פסיקה של בית הדין: גבר יכול לאסור על גרושתו להכניס אדם אחר לדירה שלו

בית הדין הרבני דן לאחרונה בתביעת גבר, שדרש לאסור על גרושתו להכניס לדירה, שאותה היא שוכרת ממנו, גבר אחר. לטענת הבעל לשעבר, אותו גבר הוא הגורם לפירוק נישואיהם

חדשות כיפה משה ויסטוך 06/11/16 12:07 ה בחשון התשעז

פסיקה של בית הדין: גבר יכול לאסור על גרושתו להכניס אדם אחר לדירה שלו
shutterstock, צילום: shutterstock

על אישה נאסר, לדרישת בעלה לשעבר, להכניס גבר אחר לדירה אותה היא שוכרת ממנו. כך קבע בית הדין הרבני בבאר שבע.

לפתחו של בית הדין הגיע מקרה בו זוג התגרש, ובהסכמת שני הצדדים, עזב הגבר את הבית בעוד גרושתו וילדיהם המשיכו לדור שם בכפוף לדמי שכירות אותם משלמת האשה מידי חודש. לדברי הבעל לשעבר, גבר אחר (להלן ב') נוהג פעמים רבות לפקוד את הדירה ואף נשאר, מידי פעם, ללון שם. לטענתו, מדובר באדם שבגינו נישואי השניים התפרקו, שכן על פי עדותו, אשתו ניהלה עם ב' קשר עוד שהיו נשואים. לכן דורש הגרוש, לאסור על גרושתו להכניס אותו לבית אותו היא שוכרת ממנו. האשה מצידה מכחישה כל קשר קודם לב', וטוענת שדרישת הבעל אינה חוקית ומהווה הפרה של חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. לדבריה, כשם שכל משכיר אינו יכול לומר לשוכר את מי לארח בביתו ואת מי לא, כך בעלה לשעבר, לא יכול לאסור על מאן דהוא להיכנס לבית אשר היא שוכרת אותו בכסף מלא.

בית הדין דן בסוגיה וכתב בין היתר כי "הנה בנידון דידן, ב' אינו סתם אורח המגיע לעתים רחוקות או באופן אקראי או חד־פעמי כפי שמופיע בפוסקים. לטענת הבעל - וגם האישה לא מכחישה זאת - הוא מרבה להגיע לדירה. אמנם, לטענת האישה הוא אינו לן בדירה אך גם היא מודה שהוא מבקר תדיר". לאחר שעשה בית הדין חליוק, ע"פ הפוסקים, בין שותף לדירה לשוכר, הוא קבע כי "יש לאסור במקרה זה על המשיבה (הגרושה, מ.ו.) להכניס את ב' לביתו של הבעל לשעבר, ומה גם יש אומדנה שעל דעת כן לא השכיר לה שתכניס לביתו כאורח את מי שלטענת הבעל גרם לפירוק הנישואין".

שיקול נוסף אותו לקח בחשבון בית הדין, הוא עצם העובדה שהסכם השכירות, בין בני הוזג לשעבר, הושג ביוזמה פרטית שלהם. "מעבר לכל האמור, מכיוון שהסכמות הצדדים בעניין מגורי האישה בבית ותשלום דמי השכירות הושגו מחוץ לכותלי בית הדין ולא קבלו תוקף של פסק דין בידי גורם כלשהו, כלל לא ברור שיש להן תוקף מחייב להבא. עובדה זו מהווה שיקול נוסף לכך שבית הדין מקבל את עמדת הבעל כי זכותו להציב דרישות המהוות תנאי להמשך הסכמתו למגורי האישה בדירה".

לסיכום דיונו, פסק בית הדין הרבני כי "הלכך, בית הדין קובע שזכותו של הבעל לשעבר להציב דרישות באשר לזהות המשתמשים בדירת הצדדים המשותפת, ועל כן בית הדין מקבל את דרישתו, לאסור על ב' להיכנס לדירה. זאת על אף שהאישה משלמת לו דמי שכירות". עם זאת סייג בית הדין את תוקף פסיקתו וקבע כי "מובהר כי דרישת הבעל לשעבר היא רק עד לסיום ההליך הרכושי בעניין הדירה, שעתיד להסתיים בקרוב. אשר על כן, בית הדין נותן צו האוסר על ב' להיכנס לדירת הצדדים, עד להחלטה אחרת בעניין זה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן