פסק הלכה: להתיר חיסון פפילומה לתלמידות אולפנה

שינה את דעתו? נייר עמדה של פורום חותם בנשיאות הרב אריאל קובע כי יש לאפשר את מתן החיסון למניעת צוואר הרחם. בעבר התנגדו רבנים בכירים למתן החיסון, בהם הרב אריאל עצמו

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 21/01/14 10:14 כ בשבט התשעד

פסק הלכה: להתיר חיסון פפילומה לתלמידות אולפנה
shutterstock, צילום: shutterstock

נייר עמדה שמפרסם בימים אלה פורום 'חותם' בשיתוף מכון פוע"ה המתמחה בפוריות על פי ההלכה ההלכה, מתיר למנהלי בתי ספר לאפשר את מתן חיסון הפפילומה לתלמידות האולפנה.

ניר העמדה שפורסם ממליץ לאפשר את פיצול מתן החיסון בכיתה ח' או בכיתה י"ב, בהתאם להחלטת ראשי המוסדות. מנהלי מוסדות שיראו צורך, אף של ציבור קטן במוסדם, יאפשרו את נתינת החיסון בכיתה ח' . לעומת זאת, מנהלי מוסדות שייראו לנכון במסגרת הכנת הבת לקראת הנישואין בכיתה י"ב, יאפשרו את נתינת החיסון מכיוון שמיעוט מהבנות נישאות לבחורים צדיקים החוזרים בתשובה ועלולים לשאת את הנגיף.

בנייר העמדה של פורום חותם מצוין כי: "מבדיקת שטח שערכנו יחד עם ראשי החמ"ד הגענו למסקנה שחלק גדול במערכת אינו זקוק לחיסון זה כנוהל. אולם, יחד עם זאת חייב החמ"ד להתחשב גם עם המיעוט הקטן, כיוון שבפיקוח נפש חוששים והולכים לחומרא. על כן, בהתייעצות עם גדולי הרבנים ובכירי הרופאים, אנו ממליצים על פיצול החיסון".

כזכור, בעבר הביעו רבנים התנגדות עזה למתן החיסון לתלמידות אולפנה בשל החשש שמה הדבר יפגע בחינוך ויעודד מתירנות מינית ויעודד חוסר צניעות. בין המתנגדים היה גם הרב יעקב אריאל שכעת, מתברר, שינה את דעתו ביחס לדברים. הרב ברוך אפרתי, יו"ר ארגון הרבנים 'דרך אמונה', יצא בחריפות נגד ההחלטה להחיל על כל התלמידים את ביצוע החיסון לפני מספר חודשים ואמר "אין מקום לחיסון כזה באולפנא דתית, בהיותו בנוי על הנחת יסוד שהבנות שטופות בחטאי תרבות המערבית שבה נשים מפקירות גופן לגברים ולא ממתינות עד לחתונה. החינוך של אולפנות וחט"ב תורניים אינו מדריך לתרבות כזו, ולכן אין סכנה ריאלית המצריכה חיסון. אנחנו לא בסדום", אמר הרב.

החל משנת הלימודים תשע"ד מיושמת החלטת משרד הבריאות למתן החיסון כנגד נגיף הפפילומה לכלל תלמידות כיתה ח' כחלק משגרת החיסונים הניתנים במסגרת בתי הספר. על פי נתוני משרד הבריאות, סרטן צוואר הרחם היא מחלה קטלנית שהורגת כ - 70 נשים מידי שנה בישראל. המחלה הנגרמת בעיקר מנגיף הפפילומה, ומחקרים הוכיחו כי ניתן לחסן נגד סוג הנגיף שאחראי לרוב מקרי סרטן צוואר הרחם. ההנחה המקובלת על רוב ככל ארגוני הבריאות והמומחים בעולם היא שהחיסון ימנע 70% ממקרי ההידבקויות והמחלה. כיוון שיעילות החיסון הוכרה כמוכחת ותופעות הלוואי הינן זניחות החליט משרד הבריאות להכניס חיסון זה לרוטינת החיסונים שמקבלות הבנות במסגרת בית הספר.

היות וההידבקות בנגיף מתרחשת כמעט באופן מוחלט ביחסי אישות עם אדם הנושא את הנגיף, עלתה השאלה בקרב רבנים עד כמה מתן החיסון רלוונטי במסגרת בתי הספר של החמ"ד. בעבר, כאשר השאלה על דבר מתן החיסון הייתה פרטנית, פסק הרב יעקב אריאל, ראש פורום 'חותם' ורב העיר רמת גן, יחד עם רבנים נוספים, שלא להתחסן, אלא אם כן היו דברים שחייבו זאת. אולם, לאור ההחלטה הממסדית הכוללת של משרד הבריאות, השתנו הנסיבות והציונות הדתית התאגדה על מנת לצאת בדעה אחידה בנושא בכל הקשור למתן החיסון בבתי הספר של החמ"ד.

פורום "חותם" (חברה, תורה ומדע) הינו פורום המאגד תחתיו מכוני מחקר תורניים ומקצועיים הנחשבים למובילים ובעלי סמכות הלכתית בקרב קהלים וקבוצות אוכלוסייה רבות בישראל בהם מכון פוע"ה, מכון צמת, מכון כת"ר, מכון התורה והארץ, מכון משפטי ארץ, משפט לעם וכושרות.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן