שו"ת סמס עם הרב שלמה אבינר

מה נעשה אם מדינות אירופה יחרימו את תוצרת הארץ? איך אפשר לשכנע אדם שלא להתגרש והאם אפשר להפריש תרומות ומעשרות כאשר הן עדיין על העץ? הרב אבינר משיב

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר, בעריכת הרב מרדכי ציון 08/11/13 15:16 ה בכסלו התשעד

שו"ת סמס עם הרב שלמה אבינר

החרמת תוצרת הארץ

ש: מה נעשה אם מדינות אירופה יחרימו את תוצרת הארץ?

ת: אדרבה, נראה אותן מסתדרות בלי הטכנולוגיה המתקדמת שהמצאנו, בטלפונים סלולרים, מחשבים ניידים וציוד רפואי.

הלכות לשון הרע

ש: האם יש להקדים לימוד הלכות לשון הרע ללימוד כל שאר ההלכות?

ת: הגיוני מאוד.

התייעצות עם אשתו

ש: מדוע יעקב אבינו מתייעץ עם רחל ולאה אם לחזור לארץ ישראל, הרי ד' ציוה אותו בפירוש?

ת: לא מנחיתים פקודות על אשתו אלא משתתפים דרך כבוד. של"ה שם.

שלום בית

ש: אח שלי עומד להתגרש וליבי נשבר. כיצד לשכנעו שלא?

ת: אין נוסחת פלא. אלא דברים היוצאים מן הלב נכנסים אל הלב. לפעמים. ומעשה בזוג שבאו בפני האור שמח להתגרש. שאל אם יש להם ילד. - כן, אחד. - בואו איתו. כשבאו הושיבו על ברכיו ואמר לו: עוד מעט תהיה כמו יתום, אבא ואמא מתגרשים, חזר על זה עד שהילד פרץ בבכי. אז האמא הצטרפה לבכי. ותוך זמן קצר גם האבא. הבכי פרץ מחסומי השנאה, הנקמה והכבוד, וההורים התפייסו... כמובן, זה לא תמיד עומד על הפרק.

כיסוי ראש אשה

ש: האם כשאני לבדה בבית אני חייבת בכיסוי ראש?

ת: לפי ספר הזוהר כן, דלא תצא אפילו שערה אחת, וכן ראוי אבל להלכה מותר. שו"ע או"ח עה ביה"ל ד"ה מחוץ.

גניבת מצוה

ש: האם מותר לגנוב מצוה? אבי ביקש מאחותי כוס מים ואני הבאתי במקומה.

ת: אסור. אכן זו גניבת מצוה (ב"ק צא ב. שו"ע חו"מ שפב א. שו"ת שרידי אש ג צו - מ"צ).

צניעות

ש: אני מאוד צנועה אך כל שערה שיוצאת מכיסוי הראש וכדומה בעלי מעיר לי, אני נפגעת, הוא מטיף לי מוסר. מה לעשות?

ת: אימרי לו שאת כבר לא ילדה באולפנא. וגם לא בכל האולפנות מעירים. אם צריך, דברי עם אשתי.

תרו"מ על העץ

ש: האם אפשר להפריש תרומות ומעשרות כאשר הן עדיין על העץ?

ת: כן. עם נוסח מיוחד שההפרשה תחול לכשייקטף. ראה בספרי הלכה.

השונמית

ש: מה היה שמה של האשה השונמית שאירחה את אלישע הנביא?

ת: לא ידוע. אחותה של אבישג השונמית. רש"י שם (מלכים ב ד ח - מ"צ).

בחירות לעיר אחרת

ש: עברתי דירה לעיר אחרת אך עדיין רשום בעירי הקודמת. מותר לי להצביע שם?

ת: לא הרישום קובע אלא המציאות. מי שלא גר בעיר, אין לו זכות חוקית, הלכתית ומוסרית לקבוע את חייהם ועתידם של מי שגר בעיר. חכמינו פסקו שכל ענייני העיר קובעים בני העיר, בבא בתרא ח ב, שו"ע חו"מ רלא טו. הם רק שאלו כמה זמן יש לגור כדי להיחשב מבני העיר והשיבו שלושים יום, שם ח א. אבל לא עלה על דעתם שמי שלא גר בעיר ייחשב כבני העיר, ויתערב בענייני העיר, בגלל שפעם בעבר היה גר בעיר. אבל עבר על החוק ולא שינה כתובתו תוך שבועיים. פלא ששאלות מוסריות פשוטות כאלה זקוקות לתשובה.

כל מה שרציתם לדעת על הרב אבינר - אבינרפדיה: כולל שיעורים, שו"תים ושיחות בישיבה בארוחת צהרים - מעודכן כל יום!