צה"ל השתנה, אנחנו השתנינו - אין סיבה שלא לגייס בנות דתיות

הרב אהד טהרלב, ראש מדרשת לינדנבאום (ברוריה), טוען כי "הגיע הזמן שגם עמיתי הרבנים, ראשי מוסדות ומחנכים יפקחו את עיניהם לנוכח השינויים ולא ילחמו את מלחמות העבר"

חדשות כיפה הרב אהד טהרלב 11/11/13 09:39 ח בכסלו התשעד

בשנות החמישים פרסמה הרבנות הראשית את פסקה המפורסם האוסר על שירות צבאי על בנות. אך מעטים הם היודעים שבארכיון הרבנות הראשית מצוי תיק המכיל עשרות מכתבים מרבנים ראשים תחת הכותרת "תיק גיוס" (שמאן דהו דאג להעלימו מפרסום הרבים) המתירים לבנות לשרת בצבא. וכך כותב ר' זלמן קויטנר מזכירו האישי של הרב שלמה גורן מיום ט"ז בטבת תשמ"ב 11/1/82בשם הרב גורן:

"כב' הרב הראשי לישראל קבע בזמנו כי כל בת דתית המרגישה כי ערכי הדת שספגה בביתה ובבית הספר חזקים דיים, יכולה להתגייס ולשרת בצה"ל ורצוי ביחידה דתית אם ניתן. במידה ואינה חשה עצמה מספיק חזקה לעמוד בפני השירות הצבאי,הרי היא יכולה לשרת במסגרת השירות הלאומי בקרבת מקום מגוריה"

מילים אלו שנכתבו לפני יותר משלושים שנה כשגם לחיילים דתיים היה קשה לשרת בצבא וכל שכן לחיילות אומרות את הכול.

כולי תקווה שרוב בנותינו ותלמידותינו הלומדות במיטב המוסדות הפאר (שלפני שלושים שנה לא חלמנו על מוסדות כאלו) ספגו בעולמם הרוחני והנפשי את נכסי צאן הברזל של החינוך הדתי והנן חזקות דיין להתמודד עם האתגרים הרוחניים במרחב הציבורי במדינת ישראל. שאחרת אנא אנו באים.

צה"ל של לפני שלושים שנה אינו צה"ל של היום. החברה הישראלית השתנתה וודאי שהחברה הדתית השתנתה והתחזקה. אם לפני שלושים שנה בנות דתיות לא היו מעלות בדעתן ללכת לאוניברסיטה הרי שהיום רוב בנות ישראל הדתיות חובשות את ספסלי האקדמיה. קרה משהו בשנים אלו.

כבר כיום ישנם מדרשות המלוות את הבנות בזמן שירותן הצבאי ליווי אינטנסיבי והלוואי והיה ליווי כזה אף לבנים המשרתים בצבא וכל שכן לבנות בזמן השירות הלאומי.

כאדם העומד בראש מדרשה שבין כתליה קיימת תוכנית כזאת כבר חמש עשרה שנה אני מזמין את עמיתי הרבנים להתלוות אלי לשנים עשר השיעורים הניתנים מידי שבועיים בהתמדה רבה בשנים עשר בסיסי צהל מעובדה שבדרום עד מחווה אלון שבצפון. לראות ולהתרגש כיצד הבנות שותות בצמא את דברי התורה, כיצד הינן מקפידות על קלה כחמורה וכיצד הינן קובעות עיתים לתורה.

הקידוש השם שבנות אלו עושות בצבא, ההשפעה האדירה שלהן על האווירה בצבא, ועל החברה בישראל לא יסולאו מפז.

שאלת השירות הצבאי לבנות הינה שאלה חינוכית שהתשובה אליה תלויה במספר גורמים- מי הבת המדוברת, לאיזה תפקיד היא הולכת, ובאיזה מסגרת היא תשרת.

ישנם תפקידים מעולים בשירות הלאומי וישנן תפקידים גרועים. ישנם תפקידים מעולים לבנות בצבא (כתומכות לחימה בחילות המודיעין, האויר, והחינוך) שראוי לשרת בהן לכתחילה. וישנם תפקידים בשירות קרבי שאף בדיעבד אין לבנות לשרת בהם כלל.

ועל כן הגיע הזמן שגם עמיתי הרבנים, ראשי מוסדות ומחנכים יפקחו את עיניהם לנוכח השינויים ולא ילחמו את מלחמות העבר. נוביל את בנותינו ותלמידותינו אל עבר העתיד ללא פחד ומורא המשתקים את הרוח. ניזום וניצור מסגרות בדרכה של הציונות הדתית המאפשרות לבנותינו לתרום ולהשתלב בצבא מתוך שמירה על קיום ההלכה וערכי התורה, ולתקן עולם במלכות שדי.

הכותב הינו ראש מדרשת לינדנבאום (ברוריה) שבין כותליה תוכנית הדס המשלבת לימוד תורה ושירות צבאי לבנות

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן