שו"ת סמס: למה חייבים לגדל זקן?

מותר להיכנס להר הבית? מדוע חייבים לגדל זקן? והאם קשירת נעליים לאישה שונה מקשירת נעליים לגבר? הרב שלמה אבינר משיב

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר בעריכת הרב מרדכי ציון 16/11/14 10:41 כג בחשון התשעה

שו"ת סמס: למה חייבים לגדל זקן?

כניסה להר הבית

ש: מותר להיכנס להר הבית למקומות המותרים שאינם הר הבית?

ת: אם אין זה הר הבית, אז מה המטרה. על כל פנים כל המדידות מסופקות וכל המקומות הם כרת או ספק כרת. שו"ת אור לציון ג ל ד.

קשירת נעליים לאשה

ש: האם יש צורך לבנות לקשור נעליים בסדר מסויים?

ת: נעילת ימין, נעילת שמאל, קשירת שמאל, קשירת ימין, כמו גברים. שו"ע או"ח ב ד. על אף שהקשירה נלמדת מתפילין, בכל זאת שייך לה, כי תפילין הם לא סיבה אלא סימן שקשירה חשובה בשמאל. שו"ת רבבות אפרים (א ה - מ"צ).

גידול זקן

ש: למה חייבים לגדל זקן?

ת: א. מכונות גילוח אסורות על ידי רוב הפוסקים. ב. זו שלמות פני היהודי. תמיד היינו עם זקן, עד שגלות היכו באופן אכזרי כל מי שהיה לו זקן, סימן היכר של יהודי, והיה מסוכן לכן הוחלט לגלח אותו אבל עתה בארצנו הגיע הזמן לחזור אליו כי אינינו מפחדים מאף אחד (בשנת תרפ-תרפא בימי מלחמת רוסיה-פולין, התעללו קלגסי פולין ביהודים, הרגו ופצעו רבים, ובעיקר התנכלו לבעלי זקן, כשנזדמן להם יהודי בעל זקן, גזזו או מרטו את זקנו, לפעמים עם הבשר, ממש היתה סכנה ליהודי בעל זקן להתראות ברחוב. בפ' תזריע באותה שנה נאם רב אחד בביהכנ"ס ואמר: כשישבו ישראל על אדמתם, היה הזקן סימן של כבוד, של הדרת פנים. וגדול היה הצער למי שלא זכה לכך. באה הגלות והפכה את הקערה על פיה: הזקן נעשה לאות בזיון, בעל זקן מסכן את נפשו. ואם בתורה נאמר בויקרא יג כט, שיהיה לפעמים נגע בזקן, גרמה הגלות והזקן בעצמו הוא נגע, ורק השיבה לארצנו תרפא את נגעינו. עיטורי תורה ויקרא עמ' 74 - מ"צ).

נצחיות התורה

ש: איפה כתוב בתורה שצריך לקיים את המצוות גם היום ולא רק בעבר?

ת: לנו ולבנינו עד עולם. דברים כט כח. זה אחד משלוש עשרה עיקרי אמונה. עיין בהקדמת הרמב"ם לפרק חלק (עיין דברי הרב על י"ג עיקרי אמונה בפירושו על הקדמה לפרק חלק - מ"צ).

תגובה או אחדות

ש: כאשר מתפרסם מאמר שהוא כרקב לבית ישראל, האם להגיב בתקיפות או לשתוק כי אחדות עדיפה?

ת: "הטענה גדול השלום אינה נאותה כלל. כי להשיב על דעות רעות אין נחוץ כלל מחלוקת, גם אין תועלת במחלוקת, כי אם להשיב בדברים של טעם, ובזה אין הירוס כלל אל השלום". מרן הרב קוק בהגהות על החוברת אור לישרים, גנזי הראיה ג 27.

כפרה על עוונות

ש: עשיתי עבירה גדולה ועשיתי תשובה שלמה, אך אמרו לי שגם צריך כפרה. איזו כפרה כדאי לי לקבל על עצמי?

ת: לימוד תורה שהוא במקום קרבנות. מנחות קי א. ועמל התורה עולה במקום יסורים. רבינו יונה שע"ת ד יא.

שאילת רב

ש: אם אני שואל רב עצה בעניין כללי שיש לו צד הלכתי, אני חייב לקיים עצתו?

ת: תלוי בדרגת האמון שאתה נותן בו.

להיות תלמיד חכם

ש: האם כל אחד יכול להיות תלמיד חכם? כיצד?

ת: כן. אם ילמד בישיבה כראוי, "דדרך הוא בהולך ללמוד, שנעשה אדם גדול". תוס' כתובות סג א ד"ה אדעתא.

סרט מעורב

ש: האם מותר לבת לשחק ביחד עם בן בסרט (סרט לסוף שנה ללימודי קולנוע)? כמובן ללא נגיעה ולא בחוסר צניעות. היוצרת דתיה ואין שום כוונה לפגוע בערכי היהדות?

ת: ודאי לא. יש להתרחק בנים ובנות מאוד מאוד. קצשו"ע קנב ח.

ראה www.havabooks.co.il לקרוב ל5000 שו"ת סמס של הרב

ראה [הרב] אבינרפדיה לשיעורי הרב: http://shlomo-aviner.net/index

ובפייסבוק