שו"ת סמס: עליתי בטרמפ עם ערבי. האם עליי לברך הגומל?

האם לברך הגומל אחרי נסיעה בטרמפ עם ערבי, מה דין ציצית שנפרמה שזירתו, האם מותר לעבוד במשרד נסיעות ואיך התורה יכולה להטיל על האדם לשמור עיניו? הרב אבינר משיב

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר בעריכת הרב מרדכי ציון 10/08/14 10:19 יד באב התשעד

שו"ת סמס: עליתי בטרמפ עם ערבי. האם עליי לברך הגומל?

טרמפ עם גוי

ש: עליתי בטרמפ עם ערבי. האם עליי לברך הגומל?

ת: לא. אבל לעתיד לא לחטוא בזה יותר (פעם אחד עבר מקום ואחרי שעה קיר באותו מקום התמוטט ונהרגו אנשים. הוא שאל את הג"ר משה ביק, גדול באמריקה: האם עליי לברך ברכת הגומל? אמר הגר"מ ביק: האם אתה מכבס את המכנסיים שלך במכונת כביסה? אמר: ודאי. אמר הג"ר ביק: אולי אתה צריך לברך הגומל, הרי כמעט היית במכנסיים לפני שנכנסו למכונת הכביסה... הרב אהרן רקפת בשם הגרי"ד סולוביצ'יק - מ"צ).

כהנים במערת המכפלה

ש: אנו כהנים ונוהגים כמרן הרב קוק לא להיכנס למערת המכפלה. אך הבן שלי מצטער שכל ילדי הגן נכנסים והוא נשאר בחוץ עמי. מה לעשות?

ת: לפצותו בדבר אחר (עיין שו"ת שאילת שלמה ג שכט. פסקי שלמה ח"ב ערך קדושת כהנים - מ"צ).

ציצית שנפרמה שזירתו

ש: מה דין ציצית שנפרמה שזירתו?

ת: אותו חלק שנפרם נחשב כאינו, ועל פי זה נקבעת ההלכה. עיין שו"ע או"ח יא ג. לכן יש לתקן מיד לפני שהפרימה תמשיך. ואם נפרד באופן שפסול, יש להתיר לפני התיקון משום תעשה ולא מן העשוי. ביה"ל שם ד"ה והוא וכו' כדי עניבה.

משרד נסיעות

ש: מותר לעבוד במשרד נסיעות, כי אולי אצטרך לעזור למי שנוסע לחו"ל?

ת: מותר, כי אולי נוסע בהיתר, ובלפני עוור, תולים (משנה גיטין ה ט - מ"צ).

משפחה

ש: האם זה נכון שיש יחס מיוחד למשפחה גם אם יש חילוקי דעות חריפים?

ת: כן. משפחה זה מיוחד. הגרי"ז דיבר קשות נגד רבני המזרחי מלבד הרב מאיר בר אילן מפני שהיה קרובו (סיפר הגרמ"צ נריה שהג"ר משה ליב שחור היה מבאי-ביתו של הרב מבריסק, הגרי"ז סולוביצ'יק, וגם ממעריציו הגדולים של מרן הרב קוק. הרב שחור השתדל להסביר להגרי"ז על דרכו של מרן הרב קוק בקירוב רחוקים והנהגתו הציבורית ברוח זאת, אולם הגרי"ז דרכו היתה מנוגדת לגמרי, לא נטה לקבל את דברו. הרב שחור ראה שהרב מבריסק מטיח דברי ביקורת חריפים בראשי המזרחי בכלל ועל אישים מסוימים בפרט, אך אין הוא מעלה אף פעם את שמו של הרב מאיר בר אילן [בן זקוניו של הנצי"ב], ולא עוד אלא כשהרב בר אילן בא לבקרו, הוא מקבל אותו בסבר פנים יפות. הרב שחור שאל את הרב מבריסק על כך, והשיב: "ר' מאיר הרי הוא דוד שלי"! הרב שחור מצא הזדמנות לחזור ולהסביר את הנהגתו של מרן הרב קוק, שמלבד היסודות הרעיוניים של שיטתו, היה קיים אצלו יסוד ושורש רגשי עמוק של חיבת לב וקירבת נפש לכל אדם מישראל, ואמר: "אצל הרב קוק היה כל יהודי נחשב כמו דוד..." מועדי הראי"ה עמ' שו, עכ"ל הג"ר נריה. ושמעתי מפי קודשו של הג"ר צבי שכטר בשם הג"ר זבולון חרל"פ - נכדו של הגרי"מ חרל"פ - שסיפור זה ידוע במשפחה, אלא גם אומרים במשפחה שהגרי"ז השיב שזו סברה חריפה אבל לא נכונה על פי הדין. הרי יש ז' קרובים, ויש דינים ע"פ הפסוק "מבשרך אל תתעלם", ישעיהו נח ז ולא כל אחד הוא קרוב משפחה, עכ"ל דברי הגר"ז חרל"פ. אלא אפשר להשיב על קושית הגרי"ז מהגמרא שבת קה ב, "חכם שמת - הכל קרוביו", כלומר, כלומר כולם קורעים על פטירת חכם. (עיין שו"ע יו"ד שמ ו). ואם הכל קרוביו של תלמיד חכם במיתתו ק"ו שכולם קרוביו בחייו - מ"צ).

לשון הרע בצחוק

ש: מותר לספר לשון הרע בצחוק ללא כוונה רעה?

ת: ודאי אסור. ח"ח לה"ר ג ג.

שמירת עיניים

ש: איך התורה יכולה להטיל על האדם לשמור עיניו, הרי יש לו תאוה גדולה כזו וגם הכל מסביב הוא דברים לא צנועים?

ת: כבר אמרו על זה חז"ל שחייב אדם לשמור עיניו אפילו אם הוא מלא עיניים כמלאך המוות. עבודה זרה כ ב. כלומר מלא עיניים מתאוות וכן הכל מסביב דברים אסורים (תוס' חכמי אנגליה. מובא בהוצאת שוטנשטיין. עיון יעקב - מ"צ).

נזק לגיטרה

ש: חבר שלי השאיל לי גיטרה. ניגנתי רגיל ונקרע מיתר. כנראה בגלל בלאי טבעי. האם עליי לשלם?

ת: לא. מתה מחמת מלאכה (שו"ע חו"מ שו ג - מ"צ).

כסף נוצרי

ש: יש רבנים שפרסמו שמותר להשתמש בכסף של קרן הידידות. מה לעשות?

ת: א. מי שיש לו רב, יעשה כדבר רבו. ב. מי שאין לו רב, יעשה כרוב הרבנים והגדולים שבהם - שאסרו לקבל כסף זה.

ציציות על עטיפת ראש

ש: אם אני עוטף ראשי בבד גדול, האם היא חייב בציצית?

ת: לא. כי כתוב על ארבע כנפות כסותך, כסות גוף ולא כסות ראש. ואפילו אם שתי ראשי הבגד מונחים על הכתפיים והגוף (שו"ע או"ח י י. לבוש שם. מ"ב ס"ק לב. ביה"ל ד"ה כיון שעיקרה - מ"צ).

ראה www.havabooks.co.il לקרוב ל5000 שו"ת סמס של הרב

ראה [הרב] אבינרפדיה לשיעורי הרב: http://shlomo-aviner.net/index

ובפייסבוק