שו"תלמידים: קיצור שולחן ערוך לתלמידי בית הספר

מותר להעתיק במבחן? מה עושים במקרה בו המורה טעתה ונתנה לי ציון גבוה יותר? מותר להבריז משיעור כדי להתפלל תפילת מנחה? כל השאלות והתשובות לכבוד פתיחת שנת הלימודים

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/08/12 08:06 ט באלול התשעב

שו"תלמידים: קיצור שולחן ערוך לתלמידי בית הספר
stuartpilbrow-cc-by-sa, צילום: stuartpilbrow-cc-by-sa

כשני מיליון תלמידים יחלו היום (ב') את שנת הלימודים בבתי הספר, בסיומו של חופש גדול שהתקצר לראשונה מעט מן הרגיל. הילקוטים כבר מוכנים והתלמידים הנרגשים הגיעו בשעות הבוקר אל בתי הספר - מי בפעם הראשונה ומי ששב אל הספסלים המוכרים - ומי שבטוח מרוצה הם בטח ההורים, שהועסקו בחודשיים האחרונים במשרה מלאה הכוללת חופשות, קייטנות ופעילויות פנאי.

אנחנו בכיפה ריכזנו עבורכם, התלמידים, מספר שאלות הלכתיות הקשורות להווי הלימודים אליו אתם נכנסים מחדש. שלא תגידו "לא ידענו".

האם מותר להעתיק במבחן?

הרב שלמה אבינר: וודאי שאסור, זה איסור תורה משום "גניבת דעת". זהו מעשה רמייה. אם מדובר במבחן שהמורה רגיל לתת באותו נוסח בכל שנה, גם צריך לשאול את המורה ולבקש ממנו רשות לתרגל את ההכנה לבחינה, אחרת גם זו רמייה - ואסור.

האם מותר להעביר ביקורת על בית הספר או שזה לשון הרע?

הרב שמואל אליהו: החפץ חיים בהלכות שמירת הלשון מבהיר כי לשון הרע שנאמר לצורך אינו לשון הרע. כמובן שיש לומר רק מה ששייך לעניין, ולא להפריז בדוגמאות שאינן נצרכות כאשר כל כוונתנו רק לטובת העניין, האנשים או המוסד.

אני בת שירות לאומי. האם מותר לי להשתמש בציוד של בית הספר?

הלכתית, אי אפשר להשתמש בציוד "מראש". צריך לדבר עם אחראי מטעם בית הספר ולתאם דרכו את אפשרות התשלום עבור הציוד. צריך לברר את זה לפני השימוש ולא "לאחר מעשה", אך בדיעבד צריך לשאול בכל זאת את האחראי ולברר האם יש צורך לשלם על הציוד בו נעשה שימוש.

מותר לעיין בתעודה, גיליון הציונים שלי, בשבת?

הרב יהודה הלוי עמיחי: מותר, אין בזה בעיה הלכתית.

מותר "להבריז" משיעור על מנת להתפלל תפילת מנחה?

הרב דוד לוי: ברור שלא - צריך לתכנן את סדר היום כך שתוכל להתפלל שלא בזמן השיעורים.

המורה טעתה בחישוב הציון שלי במבחן. בדקתי את התשובות והיה מגיע לי פחות. האם אני צריך להסב את תשומת לבה לכך?

הרב יהודה הלוי עמיחי: צריך להגיד למורה והיא תעשה כרצונה, יתכן שהיא ויתרה על חלק מהנקודות. אבל זה דומה לעיוור שטועה בדרך שצריך להעמידו על דרך האמת.

מותר לעשן בתיכון באזור בית הספר? מה לגבי מורים שעושים זאת?

הרב שמואל אליהו: בית ספר אינו מקום לימוד בלבד - הוא בעיקר מקום חינוך ואין לך דבר יותר מחנך מלהרגיל את התלמידים שלא לעשן. עישון הוא בדרך כלל ענין של הרגל. ולכן בית ספר צריך לדעתי לאסור על זה כי אין בין התלמידים מישהו שהוא שבוי בידי זה כמו שמצוי בין המבוגרים. דעתי היא לאסור כלל עישון בבית ספר.

אני לא מצליחה להתחבר לתפילה בבית הספר. מה לעשות?

הרב שמואל אליהו: להקציב זמן אחר ביום שבו את מתפללת את התפילה שלך. לא על חשבון בית הספר והזמן המוקצב מימלא לתפילה. אלא את לוקחת מזמנך הפנוי ומקדישה לתפילת הנשמה שלך.

יש לי מבחן ביום ראשון. מותר לי ללמוד בשבת?

הרב דוד לוי: אין להכין משבת לחול ועל כן אסור. אבל, אם מדובר במבחן בהיסטוריה ואתה בדרך כלל רגיל לקרוא ספרי היסטוריה להנאתך - מותר.