מקראות גדולות על דרך הפשט

הרב יואל בן נון עמל בימים אלו על סדרת ספרים ´מקראות גדולות´ על דרך הפשט "זכיתי לקחת חלק במפעל התנ"ך הארצישראלי בחידוש לימוד התנ"ך אך עדיין יש צורך במפעל פרשני חדש לתורה", אומר הרב

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 06/01/14 09:07 ה בשבט התשעד

מקראות גדולות על דרך הפשט
יחצ, צילום: יחצ

הרב ד"ר יואל בן נון, אבי מהפכת לימוד התנ"ך ומראשי ישיבת עין צורים לשעבר, עמל בימים אלה על סדרת ספרים 'מקראות גדולות' על דרך הפשט. בסדרת הספרים "מקראות" הרב בן נון יציב פרשנות לשונית ומדרשית לצד היסטורית ומדעית על מנת לחזק את לימוד פשוטו של מקרא. "זכיתי לקחת חלק במפעל התנ"ך הארצישראלי בחידוש לימוד התנ"ך בישיבות אך עדיין יש צורך במפעל פרשני חדש לתורה" הוא אומר.

"התחדשות לימוד התנ"ך בימינו היא חלק מהנס התנ"כי המופלא של קיבוץ גלויות ושיבת ציון, יחד עם התחדשות לשון התנ"ך בארץ התנ"ך". אומר הרב ד"ר יואל בן נון ומסביר כי חרף מהפכת התנ"ך "עדיין יש צורך תורני ורוחני עמוק במפעל פרשני חדש לתורה, ברמה אחרת מזו המוכרת כיום, מעין 'מקראות גדולות' במהדורה מודרנית ורב תחומית".

הכרך הראשון שיצא לאור הוא על פרשות יתרו ומשפטים, עליהם, יחד עם אלה האחרים, עמל במשך מספר שנים. "אין לי יומרה להקיף את הכל , 'מקראות' לא עוסק בפרשנות בדרכי הנסתר והרמז, קבלה וחסידות, פילוסופיה והגות, הלכה למעשה ואקטואליה" אומר הרב בן נון "אלא בפרשנות היסודית, פשט ומדרש, לשון וריאליה, סדר ומבנה ומשמעות שהם הבסיס המוצק הראשוני, לכל עיון אחר".

לכתיבת מפעל הפרשנות החדש חברו אל הרב בן נון גם הרב שאול ברוכי, רב ביישוב ניצן ומומחה למקורות חז"ל, יחד עם נריה קליין ושמעון בן שחר. בנוסף הרב בן נון העמיד וועדת מומחים שתלווה את תהליך הכתיבה. חברי הוועדה הם הרב יעקב מדן, ראש ישיבת הר-עציון, הרב יובל שרלו, ראש ישיבת ההסדר אורות שאול בכפר בתיה, פרופ' יוסף עופר, ראש המחלקה לתנ"ך באוניברסיטת בר-אילן, ד"ר יונתן גרוסמן, מרצה לתנ"ך במכללת הרצוג ובאוניברסיטת בר-אילן, ד"ר יהונתן יעקבס, מרצה לפרשנות תנ"ך במכללת הרצוג ובאוניברסיטת בר-אילן, ד"ר חגי משגב, מרצה למקרא והיסטוריה וחוקר כתובות עתיקות במכללת הרצוג, גבעת וושינגטון, ובאוניברסיטה העברית, ד"ר חנוך גמליאל, ראש החוג ללשון עברית במכללה האקדמית הרצוג ובאוניברסיטה העברית, חנן אריאל חוקר האקדמיה ללשון, הרב פרופ' יצחק קראוס, נשיא המכללה האקדמית הרצוג והרב ד"ר יהושע רייס, ראש החוג לתנ"ך במכללה האקדמית הרצוג, וסגן נשיא המכללה.