שו"ת סמ"ס – אני אתיופי ומתלבט אם אני חייב לעשות גיור לחומרא?

האם כדאי לבת להתגייס בתפקיד לחימה? והאם איש הנשוי עם איש מצטרף למנין? הרב אבינר משיב

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר בעריכת הרב מרדכי ציון 29/12/14 11:39 ז בטבת התשעה

שו"ת סמ"ס – אני אתיופי ומתלבט אם אני חייב לעשות גיור לחומרא?

דיבור בנחת

ש: באגרת הרמב"ן כתוב לדבר בנחת. בטון או בתוכן?

ת: גם וגם.

ש: ואם אדם חייב לעמוד על שלו?

ת: ידבר דברים ברורים אך בסגנון עדין.

גיור אתיופים

ש: אני אתיופי ומתלבט אם אני חייב לעשות גיור לחומרא?

ת: חומרא במהותה אינה חיוב אלא נדבת נפש. לכן זה שיקולך. כללית, לא כל חומרה רצויה, עיין מסילת ישרים פרק כ על משקל החסידות. יש להחמיר בדברים חמורים ולהקל בדברים קלים, כוידוי רב ניסים גאון: על מה שהחמרתי, הקלתם, ועל מה שהקלתי, החמרתם. למשל קטניות, זה דבר קל, ולא מקום לחפש חומרות. פיקוח נפש זה חמור, ויש להחמיר. גיור הוא דבר חמור, אם יהודי או לא יהודי. לכן אם חשקה נפשך להחמיר, זה טוב מאוד. וכך הורתה הרבנות הראשית. אין זה קשה להתגייר, כיון שהנך רשום כיהודי, וזה לחומרה. וכיון שהנך ירא שמים, די בשיחה עם שלושה רבנים כמה דקות, וטבילה בפניהם בשעה שהמקוה ריקה. סך הכל 5 דקות. וגם בת שרוצה גיור לחומרה, לובשת חלוק רחב, נכנסת למים בעזרת אשה, רבנים נכנסים ועומדים מרחוק, ורואים באלכסון את ראש האשה מחוץ למים, ואז טובלת. סיכום: חומרה טובה מאוד מאוד.

מסעדה לא כשרה

ש: מותר לאכול מזון כשר או לשתות משקה כשר במסעדה לא כשרה?

ת: כן, אלא כן יש חשש שאנשים בראותם אותך אוכל שם יבואו לידי מכשול. הגר"א וייס (שו"ת מנחת אשר א מט - מ"צ).

גיוס בנות

ש: האם כדאי לבת להתגייס בתפקיד לחימה?

ת: גיוס בנות הוא איסור, ובלחימה איסור כפול, זה גם מזיק לצה"ל בהורדת רף האמונים וכן יש 12% פציעות לבנות (מאמר של אל"מ במיל' רז שגיא, יו"ר הפורום לחוסן בצה"ל - מ"צ). גם גורם נזקים נפשיים (מאמר של הרב אבי רונצקי, רה"ר לצה"ל לשעבר - מ"צ).

טבילת כלים במלון

ש: מותר להשתמש בבית מלון או בצימר בכלים לא טבולים, כי אין פתרון אחר?

ת: מותר. הגרשז"א (מעדני ארץ שביעית להגרשז"א טז י. שו"ת מנחת שלמה ב סו יד - מ"צ).

חוק החזרת המוצר

ש: יש חוק שמותר להחזיר מוצר לחנות תוך שבועיים, כשהוא שמור באריזתו המקורית ללא פגם. האם כן הוא על פי ההלכה?

ת: על פי ההלכה צריך להוכיח שהיה מקח טעות כדי לבטלו. ויש מתירים מדין תקנה לטובת הציבור. ברור שאסור להשתמש מהרגע שהחליט להחזיר, וקל וחומר שאסור לקחת על מנת להחזיר. אגב, החוק מתיר למוכר לעכב בידו 5% או 100 ש"ח, הנמוך מביניהם.

קדושת הכותל המערבי

ש: האם יש קדושה עצמית לכותל המערבי אחרי שחרב בית המקדש?

ת: בודאי. שכינה לא זזה מכותל המערבי. שהש"ר ב ב. אדרבה אור החיים הקדוש מחדש חידוש שקדושת מקום המקדש אחרי החורבן היא בזכות ששכינה לא זזה מהכותל המערבי ("לא יעמוד במקומו המיוחד לו לעמוד שם בסוד זקנים עם חביריו, או מקוםהמיוחד לו להתפלל, ולא ישב במקום המיוחד לו להסב בביתו" - נראה דדוקאבפניו [של אביו], אי נמי כשיש בני אדם יושבים שם ובא הוא וישב במקוםאביו, בכהאי גוונא הוי זילותא, מה שאין כן בלאו הכי נראה דשרי, דאטוהמקום קדושה יש בו?! ולא מצינו דין זה אלא בבית המקדש, דהגם דנחרב עדייןבקדושתו, ואפילו התם טעמא הוי משום דעדיין לא זזה שכינה מכותל מערבי, שירהשירים רבה פרשה ב ב, והוי ליה כבפניו, אבל בלאו הכי שרי [להכנס שםבטומאה והוא הדין לעמוד במקום אביו], דשלא בפניו אין שם פחיתות. ודלא כמושכתב הט"ז שם סק"ב, דאף בפני עצמו אסור [לעמוד במקום אביו], דאין הכרחלדבריו ז"ל". ראשון לציון, קונטרס על שו"ע יו"ד רמ,הל' כבוד או"א, ד"ה ס"ב לא - מ"צ).

נשיקת ציצית

ש: מה המקור שכאשר אומר בקריאת שמע את המילה ציצית, נושקים אותן?

ת: קצשו"ע יז ז.

ש: במשנה ברורה?

ת: לא נמצא. אבל נמצא בכה"ח (כד אות יח). אך מוזכר ברמ"א לנשק אותן כשמסתכל בהן (שם ד הגה). ויש מנהג להסתכל בהן כשאומרין וראיתם אותו וליתן אותם על עיניים (שו"ע שם - מ"צ).

נטיות הפוכות

ש: האם איש הנשוי עם איש מצטרף למנין?

ת: ודאי לא.

טבילת כלים למתארח

ש: אם אדם מתארח ולא יודע אם נטבלו הכלים, מה יעשה?

ת: מותר אם יש חשש שייפגע המארח (עיין מעדני ארץ שביעית להגרשז"א טז י. שו"ת מנחת שלמה ב סו יד - מ"צ).

ברכה על טלית קטן

ש: ברכה על טלית קטן מעומד או מיושב?

ת: כל ברכות המצוות מעומד. מ"ב ח סק"ב.