ממאיסים את הגיור

הרב ישראל רוזן, מייסד המינהל לגיור, מותח ביקורת חריפה על העומדים מאחורי "המכון למדיניות הגיור" שנחנך השבוע

חדשות כיפה אורי פולק 06/07/10 00:00 כד בתמוז התשע

ממאיסים את הגיור
מכון צומת, צילום: מכון צומת

בראשית השבוע נחנך בבית מורשה בירושלים "המכון למדיניות הגיור". בראש מטרותיו של המכון להקל בתהליכי הגיור בישראל ובכך לקרב לעולם היהדות אזרחים ישראלים רבים אשר עד היום לא עמדו בקריטריונים ההלכתיים.

בעקבות ההכרזה על המכון החדש פרסם ראש מכון צומ"ת, הרב ישראל רוזן, מכתב בו הוא מותח ביקורת חריפה על העומדים מאחורי המכון. "לא שמעתי מכם ולו מילה אחת בשבח שני תריסרי דייני הגיור, ואנכי בתוכם, אשר כולם (כמעט) דתיים-לאומיים המשוייכים פחות או יותר לסביבת רבני צהר", כתב הרב רוזן שייסד את המינהל לגיור.

לדבריו, דייני הגיור "עוסקים במלאכת הגיור מזה 15 שנה וכבר גיירו רבבות בעין ידידותית, בהארת פנים, ובמקסימום הקלות הלכתיות. דייני הגיור ניצבים בחזית הגיור, במעשים ולא בדיבורים, גם לנוכח העולם החרדי ולא מתקפלים. האם כל זאת נעלם מעיני הכנס האקדמי ומארגניו שלא זימנו לרב השיח מי מבין הדיינים העושים במלאכה ויש ביניהם כמה וכמה בעלי כח הדיבור?".

העדפתם חד-שיח

"הרוח שעלתה מן המושב היא תשפוכת בקורת הנחזית כמכוונת גם אל דייני הגיור. העדפתם כנראה רב (חד) שיח מעור אחד, כדרך מומלצת לפתור בעיות", מאשים הרב רוזן ומוסיף כי "מה שמצער אותי ביותר איננה היפגעות אישית, אלא הכרה עמוקה שרב-שיח כזה תורם בדיוק להיפוכה של המטרה שאותה אתם רוצים להשיג; הוא מוסיף להמאסת הגיור ולגימוד תדמיתו - ושלא בצדק!".

במכתבו, מציע הרב רוזן "להפסיק לקטר" ולהעלות על נס את עולם הגיור הנוכחי: "הריעו לדיינים שמרביתם קרובים לאסכולת הרבנים סתו ולאו; הבליטו את אלף-אלפי מתגיירים הגאים ביהדותם; ציינו את העובדה שמרבית הרבנויות בארץ מקבלות את הגיורים ורושמות אותם לנישואין; קראו בקול גדול לקהל עדת העולים להצטרף לזרועות הפתוחות לקראתם".

"נראה שטן המחלוקות הפנימיות מרקד, ואולי יצר הביקורת? ובכלל, בשביל מה מקימים מכון אקדמי לחקר הגיור אם לא כדי למתוח בקורת ע"י חוקרים מן החוץ?", תוהה הרב ומסביר למצדדים במכון החדש כי כדי להרבות בגיורים ניתן לבצע שינויים בהלכה או שינוי ושיווק הגיור כאופציה אטקרטיבית. "מכיוון שהאפשרות הראשונה לא באה בחשבון ע"י שום גורם רבני רציני, נותרה רק הדרך השנייה. אל תהרסו אותה".