שגרה, חצי שגרה

שני צדדים הציעו הצעות כדי לחזק את המחויבות לתפילת בני נוער, אבל שניהם הודו שהשגרה שוחקת. מי אמר שהיא באמת שוחקת? המשך פולמוס התפילה ומה הקשר לתרגיל כושר הנקרא פלאנק?

חדשות כיפה אבי וולף 30/03/14 10:18 כח באדר ב'

שגרה, חצי שגרה
Shutterstock, צילום: Shutterstock

לפני כמה חודשים התחלתי לתרגל תרגיל כושר הנקרא פלאנק באופן יומיומי. כל יום, ללא יוצא מהכלל, אני יורד למצב שכיבות סמיכה לשתי דקות מחיי. לא פחות ולא יותר. התרגיל הזה לא הופך אותי לאצן אולימפי או מעניק לי ריגוש מיוחד, אבל בכל זאת אני מתמיד בכך.

לאחרונה מתנהל בכיפה סוג של חשבון נפש על אובדן העניין בתפילה אצל חלקים מהדור הצעיר הדתי. שני הצדדים המתדיינים הציעו הצעות שונות כדי לחזק את המחויבות, אך נראה ששניהם הסכימו על דבר אחד: השגרה שוחקת, וצריך לעבוד כדי להתגבר עליה. בין אם עושים זאת באמצעות הקלת החובות או דווקא הדגשתן, השגרה היא אויב שיש להכניעו.

אפשר להבין גישה זו. שגרה היא האויב בה"א הידיעה של דור האינטרנט. הדור הקודם היה מוכן לעבוד עבודה משעממת כדי לפרנס את משפחתו. ואילו היום? לא פחות מעבודה מאתגרת ומגשימה כל הזמן. נישואים? בלי 100% שמחה ופרפרים זה לא יילך. ותפילה? רק אם אני "מתחבר" לזה.

בואו נתחיל בזה שהציפייה לחיים ללא שגרה, גם שגרה שוחקת, היא פנטזיה מוחלטת. אין לך תחום בחיים - דתי, תעסוקתי או זוגי - שאיננו מלא בכל מיני משימות שגרתיות, מגדול ועד קטן. חלק מאותה שגרה הוא מהנה, חלק ניטרלי, וחלק סתם מעצבן - אבל השגרה ישנה. ברם, שגרה - בכל חלקי חיינו - איננה רק רע הכרחי השוחק אותנו עד עפר. להיפך, היא יכולה וצריכה להיות עוגן חיוני לחיינו.

נתחיל מזה שהשגרה נותנת לנו מסגרת מוכרת וקבועה סביבה ניתן לארגן את החיים. אנשים בעלי רוח מרדנית מדברים תמיד על "לשבור את השגרה" ו"לחשוב מחוץ לקופסה", אבל בד"כ הם עושים זאת בטרם בשלו כראוי. לפני שיוצאים מחוץ לקופסה, צריך להכיר אותה לפני ולפנים - אחרת פשוט מחליפים קופסה ישנה ויציבה במשהו הרבה פחות חזק ועמיד.

אבל יותר מכך - השגרה היא אמצעי לשמירה על "כושר" בכל מצב ובכל יום. הרי לא תמיד בא לנו לעשות מעל ומעבר, ואם הבחירה שלנו היא בין מעל ומעבר ללא כלום - נישאר כמעט תמיד ללא כלום. וחוץ מזה - למי אתם חושבים יהיה יותר כוח למצות את האפשרות של עשיה דתית מעל ומעבר? מי שמתאמן באופן יומיומי, או מי שסתם סומך על האדרנלין? התשובה ברורה מאליה.

ועכשיו אני מבקש את סליחתכם - אני הולך לעשות את הפלאנק היומי שלי.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן