שו"ת סמס: סופר סת"ם לא צנוע

האם מותר לכרות ענפים בשמיטה, מה דין החזרת שתיל בשמיטה, והאם מותר לרווק שגר בדירה מעורבת להיות סופר סת"ם? הרב אבינר משיב

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר בעריכת הרב מרדכי ציון 23/10/14 10:49 כט בתשרי התשעה

שו"ת סמס: סופר סת"ם לא צנוע

כריתת ענפים בשמיטה

ש: מותר לכרות ענפים שמפריעים לבניה? למעבר? להסקה?

ת: כן (וכן החזו"א באורחות רבנו ח"ב עמ' שנה -מ"צ). ולהשתדל שיהיה בצורה שונה מאשר גיזום (וכן אול"צ שביעית פ"א אות א - מ"צ).

החזרת שתיל בשמיטה

ש: ילדי הקטן עקר בטעות שתיל. אפשר להחזירו למקומו?

ת: לא. זה כמו נטיעה חדשה.

קדושת ירקות

ש: אבטיח שגדל בגינה שלי, צמח בשישית ונקטף עתה, יש לו קדושת שביעית?

ת: כן. בירקות הולכים על פי זמן הלקיטה (ר"ה יד א - מ"צ).

קומפוסט

ש: האם מותר לשים שיירי פירות עם קדושת שביעית בקומפוסט?

ת: א. בתנאי שלא שמים ישירות על הקומפוסט הקודם שהוא רקוב כי זה נחשב הפסד בידיים אלא עם שכבה מפרידה. ב. בתנאי שלא משתמשים בו בשמיטה, שהרי אסור לזבל בשמיטה, אלא אם כן הצמחים ימותו. ג. בתנאי שברור לרואה שזה לא לזבל השנה. רמב"ם שביעית ב א-ג.

תהילים ושמירת הלשון

ש: אם דיברתי לשון הרע, אני יכול לתקן על ידי אמירת תהילים?

ת: לא די לומר תהילים אלא יש לקיים מה שכתוב שם. לכן יש לבקש סליחה מאלה שדיברת עליהם ולחדול בעתיד (ואמר הגראי"ל שטיינמן: "בודאי אמירת תהילים זה דבר טוב מאוד, אבל יש מושג של 'טובל ושרץ בידו', ובדומה לזה, אפילו שאומרים תהילים, אבל אם לא מתקנים את העיקר מה זה יועיל. וזה העיקר מה שציין לראות 'זאך בעסערן' = 'להשתפר', ובלי זה האיך יועילו התפילות. מתחילה ידבר לשון הרע ואח"כ יאמר תהילים! מה זה יועיל? כשמדברים על חילוניים שצריכים לחזור בתשובה, מבינים שהם אוכלים 'נבילות וטריפות' וכדו', וחושבים על עצמנו מה אנחנו צריכים לחזור בתשובה, אנחנו הרי לא אוכלים. אבל יש 'נבילות וטריפות' שגם אנחנו אוכלים! מהו - שנאת חינם, מחלוקת, וכל הדברים שבין אדם לחבירו. אורחותיך למדני עמ' כז - מ"צ).

יצר הרע

ש: אם בא אליי היצר הרע האם לדחות אותו בכל תוקף או עדיף למושכו לבית המדרש כלומר לחזקו באופן חיובי?

ת: בבית המדרש מלמדים אותנו לחסלו. העצה הזו היא רק עבור גדולי עולם ועבורנו היא עצת היצר עצמו.

אכילה לפני מוסף

ש: מותר לאכול לפני מוסף?

ת: כן, אכילת עראי, כגון פירות, או לחם פחות מכביצה. שו"ע או"ח רפו ג. מ"ב ח. אבל יש לעשות קידוש קודם. מ"ב ז.

סופר סת"ם לא צנוע

ש: האם רווק שגדל בסניף מעורב ומדבר עם בנות יכול להיות סופר סת"ם?

ת: כן. כי לא מודע לחומרת הדבר. עיין רמב"ם תשובה ד ד. וזה כמו העובר על לא תחמוד שכשר לעדות כי אינו מודע לכך שזה אסור. בבא מציעא ה ב (המסתכל בעריות, מעלה על דעתו שאין בכך כלום, שהוא אומר וכי בעלתי או קרבתי אצלה. והוא אינו יודע שראיית העינים עון גדול. רמב"ם שם - מ"צ). כמובן, עדיף אחד כשר.

לימוד תורה בשבת

ש: האם יש מצוה מיוחדת ללמוד תורה בשבת?

ת: כן. זה תוכן תקנת עזרא לקרוא בתורה במנחה. בבא קמא פב א. בגלל שזה יום קדוש ובגלל שאנשים פנויים. חפץ חיים (שם עולם א כה - מ"צ).

להיות תלמיד חכם

ש: האם כל אחד יכול להיות תלמיד חכם?

ת: כן, בתנאי שירצה באמת וישקיע. כתר תורה מונח לכל אדם. רמב"ם, הלכות

תלמוד תורה ג א. אבל צריך מסירות נפש על התורה. שם פ"ג.

ראה www.havabooks.co.il לקרוב ל5000 שו"ת סמס של הרב

ראה [הרב] אבינרפדיה לשיעורי הרב: http://shlomo-aviner.net/index

ובפייסבוק