פסק הלכה: לסגור את המלשינון של רשות המיסים

במכון כת"ר טוענים כי בהפעלת "המלשינון" של רשות המיסים קיימים היבטים שנוגעים להלכות לשון הרע וכי על המדינה לסגור את הפרויקט החדש "על מנת שלא ליצור אווירה ציבורית של חוסר אמון"

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 26/02/13 14:54 טז באדר התשעג

פסק הלכה: לסגור את המלשינון של רשות המיסים
desi.italy-cc-by, צילום: desi.italy-cc-by

מכון כת“ר לכלכלה על פי ההלכה, מפרסם היום (ג‘) נייר עמדה הלכתי, נגד ”המלשינון“ של רשות המיסים שהושק החודש ומאפשר לאזרחים לדווח על מעלימי מס. על פי פסק ההלכה, ישנו חשש ללשון הרע בהפעלת הקו ועל כן הדיווח חייב לעמוד בתנאים ההלכתיים.

הרב שלמה אישון, ראש מכון כת"ר, טוען כי יש להבחין בין השאלה החברתית - האם נכון לפתוח ערוץ הלשנה של האזרחים זה על זה ובין השאלה האישית - האם מותר לאדם הרואה העלמת מס לדווח על כך לשלטונות מס ההכנסה".

לטענתו, חשוב לעצב תפישה חברתית בה העלמת מס הינה מעשה מגונה, הפוגע בציבור כולו. מאידך, יצירת אוירה ציבורית בה אדם חושש מפני חברו שמא יום אחד ידווח על מעשיו למס הכנסה, מערערת את היציבות החברתית. "אי לכך היה נכון מלכתחילה שלא להכריז על קיומה של האפשרות לדווח למס הכנסה על העלמת מס, וליצר אוירה ציבורית המעודדת תשלום מס ומגנה את מעלימי המס בדרכים אחרות", כותב הרב אישון.

במכון כת“ר טוענים כי ההלכה מגבילה את יכולתו של האדם לדווח על מקרים בכמה תנאים אשר בהעדרם הדיווח אסור באיסור חמור של לשון הרע: לדיווח קדם ניסיון של המדווח להאיר את עיניו של המעלים מס; כאשר האדם ראה בעצמו את העלמת המס ואינו מסתמך בדבריו על מידע שהגיע אליו מאדם אחר; בעוד המעשה עליו מדווח מהווה העלמת מס וודאית שלא ניתנת לפרשנות אחרת; הדיווח חייב להיות מדויק, אסור להוסיף כל פרט או פרשנות כלשהי על העובדות; הדיווח אינו מגיע מתוך נקמנות אלא מתוך מניעים ראויים וכאשר המדווח אינו מעלים מס בעצמו.

"על המדינה ליצור אוירה ציבורית לפיה העלמת מס הינה מעשה הראוי לגינוי ולהוקעה חברתית“, קובע הרב אישון, ”עליה לסגור את המלשינון, על מנת שלא ליצור אוירה ציבורית של חוסר אמון בין בני אדם. על האזרח קיימת חובת דיווח ל'קו הצדק', ובלבד שהמדווח יעמוד בכל התנאים שנזכרו לעיל".