שו"ת סמס: האם נכון שמי שיושב בקצה השולחן לא יתחתן שבע שנים?

האם חייבים ללכת 10 דקות בגשם כדי להתפלל במניין, מה עושים כשעולים בראש הרהורים רעים ושאלת השאלות: האם נכון שמי שיושב בקצה השולחן לא יתחתן שבע שנים? הרב אבינר משיב

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר בעריכת הרב מרדכי ציון 21/09/14 10:59 כו באלול התשעד

שו"ת סמס: האם נכון שמי שיושב בקצה השולחן לא יתחתן שבע שנים?

תפילה במניין

ש: האם אני חייב ללכת להתפלל במניין 10 דקות בגשם?

ת: כן עד עשרים דקות. בבית אלהים נהלך ברגש, ראשי תיבות: ברד, רוח, גשם, שלג (תהילים נה טו - רשם מ"צ).

הסכם יששכר וזבולון

ש: האם יששכר צריך לתת מחצית כל הכנסתיו או די לו לתת לזבולון מה שנצרך לו?

ת: מחלוקת. והכרעה כדעה השניה. פסקי תשובות קנו כו.

ש: האם זה גם כולל מותרות שונות כגון חתונה גדולה וכדומה?

ת: לא. מי שחי מכספם של אחרים צריך להסתפק במועט ההכרחי כדי לחיות בכבוד אך לא חיי מותרות. שם.

בעלי כוחות

ש: הרב הביע התנגדות בספרו "בין אור לחושך" לבעלי כוחות כדוגמת אדם מסויים. הרב עדיין עומד על דעתו?

ת: עוד יותר מאז. וזה לא נגד איש מסויים אלא נגד שיטה.

הרהורים רעים

ש: מה לעשות כאשר קופצים לי הרהורים רעים?

ת: אין זה באשמתך, אלא להסיח את הדעת. אדרבה, כל פעם שאתה מסיח דעתך, יש לך מצוה (מסילת ישרים פרק יא - רשם מ"צ).

צבא 3 שנים

ש: האם 3 שנים צבא זה לכתחילה או דיעבד?

ת: זה לכתחילה, אבל מי שלומד תורה, יש מקום לדחיה לכמה שנים עד שיתגדל בתורה ולקיצור השירות. אמר רבנו הרב צבי יהודה שהמדינה צריכה אנשי משק ואנשי נשק, ולא פחות מזה אנשי אמונה ואנשי רוח, וצריך לעשות חשבונות צודקים (עי' לנתיבות ישראל א קיח. ס' שיחות הרב צבי יהודה - צבא וישיבה. שו"ת שאילת שלמה א שסח - רשם מ"צ).

יששכר וזבולון

ש: האם הסכם יששכר וזבולון צריך להיות בכתב?

ת: לא. די בעל פה. כותבים כדי שכל צד יהיה בטוח שהשני יעמוד בהתחייבותו. פס"ת קנו כו.

ותיקין

ש: האם עדיף ותיקין ביחידות, או מנין מאוחר יותר?

ת: לכל אדם, מנין מאוחר יותר. וגם המתפלל ותיקין ביחידות, צריך לבוא למנין בשביל קדיש וקדושה (שו"ת שאילת שלמה א מד - רשם מ"צ).

אהבת ישראל

ש: האם יש מצוה לאהוב כל אחד מישראל?

ת: ודאי. עיין מסילת ישרים סוף פרק יט (וגם תניא לב - רשם מ"צ).

שולחן

ש: מותר לשבת על שולחן?

ת: ראוי שלא (שו"ת שאילת שלמה א שפו. ומובא שם: "ומו"ר הגרא"ד אוירבך אב"ד טבריה כתב לי: 'הוא דבר שגור בפי כל ישראל שאין לשבת על גבי שולחן שאוכלים עליו... מאידך אין להתייחס לזה כאל איסור אלא כהנהגה ישרה המקובלת בישראל, ולעת הצורך כשאינו נראה זלזול במנהג, שפיר דמי... גם אפשר, בכל שיש מקום קבוע לשולחן ששם סועדים עליו, כל שהעמידו במקום אחר, אינו בכלל המנהג'" - רשם מ"צ).

ש: האם נכון שמי שיושב בקצה השולחן לא יתחתן שבע שנים?

ת: הבל.

מנין מעורב

ש: הרב סולוביצ'יק פסק שעדיף לא לשמוע תקיעת שופר והעיקר לא להיות במנין מעורב. איך החמרה בצניעות יותר חשובה ממצוה מן התורה?

ת: א. זו לא החמרה (עיין שו"ת אגרות משה או"ח א לט). ב. זו מצוה הבאה בעבירה. אך שאל ישירות תלמידיו (החמיר הגרי"ד סולוביצ'יק כל כך בבתי כנסיות אשר בהם יושבים האנשים והנשים בתערובת, שזה התחיל מהכנסיות של עובדי ע"ז - להתפלל כל המשפחה ביחד, ופירסם בעיתונות איסור על הכניסה לתוכם אפי' אם המקום היחידי שאפשר לשמוע תקיעת שופר בר"ה הוא בבית הכנסת שכזה, מן הנכון להישאר בבית ולוותר על מצות שופר, כי אם ילך לשם, נכון שיקיים מצות שופר, אך באותו הזמן הרי יעבור על "לא תעשה כן לד' אלקיך". ואם ישאר בביתו, יבטלו את מצות שופר, אך לא יעבור בלאו הנ"ל, ומן הנכון לומר בכהאי גוונא ששב ואל תעשה עדיף. עיין עירובין ק א. נפש הרב רלב. דברי הרב קנו-קנז - רשם מ"צ).

ראה www.havabooks.co.il לקרוב ל5000 שו"ת סמס של הרב

ראה [הרב] אבינרפדיה לשיעורי הרב: http://shlomo-aviner.net/index

ובפייסבוק