פסק הלכה: בשל הכחשת השואה - גם הדור השלישי יאמר קדיש

הרב אליעזר שמחה וייס פסק גם לבני הדור השלישי לשואה, נכדיהם של הניצולים, לומר קדיש על הנספים כדי לשמר את זכרון השואה ואת מעמדו של יום הקדיש הכללי

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 23/12/12 13:39 י בטבת התשעג

פסק הלכה: בשל הכחשת השואה - גם הדור השלישי יאמר קדיש

הרב אליעזר שמחה וייס, רב כפר הרא“ה והמועצה האזורית עמק חפר, מפרסם היום (א‘) פסק הלכה מיוחד לרגל יום הקדיש הכללי, עשרה בטבת, בו הוא קובע כי בעקבות התגברות תופעות הכחשת השואה בעולם, הרי שגם על הדור השלישי לשואה להמשיך ולומר קדיש על הנרצחים ובכך להמשיך את מנהג אבותיהם.

ברבות השנים, דור שורדי השואה, קרוביהם ומכריהם של הנספים, נכחד באופן טבעי כך שאין מי שיאמר קדיש על נספי השואה ויום הקדיש הכללי נותר ריק מתוכן. "נוצרה מציאות שרוב האנשים שהיו אומרים קדיש על יקיריהם והם בעצמם שרדו את השואה הלכו לעולם", אומר הרב וויס, "בעקבות כך זיכרונם של רבים מבני עמנו שנהרגו במיתות משונות על ידי הנאצים ועוזריהם נשכחות ואין מי שמפלל בעד עילוי נשמתם".

הרב וויס קובע כי יש להמשיך את מנהג אמירת הקדיש על ידי צאצאי נספי השואה גם אם מדובר בדור שליש רביעי ואף ויותר. פסיקתו זו של הרב וויס נובעת בעקבות הכחשות השואה והשכחה הטבעית של אותם הנספים. כל זאת אומר הרב "כדי שנשמותיהם של קרבנות השואה יהיו צרורים בצרור החיים ושלא יישכחו לעולם בעולם".

להזכיר, ביום כ"ז בכסלו תשי"א החליטה הרבנות הראשית לישראל לציין את יום עשרה בטבת בכל שנה כ"יום הקדיש הכללי". יום זה נועד לאפשר לקרובי הנספים בשואה שיום קבורתם לא נודע לנהוג במנהגי יום היארצייט של הנפטרים: להדליק נרות נשמה, לומר קדיש וללמוד משניות לעילוי נשמות הנספים.