מי אומר אמת, החרדים שמתנגדים לשיבת ציון או המזרחי שהוא בעד?

ת: זו היתה מחלוקת אז, עתה הכל ברור מי צדק: הגלות נחרבה פיזית ורוחנית ועדיין נחרבת, ובארצנו הכל הולך ונבנה (הג"ר צבי שכטר בספרו נפש הרב עמ' פז מביא שהגרי"ד סולוביצ'יק דרש ברבים נגד קבלת תשלומי דמי הפיצויים מגרמניה, משני טעמים: הא', שלא יחושו בזה תחושת כפרה, כאילו יצאו ידי חובה. והב', דמדינא לגרמנים יש דין עמלק, ואסור לנו ליקח מהם שום דבר. אבל אחר כך אמר שהוא לא צדק. בגמרא ביומא ט ב לומדים שלפעמים ד' פוסק: שנויה שם מחלוקת בין ר"י ור"ל מי עדיף - עם ישראל בבית ראשון או עם ישראל בבית שני? ר"י אומר - הראשונים. ר"ל אומר - האחרונים. הגמרא אומרת ש"בירה תוכיח". כלומר, בית המקדש [רש"י], שהבירה חזרה לראשונים ולא לאחרונים. לפעמים ההיסטוריה מוכיחה. לפני קום המדינה האגודה התנגדה להקמת המדינה והמזרחי היה בעד, הג"ר סולוביצ'יק אמר שד' פסק שהמזרחי צדקו. כמו כן, אמר שד' פסק שדעתו שלא לקבל פיצויים מהגרמנים לא הייתה מוצדקת, כי אחרת לא היתה יכולת לבנות את המדינה - מ"צ).

מרן הרב קוק והחרדים

ש: אם דרכו של מרן הרב קוק נכונה, איך זה שהחרדים לא הולכים בה?

ת: לא למדו אותה לעומק.

הורדת כל המזוזות בבת אחת

ש: האם מותר להוריד בבת אחת את כל המזוזות לכמה ימים כדי לשלוח אותם לבדיקה?

ת: לא. כדי לגור שם, חייבות להיות כל המזוזות. לכן להוריד מזוזה אחת לבדיקה ולשים חדשה במקומה, וכן הלאה (פתחי תשובה יו"ד רפה א - מ"צ).

מזוזה בדבק

ש: מותר לקבוע מזוזה בדבק ולברך רגיל?

ת: כן. ערוך השולחן רפט טו. אך שיהיה חזק ולא יפול.

עולם קשה

ש: אם ד' כל יכול למה הוא ברא לנו עולם כל כך קשה מלא יסורים?

ת: קודם כל, העולם רובו טוב ואושר. מורה נבוכים ג יב. שנית, המעט של יסורים הוא נסיון כדי שנתעלה לדבקות אלהית. מסילת ישרים א.

בונה עולמות ומחריבן

ש: הקב"ה בונה עולמות ומחריבן, האם אלו עולמות ממשיים או עולמות רוחניים?

ת: לפי האריז"ל עולמות רוחניים, לפי מרן הרב קוק עולמות ממשיים. ואין סתירה.

לימוד בהרהור

ש: האם מי שלומד בהרהור בלי להוציא מפיו, יוצא ידי חובת מצות תלמוד תורה?

ת: בעל התניא כתב שאינו יוצא ידי חובה, ככל מצוה שבדיבור, אלא אם כן שומע מפי המדבר, כי שומע כעונה. שו"ע הגר"ז הל' ת"ת ב יב. ויש שהוסיפו שהוא הדין שומע מפי קלטת או אפילו שידור חי. פס"ת קנה הערה 51. אבל זה חידוש. ובאופן פשוט יוצא ידי חובה. אך ודאי יותר טוב בדיבור.

ש: אבל אין מברכים ברכת התורה על הרהור? שו"ע או"ח מז ד.

ת: כי אין זה מעשה. אבל זה בכל זאת לימוד. בלי להזכיר שיטת הגר"א שם שגם על הרהור מברכים. על כל פנים, המצוה היא ללמוד, והרי גם בהרהור הוא לומד. ובודאי לא יימנע מלימוד בהרהור איפה שאינו יכול בדיבור, כגון אם יש דבר לא צנוע. פס"ת קנה ו הערה 53. וכן מותר במקלחת נקיה שדינה כחדר אמצעי.

כל מה שרציתם לדעת על הרב אבינר - אבינרפדיה: כולל שיעורים, שו"תים ושיחות בישיבה בארוחת צהרים - מעודכן כל יום!