רבני בית הלל: אין להכנס לשיחות אישיות מעמיקות במקומות העבודה

ארגון הרבנים ”בית הלל“ מפרסם הנחיות הלכתיות הנוגעות למקומות עבודה משותפים לגברים ולנשים: מותר לנסוע בטרמפ משותף, אסור להשאר לבד במשרד, מותר לצאת יחד לצהריים אך חשוב לשמור על ”שיח ראוי“

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 03/12/12 15:29 יט בכסלו התשעג

רבני בית הלל: אין להכנס לשיחות אישיות מעמיקות במקומות העבודה
tafari.anthony-cc-by-nd, צילום: tafari.anthony-cc-by-nd

בית המדרש ההלכתי של ארגון הרבנים ”בית הלל“ גיבש באחרונה הנחיות הלכתיות הנוגעות למקומות עבודה המשותפים לגברים ולנשים, חלק מניסיון הלכתי של רבני הארגון הצעיר לגבש חוות דעת הלכתית לסוגיות עדכניות העומדות על סדר היום.

ב“בית הלל“ מסבירים כי ההתקדמות המשמעותית במעמד האישה בישראל בפרט ובחברה המערבית בכלל ושילובן במעגלי עבודה רבים, טומנת בחובה אתגרים רוחניים ומוסריים. ”ההתקדמות בתחום מעמד האישה בחברה לא הביאה עמה בהכרח התקדמות מוסרית מקבילה בכל הנוגע לחיי המשפחה“, טוענים הרבנים, ”המפגש התדיר בין גברים ונשים במרחב הציבורי, בתוספת חוסר הריסון הקיים בתרבות המערבית המודרנית, הביא לעיתים לתוצאות קשות של פגיעה במוסד הנישואין, של הפיכת האישה לאובייקט מיני, הטרדות מיניות ועוד“.

("לשמור על שיח ראוי". צילום: יחצ)

בעקבות המציאות הזו, גיבשו ב“בית הלל“ הנחיות הלכתיות פרטניות הנוגעות למקומות עבודה מעורבים. על פי ההנחיות, ”מותר ומנומס לשאול בשלום עמיתים לעבודה, בין איש ובין אישה. שיחה סתמית בין איש לאישה, מותרת גם אם אינה עוסקת באופן ישיר בצרכי עבודה“. עם זאת, הרבנים טוענים כי ”אין להיכנס לשיחות אישיות מעמיקות שיש בהן ממד אינטימי, כגון שחנ"ש (=שיחות נפש). יש להיזהר מאוד שקשרי רעות על בסיס העבודה המשותפת איננו גולש מעבר לגבולות ונכנס למקומות אינטימיים“.

באשר למגע גופני מדגישים הרבנים כי ”ההלכה אוסרת מגע גופני בין המינים. בתקופתנו, בה נפרצו מחסומים רבים של צניעות ואינטימיות, יש ערך רב בהדגשת החשיבות ההלכתית של שמירת מרחק גופני. הרגישות להטרדות מיניות התפתחה בכלל החברה, וההנחה הרווחת בחברה הינה שמגע גופני עשוי להביא עמו קשר של חיבה“. למרות זאת, הרבנים מציינים כי ”לחיצת ידיים נימוסית חד-פעמי, ולא כחלק מקשר מתמשך וקבוע, מותרת במצבים שבהם הימנעות מהחזרת לחיצת יד עלולה להתפרש כפגיעה“.

ההנחיות ההלכתיות מתייחסות גם לפעילות חברתית במסגרת העבודה, כשהרבנים קובעים כי אין איסור באכילה משותפת, אך יש להקפיד על ”שיח ראוי שאין בו קלות דעת“. הרבנים מאשרים אף יציאה אל בילוי מחוץ למקום ולשעות העבודה, בתנאי ”שאין בה הקשר בעייתי, ובלבד שיקפידו להיזהר מקלות דעת בין המינים“.

הרבנים מתייחסים גם להלכות ייחוד ומדגישים כי במהלך שעות העבודה בהן יש עובדים נוספים במשרד, מותר לאיש ואישה לשהות לבדם בחדר מסוים לצרכי עבודה, וכן מותר לסגור את דלת אך לא לנעול אותה, וראוי ללמד את העובדים במשרד שאין כל מניעה להיכנס גם ללא דפיקה על הדלת לבקשת אישור. ”אין לגבר ואשה להישאר לבדם במשרד, בשעות בהם אין אנשים נוספים במשרד“, מדגישים הרבנים.

בשולי ההנחיות מתייחסים ב“בית הלל“ גם לענייני הסעות טרפים וטוענים כי ”מותר וראוי להציע הסעה למקום העבודה או חזור ממנו ואין איסור גם כאשר הנוסע/ת יושבים במושב הקדמי“. הם מציינים כי ”בנסיעות עבודה ארוכות של איש ואישה יחד, לכנסים וכדומה, נסיעות בהן הגבול שבין חיי העבודה לחיים האישיים מיטשטש, יש להיזהר במשנה זהירות ולהקפיד כפליים לשמור על הגבולות בשיח, בייחוד ובבילוי משותף בעת השהות המשותפת מחוץ לבית“.