שו"ת סמס: מותר לנסוע לאומן?

האם מותר לנסוע לאומן לראש השנה, כיצד לקום מנפילות חוזרות ונשנות והאם גם נשים מצוות בלא תתורו אחרי עיניכם? הרב שלמה אבינר משיב

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר בעריכת הרב מרדכי ציון 31/08/14 09:31 ה באלול התשעד

שו"ת סמס: מותר לנסוע לאומן?

נסיעה לאומן

ש: בספר... כתוב שיש מה לנסוע לאומן, ובודאי שיש לו על מה לסמוך?

ת: בודאי הוא רב גדול, אך בזה אין הלכה כמותו.

לא תתורו

ש: האם גם נשים מצוות בלא תתורו אחרי עיניכם?

ת: כן. ספר החינוך (מצוה שפז - מ"צ).

אבל ומקוה

ש: האם אבל בסיום השבעה חייב ללכת למקוה?

ת: לא.

תשובה וגאולה

ש: האם החרדים לא צודקים שקודם על עם ישראל לעשות תשובה ואז אחר כך תהיה שיבת ציון בטהרה?

ת: זאת היתה אכן אפשרות אחת, אבל למעשה עם ישראל לא עשה תשובה בגלות אלא יעשה תשובה כאן (בהוצאה חדשה של ספר אם הבנים שמחה, מהדורת קרן רא"ם, בהקדמה עמ' יב, מסופר: בשעת התנאים שנערכו באירוסי נכדת הג"ר ישכר שלמה טייכטל, בעל שו"ת שנה שכיר וס' אם הבנים שמחה, עם נכדו הבכור של האדמו"ר מבעלזא, סיפר הרבי: שה"משנה שכיר הגיע בשנת תש"ג לדודו ולאביו - כ"ק אדמו"ר הרה"ק מוהר"א מבעלזא ולאחיו הרה"ק מבילגורייא זי"ע בבודפשט לבקש הסכמה על ספרו "אם הבנים שמחה". אמר לו הרב מבילגורייא: יש מחלוקת במשנה בפסחים [י ו] בענין אמירת חלקו הראשון של הלל בליל הסדר לפני הסעודה - עד היכן הוא אומר? בית שמאי אומרים עד "אם הבנים שמחה" ובית הלל אומרים עד "חלמיש למעינו מים", עכשיו ההלכה כבית הלל, לעתיד לבא יהיה ההלכה כבית שמאי: "אם הבנים שמחה", עכ"ל. אלא לכאורה לא ידוע שכשהרבי מבעלזא - הג"ר אהרן רוקח - עלה לארץ הוא בא אל ר' נתן - הג"ר שלום נתן רענן קוק, חתנו של מרן הרב קוק - ואמר לו: אתם ואנחנו היינו חלוקים לגבי הדרך איך להעלות את בני ישראל ארצה. אנחנו אמרנו שיש קודם לחזקם בחוץ לארץ ביהדות ורק אחר כך יוכלו לעלות לארץ כדי לבנותה בקדושה, ואתם אמרתם שיש להעלות מהר כל אחד אם רק אפשר בלי חשבון. אחרי השואה התברר לנו שאנחנו טעינו, ואנו מאוד מצטערים על כך. שיחות הרב צבי יהודה עמ' 57, 222-221. הסיפור זה גם מובא בס' אמרי שפר על הג"ר אברהם שפירא עמ' 37 - מ"צ).

גר צדק

ש: האם מותר לאנשים לשאול אותי אם אני גר? ואם שואלים, מה לעשות?

ת: לא, כי זה עלול לבייש (בבא מציעא נח ב). אם הם שואלים אותך, ואתה מתבייש לומר שאתה גר, אתה רשאי לומר שאתה יהודי רגיל (יבמות סה ב), על אף שכמובן להיות גר זה כבוד גדול(עיין תוס' קידושין ע ב - מ"צ).

הרהורי עבירה

ש: למה דווקא על הרהורי הלב יש קורבן עולה?

ת: כי הרהור אינו ידוע לאיש רק לד', וכן עולה היא קרבן כליל לד'. מדרש (ויקרא רבה ז ג - מ"צ).

קשירת ראשי הציצית

ש: האם אפשר לעשות קשר בראשי הציציות שלא תיפרד השזירה?

ת: כן אם נצרך. שו"ע או"ח יא יד. יא ג הגה. אבל אם לא נצרך, ראוי להחמיר, כי זה נראה כאילו מוסיף על הקשרים. שם מ"ב יח.

לקום מנפילות

ש: כל הזמן אני נכשל בחטא. זה מייאש. מה לעשות?

ת: שבע יפול צדיק וקם. משלי כד ט. גם לצדיקים יש מלחמת היצר. לומר כל בוקר: אני מקבל על עצמי לצאת היום למלחמה חזקה בכל כוחי, בכל שכלי ורגשי, בכל נפשי ורוחי, לעבודה מאומצת וממושכת כל חיי. עיין פנקס קבלותיו של בעל שפתי חיים.

ראה www.havabooks.co.il לקרוב ל5000 שו"ת סמס של הרב

ראה [הרב] אבינרפדיה לשיעורי הרב: http://shlomo-aviner.net/index

ובפייסבוק

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן