עיריית ירושלים הורסת בית כנסת, רגע לפני ראש השנה

בית הכנסת "קהילת שלם" שפעל ב-12 השנים האחרונות במבנה בית הספר "דרכי נעם" בקטמון, ייהרס לאלתר ללא פתרון למתפללים. "לא יודעים איפה נתפלל בראש השנה"

חדשות כיפה אורי פולק 25/08/10 00:00 טו באלול התשע

שבועיים לפני ראש השנה, ללא התראה מוקדמת, סוגרת עיריית ירושלים את בית הכנסת של "קהילת שלם" שפעל ב-12 השנים האחרונות בשכונת קטמון. הקהילה הירושלמית המונה כ-150 משפחות צעירות מתושבי השכונה, נהגה להתפלל בחדר האוכל של בית הספר "דרכי נעם", בו לא נעשה כל שימוש בעבר. חדר האוכל שימש את הקהילה כאולם תפילה יומיומי, בשבתות ובמועדי ישראל.

לכיפה נודע כי ביום ראשון האחרון הגיעו נציגי העירייה אל בית הכנסת והודיעו למתפללים כי בכוונתם לסגור אותו כבר למחרת. אנשי הנדסה ובינוי כבר החלו לפעול במקום, מבצעים מדידות ותכנונים אחרונים בטרם יהרסו את קירות המבנה. בכוונת העירייה לבנות במקום שלוש כיתות לימוד לבית ספר ממלכתי-דתי חדש שנפתח כמענה לתלמידי השכונה, כיתות אשר יאוכלסו כבר משנת הלימודים הקרובה.

רפאל קליין, חבר הקהילה, מספר לכיפה כי למרות הבטחות קודמות, שום פתרון זמני או קבוע לא הוצע לחברי למתפללי בית הכנסת. "שבועיים לפני ראש השנה, ואיש מאיתנו לא יודע היכן נקיים את תפילות הימים הנוראים. יתר על כן, כבר בשבת הקרובה אין לנו היכן להתפלל. מי שמכיר את השכונה יודע שיתר בתי הכנסת ה"צעירים" מלאים עד אפס מקום, כך שאיננו מסוגלים אפילו להתפזר בין קהילות מקומיות אחרות", הוא מספר.

קליין מאשים את ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, אשר למרות שביקר את הקהילה במהלך מסע הבחירות שלו ואף דיבר בשבחה, עתידה כלל לא מעניין אותו. "לתחושתנו, מדובר באינטרס משותף לעירייה ולבית הספר "דרכי נעם", שנעשה נגד הקהילה. אנחנו יודעים שאין מצוקה של מקום בבית הספר החדש, כך שלא מדובר במהלך דחוף שאיננו מצדיק התחשבות בטרם נמצא לנו פתרון זמני", טוען קליין. לדבריו, איש בעיריית ירושלים לא הקדיש מחשבה שנייה בטרם החליט לסגור את בית הכנסת הקהילתי, בן למעלה מעשור.

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה כי "העירייה פתחה שלוחה לבית ספר ממלכתי דתי בשכונה, לאור ביקוש התושבים המבורך. העירייה עשתה זאת תוך לקיחת אגף בבניין בית הספר "דרכי נועם", אליו יש קיטון ברישום". בעירייה מסבירים כי מבנה בית הכנסת "משמש כבית ספר ולכן כיתות לימוד לתושבי השכונה זו העדיפות הראשונה לשימוש בו העירייה פועלת למציאת מקום חלופי וכבר מסתמן פיתרון במקום אשר וועד בית הכנסת מרוצה ממנו והנושא ייפתר בימים הקרובים".


הדיווח הראשוני התקבל במייל האדום.