פסק הלכה: "השתתפות בריאליטי - סיוע לדבר עבירה"

רבני "בית הלל" תוקפים את תרבות הריאליטי, בטענה כי זו הביאה את השיח הציבורי "למקום רדוד ונבוב". הרבנים תוקפים לא רק את משתתפי התוכניות - אלא גם את הצופים

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 28/02/13 13:02 יח באדר התשעג

פסק הלכה: "השתתפות בריאליטי - סיוע לדבר עבירה"
צילום מסך, ערוץ 2, צילום: צילום מסך, ערוץ 2

לידיעת הקוראת אופיר בן-שטרית: ארגון הרבנים ”בית הלל“ קובע בפסק הלכה חדש כי ההשתתפות בתוכניות ריאליטי אסורה הלכתית, זאת בשל המסרים והעקרונות עליהם מושתת הפורמט הטלוויזיוני, אשר אינו עולה בקנה אחד עם הערכים היהודיים.

בפסק הלכה שגיבשו רבני הארגון, נטען כי תוכניות הריאליטי ”שוחקות את התמימות ומחנכות אותנו לעולם של ציניות אכזרית. הקו הרדוד שנוקטות תוכניות הריאליטי ואסטרטגיית השיווק האגרסיבית, מחדירים למרכז סדר היום הציבורי באופן מתמיד, ערכים בלתי מוסריים ובלתי חינוכיים“.

רבני הארגון טוענים כי ”כאשר כל ליהוג ריקני בבית "האח הגדול" הופך לאייטם תקשורתי וכל הדחה ב"דה וויס" הופכת למוקד סוער בשיח השבועי לא פחות מאשר האירועים בכנסת ישראל, במערכת החינוך או בגבול הצפון, השיח החברתי יורד למקום רדוד ונבוב“. לדבריהם, ”הצדדים השטותיים שבז'אנר הריאליטי, באים הם על חשבון עומק וערכים“.

פסק ההלכה מתייחס לא רק לאופיין של התוכניות ולאיסור להשתתף בהן, אלא גם, למעשה, לצפייה בתוכניות עצמן. ”חלק מתוכניות הריאליטי פוגעות באופן ישיר בערכים בסיסים של היהדות“, אומרים הרבנים, ”צפייה בתוכניות בהן המתמודדים נאלצים לאכול שרצים כחלק ממשימות התחרות, או לחילופין בתחרויות בהן המתמודדים מבשלים אוכל שאינו כשר, יש בה משום מתן לגיטימציה למעשים אלו וסיוע לדבר עבירה“.

”במקרה של תוכניות הריאליטי“, קובעים רבני ”בית הלל“, ”כל צופה הינו שותף פעיל לקידום תוכניות אלו בשל התרומה לאחוזי הצפייה ובהנאה מתחרות אשר בבסיסה עומד דבר הפוגע בערך יסוד של היהדות. בדבר זה יש פגם מוסרי וערכי“.