שו"ת סמס: מה עושים כשקשה לקום בבוקר?

האם צופה בטלוויזיה שותף בעוון לשון הרע, האם מותר לענוד צמיד גוש קטיף, ומה עושים כשיש נער מטריד? הרב אבינר משיב

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר בעריכת הרב מרדכי ציון 25/01/15 10:10 ה בשבט התשעה

שו"ת סמס: מה עושים כשקשה לקום בבוקר?

מכירת הבכורה

ש: כיצד חלה מכירת הבכורה של עשיו, הרי זה דבר שלא בא לעולם?

ת: שאלה מפורסמת. עיין אור החיים שם שאם המוכר לחוץ מאוד לכסף אז יש גמירות דעת, כמו דייג עני שמוכר מה שתעלה מצודתו היום. ב"מ טז א.

לשון הרע בתקשורת

ש: האם אני שותף בעוון לשון הרע כאשר אני מקשיב לו בטלוויזיה?

ת: כן. א. אסור לשמוע לה"ר. ב. יש סקרי צפיה וככל שאנשים רבים צופים, יותר מכניסים לשון הרע (כדברי חז"ל: לא העכבר גונב, אלא החור גונב. גיטין מה א - מ"צ).

ריבוע תפילין

ש: מה הוא הקלקול בריבוע תפילין שפוסל אותו?

ת: אי אפשר שיהיה שלם בתכלית השלמות. אבל יש לעשות כמיטב יכולתנו. מ"ב לב ס"ק קעו. ובוודאי פגימה קטנה לא פוסלת, ולא התברר בדיוק מה החסרון שפוסל. ביה"ל שם. ולא ניתנה תורה למלאכי השרת ואין הקב"ה בא בטרוניא עם בריותיו. ערוה"ש לב עז. "כמה הוא שעור מעט, אין לנו דבר מקובל והכל לפי ראות העין, אם יש בזה ביטול ריבוע". שו"ת שבט הלוי ג ב (והגרי"ז סולוביצ'יק, הרב מבריסק, היה סבור שיש מעלה כשימדדו ריבוע של תפילין במיקרוסקופ. אך הגרמ"פ התפלא על הגרי"ז שהרי התורה לא אסרה אלא מה שנראה לעיניים. שו"ת אגרות משה יו"ד ב קמו. והנה בתשובה אחרת ניסה הגרמ"פ ליישב את דעתו של הגרי"ז מחשש שמא עושי הבתים לא טרחו כפי יכולתם למדוד היטב. שם יו"ד ג קכ. ומעשה היה שהביא הגרי"ז להראב"ד דבריסק רבי שמחה זעליג מיקרוסקופ והראה לו שהריבוע של תפילין אינו מדוייק, ואמר לו רבי שמחה זעליג שריבוע של תפילין צריך להיות נראה לעיניים, ומה שפחות מזה אינו מעלה ואינו מוריד. חוקי חיים עמ' קמד. ודרכו של הגר"ש אבינר לומר: לא נתנו תורה לא לבעלי מיקרוסקופ ולא לבעלי טלסקופ - מ"צ).

קימה בבוקר

ש: קשה לי להתעורר בבוקר. מה לעשות?

ת: רדיו שעון חזק.

אותיות סת"ם

ש: איך זה שיש אותיות ספר תורה שונות אצל אשכנזים וספרדים? מה נכון?

ת: הכל נכון. שו"ת הרא"ש. ולכל מנהג יש סוד למעלה. אר"י ז"ל (שו"ת הרא"ש כלל ג סימן יא. שער הכוונות סוף דרוש ב דתפילין - מ"צ).

שיטת ר' חיים מבריסק

ש: יש פתגם "לפני מתן תורה ואחרי מתן תורה", כלומר ר' חיים מבריסק הוא מתן תורה. זה מוצדק?

ת: ודאי שר' חיים היה גאון גדול והכניס חיוניות בלימוד גמרא. אך זה פתגם מוגזם. וגם לא כולם הסכימו עם שיטת לימודו. ועיין אגרת של הגרי"י ויינברג בנדון ("קראתי את מאמרו של הגרי"ד סולובייציג על דודו הגרי"ז זצ"ל. השפה היא נהדרה ונאדרה והסגנון הוא מקסים, אבל התוכן הוא מוגזם ומופרד מאוד. כך כותבים אנשים בעלי כת, כמו אנשי חב"ד ובעלי המוסר. מתוך מאמרו מתקבל הרושם כאלו התורה לא נתנה ע"י מרע"ה חלילה כי אם ע"י ר' חיים מבריסק זצ"ל. אמת הדבר כי ר' חיים הזרים זרם חדש של פלפול ע"ד ההגיון לישיבות. בהגיון יש לכל אדם חלק, ולפיכך יכולים כל בני הישיבה לחדש חידושים בסגנון זה, משא"כ בדרך הש"ך ורעק"א צריך להיות בקי גדול בשביל להיות קצת חריף. ולכן משכל אנשי הישיבות מתאוים להיות מחדשים הם מעדיפים את ר' חיים על כל הגאונים שקדמו לו. שאלתי פעם אחת את הגרי"ד בהיותו בברלין: מי גדול ממי: הגר"א מווילנא או ר' חיים מבריסק? הוא ענני: כי בנוגע להבנה ר' חיים גדול אף מהגר"א. אבל לא כן הדבר. הגר"א מבקש את האמת הפשוטה לאמתתה. ולא כן ר' חיים: הגיוניו וסברתו אינם משתלבים לא בלשון הגמ' ולא בלשון הרמב"ם. ר' חיים היה לכשלעצמו רמב"ם חדש אבל לא מפרש הרמב"ם. כך אמרתי להגאון ר' משה ז"ל אביו של הגרי"ד שליט"א". וראה עוד שו"ת שרידי אש ב קמד - מ"צ).

נער מטריד

ש: בסניף יש בן שמטריד אותי כל הזמן, מתקרב אליי בלי רשותי, ואמרתי לי כמה פעמים שיעזוב אותי, וזה לא עוזר, והוא עושה זאת בפומבי. האם מותר לי לצעוק עליו שלא יתקרב אליי יותר, על אף שבכך אני מביישת אותו?

ת: בוודאי. והוא שמבייש את עצמו.

צמיד גוש קטיף

ש: מותר לענוד צמיד כמו צמיד גוש קטיף, גם גברים גם נשים?

ת: כן. (נדרים מט ב - נ א - מ"צ). אך לא ברור שזה מועיל.

חומרא

ש: האם כל חומרא אפשרית או שיש חומרות אסורות?

ת: א. אם לא מוזכרת בגמרא, זו מחלוקת. פת"ש יו"ד קטז סק"י. ב. אין להחמיר בחומרא שמביאה לידי קולא. עיין מסילת ישרים כ. ג. לא כל אחד ראוי להחמיר. שם יד. ד. אין לעשות את החומרא חשובה מן העיקר. שו"ת אורח משפט קיב.

ראה www.havabooks.co.il לקרוב ל5000 שו"ת סמס של הרב

ראה [הרב] אבינרפדיה לשיעורי הרב: http://shlomo-aviner.net/index

ובפייסבוק