שו"ת סמס: אסור להתחתן עם כל ישיבת הר עציון?

האם מותר להשכיר דירה לחילונים, האם מותר ללמוד תורה לבגרות, ואם יש למישהו נטיות הפוכות, האם שיטת 12 צעדים יכולה לעזור? הרב שלמה אבינר משיב

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר בעריכת הרב מרדכי ציון 02/11/14 10:15 ט בחשון התשעה

שו"ת סמס: אסור להתחתן עם כל ישיבת הר עציון?

שידוך עם תלמיד הר עציון

ש: הציעו לי בחור מישיבת הר עציון. האם לפסול?

ת: חלילה. א. את לא מתחתנת עם כל הישיבה (שזה גם אסור - רשם מ"צ) אלא עם הבחור. ב. כל הישיבות טובות.

דירה לחילונים

ש: מותר להשכיר דירה לחילונים או יש בזה לפני עוור?

ת: מותר. כי לא נותנים להם חפץ שבעזרתו עושים עבירה. וכן זה זמן רב לפני כן (עיין בה"ט קסט סק"ד בשם הב"ח. ומה שאמר הגר"ח קניבסקי: "באמת טוב להיזהר". מבקשי תורה קובץ נא. הוא לא לשון איסור - רשם מ"צ).

לימוד תורה לבגרות

ש: האם יש בעיה בבגרות בגמרא ובתנ"ך כי עושה את התורה קרדום לחפור בו?

ת: מותר ללמוד שלא לשמה במובן זה. שו"ת יחוה דעת (ג עג). ומה טוב שילמד גם לשמה (עיין חפץ חיים, הלכות לשון הרע ב יב בהערה - רשם מ"צ).

מים אחרונים

ש: האם אשה חייבת במים אחרונים?

ת: חייבת כדי לברך בידיים נקיות (ילקוט יוסף ח"ג קפא ב. שו"ת תשובות והנהגות א קעד. שו"ת שאילת שלמה א קיא. ועיין לימוד זכות על נשים שלא נוטלות בשו"ת שבט הלוי ד או"ח כג - רשם מ"צ).

טיפולי המרה

ש: שמעתי שטיפולי המרה בבעלי נטיות הפוכות גורמים להם נזקים, לכן אני מתלבט.

ת: צודק. טיפולי המרה הכפויים באופן חיצוני על האדם מזיקים, אבל עבודה טיפולית בבחירתו של האדם כפי השיטה הרפראטיבית הביאה הרבה ברכה ואושר לאלפים רבים. פנה למרכז סיוע עצת נפש 02-6541899 ימי ב-ד-ה 23:00-20:00.

נטיות הפוכות

ש: יש לי נטיות הפוכות, אני מיואש ומדוכא, הזהירו אותי לא לפנות לטיפול כי זה יגרום לי נזקים. מה לעשות?

ת: אם הולכים למי שאין לו התמחות בזה, זה יכול לגרום נזקים. אך ארגון עצת נפש קיבל במשך השנים נסיון רב וידע רב, ואפשר למצוא שם אוזן קשת וסיוע. פנה להם 02-6514488 ימי ב-ד-ה 23:00-20:00. לא מכריחים אף אחד, אך מי שפונה להתרפא מוצא ברכה ואושר.

שמירת הלשון

ש: האם רבנו הרב צבי יהודה הדריך שילמדו חפץ חיים ושמירת הלשון חצי שעה ביום או די שתהיה בזה קביעות?

ת: הוא הדריך ללמוד בישיבה כל יום מ12.45 עד 13.15.

לימוד במחשבים

ש: האם מי שלומד תורה בעזרת מחשב - כמו בתוכנות פרוייקט שו"תים מאונ' בר אילן, אוצרות התורה, אוצר החכמה ועוד - זה נקרא לימוד תורה?

ת: בודאי. בתור אמצעי עזר, ולא במקום עמל תורה. אך עדיף עם ספר (ואמר הגר"ח קניבסקי: "נחשב עמל". מבקשי תורה קובץ נא - רשם מ"צ).

תשלום מיסים

ש: שמעתי סברא שלא חייבים לשלם מיסים כי חלק מן הכסף הולך למטרות לא טובות?

ת: בודאי חייבים. כספך הולך למטרות הטובות. כלל הלכתי "יש ברירה". אמנם נטורי קרתא שלא רוצים לשלם, גם מסרבים לגבי אגורה מהמדינה, הם טועים, אך לשיטתם הם צודקים. אבל אם הנך מקבל ולא נותן, אז ממה נפשך אתה רשע, כמו קולי ב"ש וב"ה (עירובין ו ב. ולגבי תשלום מיסים, עיין שו"ת חת"ס חו"מ סי' קעה. שו"ת יחוה דעת ד ס. ה מה. שו"ת עשה לך רב א ע. ועיין נפש הרב רסט - רשם מ"צ).

נטיות הפוכות ו12 צעדים

ש: אם יש לי נטיות הפוכות, האם שיטת 12 צעדים יכולה לעזור?

ת: זו שיטה מצויינת העוזרת רבות, אך לא במקרה הזה. א. הבעיה שורשית ולא התנהגותית. ב. היא ניתנת לרפוי מוחלט. פנה למרכז סיוע עצת נפש 02-6541899 ימי ב-ד-ה 23:00-20:00.

אוצר הארץ

ש: ראיתי בתוכנית של "אוצר הארץ" שישתמשו בפירות מכל מיני מקורות ורק היתר מכירה אינו מוזכר בפירוש?!

ת: נקוה שהם יתקנו במהרה.

העלמת מס

ש: שמעתי שלומד תורה לא חייב לשלם מיסים?

ת: אכן, אם הוא לומד תורה, אז אינו מרוויח כלום, לכן אין לו על מה לשלם מס הכנסה. אבל אם הוא כן עובד, אז אינו לומד תורה, לכן צריך לשלם. ואם עובד מעט מאוד רק כדי פרנסתו, אז גם מי שמרוויח מעט פטור ממס. עיין שו"ע יו"ד רמג ב הגה.

יש בעיה

ש: יש בעיה ל...

ת: הנוסח לא תקין. יש לשאול האם מותר או אסור, כי אדם נברא בעולם כדי לעבוד את ד' והמצוות אינן בעיות (וכדומה, פעם בא אחד להג"ר מאיר ברנדסדורפר, רב קהילת תולדות אברהם יצחק וחבר הבד"ץ של העדה החרדית, ובפיו שאלה בענייני שבת, ושאל אותו בלשון, האם יש "בעיה" לעשות כך וכך בשבת? אמר לו הגר"מ ברנדסדורפר במתק לשונו, אין בעיות, וחזר על זה שוב, אין בעיות, ענייני שבת אינם בעיות, מה שאסור ומה שמותר שניהם שוים בכדי לעשות את רצון הבורא, ואין אלו בעיות שצריכים לפתור אותם. שו"ת קנה בשם ח"ד עמ' 16 - מ"צ).

לולב גזול

ש: מי שקוטף ארבעה מינים משמורת טבע, או ממקום מוגן, הם נחשבים גזולים?

ת: כן...

צניעות ילדה

ש: מאיזה גיל אסור להביט על ילדה לא צנועה?

ת: לפי המשנה ברורה ביה"ל ריש עה מגיל 3, ולפי חזו"א יש להקל עד 9-8-7.

קיצור קיבה

ש: מותר לאדם שמן מאוד לעשות ניתוח לקיצור קיבה?

ת: כן. מותר ומצוה של בריאות.

"משמר" ליל שישי

ש: האם כדאי לעשות "משמר" ליל שישי וללמוד כל הלילה?

ת: בתנאי שזה לא פוגע בתפילה ובתנאי שכך לומדים סך הכל יותר שעות מאשר אם היו ישנים כרגיל (נשאל הגרי"ש אלישיב אם יש עניין לעשות משמר בליל שישי או בשאר זמנים? ואמר: אלו שיכולים ללמוד טוב אחר כך כל היום, יכולים לעשות, אבל אם לא יכולים אחר כך ללמוד כל היום, אין לעשות משמר, ומה שיש מנהג לעשות בליל שישי, הוא עבור אלו שלמחרת בין כך לא לומדים [בגלל ההכנות לש"ק]. להם טוב שיעשו משמר, אבל אלו שלומדים ביום, עדיף שיישנו בלילה ויהיה להם כוח ללמוד טוב ביום. ואיך שיהיה, אם זה מפריע להתפלל ונרדמים כל רגע, בודאי שלא טוב לעשות משמר. מפי האיש עמ' לא. והגרי"ש אלישיב העיד על עצמו שמעולם לא עשה "משמר". שם עמ' קמ - מ"צ).

דמיון

ש: יש לי דמיון מאוד חזק. איך להשתמש בו לדברים טובים?

ת: כתיבת סיפורים של יראת שמים.

שמירת הלשון

ש: כיצד להקפיד יותר על שמירת הלשון מלבד לימוד חפץ חיים ושמירת הלשון?

ת: להיות עניו מאוד, כי הגאוה היא מהגורמים הגדולים. עי' רש"י תחילת פ' מצורע. שמירת הלשון, שער התבונה פרק יד.

חובת ציצית

ש: האם עלי ללבוש ציצית רק אם יש לי בגד עם ארבע כנפות?

ת: מיד כשאדם קם בבוקר יהיה זריז ללבוש טלית קטן מוקדם כמה שאפשר כדי שלא ילך ארבע אמות בלי ציצית. טור. מ"ב (טור או"ח ח. מ"ב שם א - מ"צ).

משיח

ש: איך מאמינים שהמשיח יכול להגיע היום, הרי אם יראה מה קורה בדור הזה, יאמר שלא הגיע הזמן?

ת: חז"ל אמרו שיכול להגיע גם בדור שכולו חייב. ואנו אומרים: אחכה לו בכל יום שיבוא (י"ג עיקרי אמונה. ועיין פירושו של הרב להקדמת הרמב"ם לפרק חלק - מ"צ).

חכמתו ליראיו

ש: האם בימינו יש תלמידי חכמים שמברכים עליהם ברכת חכמתו ליראיו?

ת: בודאי. גדולי הדור. גם בחיי אדם כלל סג ס"ט אומר לברך. והגרי"ח זוננפלד הסביר כמובן שאמר כן הרי הוא פגש הגר"א... (שו"ת שלמת חיים ס' רז. בס' טל הראי"ה עמ' פז, רבנו הרב צבי יהודה מוסר בשם אביו מרן הרב קוק, שכאשר האדר"ת נפגש עם הגאון הנצי"ב בווארשא, הנצי"ב בירך עליו ברכה זו. ועיין פסקי תשובות רכד הערה יז שהרבה גדולי ישראל שבירכו על עוד גדולי ישראל כגון החפץ חיים, רבי מאיר שמחה בעל 'אור שמח', המהרי"ל דיסקין, הרוגטשובי, החזו"א, הגרי"ז מבריסק, הגרא"מ שך והגרי"ש אלישיב. ופעם הרב אמר לי שהוא שמע שבירכו על הג"ר אברהם שפירא, ופעם על הג"ר עובדיה יוסף כשביקר במושב קשת בגולן, ששם שימש הרב כרב המושב. ועיין שו"ת שאילת שלמה ח"א ס' קיז על ביקורו של הג"ר עובדיה במושב קשת. ועיין פירוש הרב על קצשו"ע ס ט באריכות - רשם מ"צ).

ראה www.havabooks.co.il לקרוב ל5000 שו"ת סמס של הרב

ראה [הרב] אבינרפדיה לשיעורי הרב: http://shlomo-aviner.net/index

ובפייסבוק