שו"ת סמס עם הרב שלמה אבינר

האם מותר להפריד גביעי מעדנים בשבת? צריך לקרוע על חורבן גוש קטיף? ומה ההבדל בין אמונת השילוש הנוצרית לבין קודשא בריך הוא ישראל ואורייתא חד הם? הרב אבינר משיב

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר, בעריכת הרב מרדכי ציון 18/08/13 07:43 יב באלול התשעג

שו"ת סמס עם הרב שלמה אבינר

הפרדת גביעים בשבת

ש: מותר להפריד מעדנים בשבת?

ת: כן. אין איסור מוחק ואיסור מחתך כי אינו מתכוון לזה אלא להקל על האכילה. ויש מחמירים. שמירת שבת כהלכתה בשם הגרש"ז אוירבך מתיר (ט יא. דלא כהגרי"ש אלישיב שאוסר. אורחות שבת א יא מ. אשרי האיש א שנד - מ"צ).

טבילה בים המלח

ש: האם אני יכול לטבול בים המלח?

ת: עקרונית כן. אבל למעשה זה מסוכן.

מכונת גילוח

ש: שמעתי שמכונות גילוח אסורות. אבל הגר"ע יוסף מתיר?

ת: הוא אומר א. שהמגדל זקנו תבוא עליו ברכה. ב. שמי שאינו יכול בגלל פרנסה או מחלוקת בבית, ומתגלח במכונה, יש לו על מה לסמוך. ג. הוא מתיר רק בתנאי שלא יהדקו את המכונה אל עור הפנים כדי שלא ייעקר השיער משורשו. שו"ת יביע אומר ט יו"ד י. אבל המכונות החדשות אי אפשר לעמוד בתנאי הזה. ועיין ילקוט יוסף הלכות כיבוד אב ואם פ"ט הערה לסעיף לב.

קריעה על גוש קטיף

ש: האם הרואה בימינו גוש קטיף בחורבנו קורע?

ת: לא. א. אינו מערי יהודה. ב. חורבן פירוש שלטון גוי, וזה תחת שלטון ממשלת ישראל. שו"ע או"ח תקסא מ"ב ב (בשעת הגירוש עצמו, פסקו רבני גוש קטיף שחייבים לקרוע. וכן נהגו הרבנים שהיו שם כולל הרב. קום התהלך בארץ עט-פ - מ"צ).

קריעה על ערי יהודה בחורבנן

ש: האם יש לקרוע על ראיית ערי יהודה בחורבנן?

ת: לא נהגו. ספר א"י לגרימ"ט כב א (המועדים בהלכה שעא. הר הקודש שכה. חזו"ע תענית תלז. קום התהלך בארץ סי' א - מ"צ).

סלולרי בבית-הכנסת

ש: סלולרי צלצל בבית-הכנסת, כולם הסתכלו עליי והצבעתי על בעל המכשיר שצלצל. זה לשון הרע?

ת: יש לסמן: זה לא אני.

מזמור תהילים במשטרה

ש: אני חוקר במשטרה בגביית תלונה ורוצה לתלות על הקיר פרק תהילים. איזה מזמור?

ת: טו.

טבילת נטלה

ש: האם נטלה מפלסטי צריכה הטבלה?

ת: לא. א. תוצרת יהודית. ב. פלסטי לא חייב. ג. אינה כלי אוכל.

פדיון הבן בטעות

ש: אני כהן וערכתי פדיון הבן ואחר כך התברר שהאם בת לוי. שכחתי לברר.

ת: זה היה לשוא: להחזיר הכסף.

שילוש אלילי נוצרי

ש: סליחה על השאלה. מה ההבדל בין אמונת השילוש הנוצרית לבין קודשא בריך הוא ישראל ואורייתא חד הם? הרי גם הנוצרים יכולים לטעון שמדובר באיחוד רעיוני ולא התכוונו לשלש אישויות ממש, או כל תירוץ אחר שאנו משתמשים לגבי אמירה זאת של חז"ל?

ת: א. אכן הנוצרים יכולים לטעון, ואף חלק מהם טענו, אך הם החליטו בקונסיליום של ניקיאה לפני 1700 שנה בערך שהבן, כלומר האדם, הוא ממש האל, אל מתוך אל, ואין זו מליצה רעיונית, ואלו שלא קיבלו החלטה זאת, המכונים אריים נרדפו עד המות והושמדו. ב. המאמר קוב"ה ישראל ואורייתא חד הם פשוט לא קיים. אנא חפש. יש רק מאמר קצת דומה שקוב"ה ישראל ואורייתא הם שלוש דרגות מתקשרות זו בזו. זוהר ח"ג עג. כך שהשאלה לא מתחילה. לא שזו תשובה, אלא אין שאלה.

רוממות האכילה

ש: אם אני אוכל מתוך קדושה, האכילה הופכת למצוה, בבחינת כהנים אוכלים ובעלים מתכפרין?

ת: אין זו מדרגה שלנו אלא מדרגת הקדושה. מסילת ישרים כו. לכן אין אנחנו מברכים על האוכל כמו הכהנים אקב"ו לאכול את הזבח. עיין פסחים קכא רש"י. כי העונג שלנו הוא אנושי ולא אלהי. דרך מצוותיך לבעל צמח צדק. אכילת קדשים (קב - מ"צ).

כל מה שרציתם לדעת על הרב אבינר - אבינרפדיה: כולל שיעורים, שו"תים ושיחות בישיבה בארוחת צהרים - מעודכן כל יום!

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן