ראש ישיבת הר המור: תפסיקו לחנך לכך שהמציאות כה קשה ומורכבת

ביום עיון שהתקיים ב"הר המור", שעסק בענייני חינוך, טען הרב מרדכי שטרנברג כי יש לחזור אל גישה חינוכית הגורסת כי יש לחנך ליראת שמיים שתכליתה היא "שהמציאות לא מסובכת - ושיש הקב"ה בעולם"

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 04/12/13 14:56 א בטבת התשעד

ראש ישיבת הר המור: תפסיקו לחנך לכך שהמציאות כה קשה ומורכבת
cc-by-Zahi-v, צילום: cc-by-Zahi-v

"הגישה החינוכית שהמציאות מורכבת וצריך להסתדר בתוכה. אינה יכולה להצליח" - כך אמר הרב מרדכי שטרנברג, מראשי ישיבת ”הר המור“, בכנס שהתקיים בשבוע שעבר בישיבה בנושא חינוך.

"בתורה לא נצטווינו לחנך אלא ללמד תורה, כלומר חינוך למצוות. יסוד החינוך בתורה הוא לא לסדר עצמנו ותלמידנו מול המציאות אלא לפנות למקום אחר כלפי מעלה. לחנך אל ה‘למעלה‘ מהמציאות. יש בעיה עם המציאות? המציאות מורכבת? היא תהפך לפשוטה כשתפנו כלפי מעלה“, טען הרב שטרנברג.

בשיעורו, מתח הרב שטרנברג ביקורת נגד הגישות החינוכיות במוסדות החינוך הדתי, המחנכות להכרה במורכבות המציאות והסתירה בינה לבין חיי תורה ומצוות. "יש לנו גישה שהמציאות מורכבת ובעייתית ומלאת סתירות", אמר הרב שטרנברג, "מכאן השאלה היא איך מחנכים לחיות במציאות מלאת סתירות ומחפשים רק דרך ליישב את הסתירות ולהסתדר איתן. אנחנו מחנכים להאמין לסתירות ולהאמין בקיומן ואז נאלצים לוותר לעצמנו ולהקל כדי להסתדר". על כך קובע הרב שטרנברג כי לחינוך זה "אין שום סיכוי, הוא לא הצליח ולא יצליח".

הרב שטרנברג הציג את תפסיתו לדמותו של החינוך הדתי ואמר כי "התורה אמרה לפנות אל העליון. המטרה של חינוך היא להביא לקודשא בריך הוא ואי אפשר בלי הגישה הזאת. העולם הוא מאוד פשוט ובכלל לא מורכב. המציאות היא אלוקית. צריך לחנך את הנוער ולבנותו על חיי אמונה שהם דבקות בה' של איש תם יושב אוהלים. לעשיו יש הרבה כישורים לבניין עולם וליישובו של עולם אבל אין לזה שייכות בכלל לחינוך אלא טכניקות של עשייה, איך לעשות אדם מצליח. חינוך הוא לא איך בונים על הריסות אלא לחבור אל השורש ולטהרה. חינוך למציאות הוא לא לימוד תורה כי אין פנייה לתוך, לאלוקי ולטהרה כי לא מאמינים שהוא קיים ולא מחנכים אליו. עיקר העמל בחינוך הוא לבנות גישה נכונה ולהאמין בה ולהאמין כמה נפלאה המציאות שלנו ולא כמה מסובכת".

במהלך השיעור סיפר הרב שטרנברג כי קרא מאמר של תלמיד חכם מן הציונות הדתית אך לא נקט בשמו, ואמר כי אותו תלמיד חכם ”כתב כמה המציאות מסובכת והוא אומר שהיא לא מתאימה לתורה וצריך לסדר את זה, והשאלה הגדולה היא איך מסדרים את זה. ישנה גישה שכל הזמן מחפשת תשובות אבל הם לעולם יהיו לא נכונות כי הם מתחילים ממקום לא טוב. מסבירים לבחור בן 14 שהמציאות לא טובה, לא פשוטה, ואין אפשרות לעשות נעשה ונשמע והוא יוצא מנקודת מוצא שהמציאות מורכבת והוא צריך למצוא דרכו על פי התןרה אבל אי אפשר לחנך ככה“.

הפתרון, לשיטתו של הרב שטרנברג, הוא ”לחזור לאמונה ולדעת שהמציאות לא מסובכת ושיש ה'. זו יראת שמים. כל התשובות כבר מונחות לפנינו. לא בלחפש תשובות לסתירות כל הזמן, איך להסתדר איתם כלומר, איך מעקמים את התורה כדי שתסתדר ונלמד את התלמידים דברים שיעמדו במבחן העולם המערבי".

הרב שטרנברג אמר כי במערכת החינוך ישנו בלבול בין הטבעי למלאכותי וכי כיום מסבירים לתלמידים כי הטבע האנושי סותר קיום תורה ומצוות "אי אפשר לחנך שהטבע הוא נגד רצון ה' ולהגיד לתלמיד תהיה מלאכותי. אין אפשרות כזאת לתקן עולם ולהוביל דרך ככה. רק טבעיות של קודש יכולה, הכי טבעי זה לעשות רצון ה'. לפנות קודם כל אל ה' עם ישרות ותמימות ולא לחפש איך להסתדר עם המציאות".

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il