מה זה להיות דתי?

להיות דתי זה לכבד את הרוח האנושית, להיות פתוח לעולם אך עם זאת ספקן, למרוד בכתיבים, לכבד אך עם זאת להיות חופשי. משה רט מנסה להגדיר מחדש את הדתיות

חדשות כיפה משה רט 29/05/13 14:21 כ בסיון התשעג

מה זה להיות דתי?
אלנתן גוטווירט, צילום: אלנתן גוטווירט

להיות דתי זה להיות הומאניסט. לכבד את הרוח האנושית, לתת אמון בתבונה, ומתוך כך להאמין שאם רוב רובם של בני האדם בכל הדורות היו והינם דתיים - הרי שהדת היא דבר שיש לקחת אותו ברצינות, ולא לזלזל בו כאוסף הזיות ילדותיות. להתייחס לאדם כבעל צלם אלוקים ונשמה עליונה, כבעל ייעוד ותכלית לקיומו, ולא כאל קוף שבמקרה ירד מהעצים ונתקף שיגעון גדלות.

להיות דתי זה להיות פתוח. להכיר בכך שהיקום מלא סודות ומסתורין, שאלוקים הוא אינסופי, ושאף אחד לא יכול לתפוס את כולו. מתוך כך, להקשיב לרעיונות, לדעות ולאמונות של של חכמים והוגים מכל העמים והתרבויות, ולא להתיימר לדעת מראש מה אמת ומה "שטויות".

להיות דתי זה להיות ספקן. לא למהר לקבל כל תיאוריה מדעית או פילוסופית, רק מפני שבעלי סמכות השמיעו אותה. לדעת ששכלו של האדם מוגבל, ושתיאוריות והשערות עולים ונופלים כל הזמן, מבלי להגיע לאמת המוחלטת. לתת יותר אמון ברעיונות שהחזיקו מעמד אלפי שנים, ועמדו במבחן האבולוציה המחשבתית, מאשר באלה שצצו ופרחו רק אתמול.

להיות דתי זה להיות מורד. לא להיכנע לתכתיבי הדעות והערכים שהממסד והחברה מנסים לכפות על האדם. לא להיסחף בזרם אחרי דעת הרוב וההמונים, ולא לתת לתקשורת לשטוף לך את המוח. לעמוד על אמונתך ועל האמת שלך, גם אם כל העולם עומדים מהצד השני, ולהיות נאמן לערכים ולאידיאלים שלך, בלי להתחשב בביקורת.

להיות דתי זה לחיות בהווה. לקבל את המסורת והערכים כפי שהם עכשיו, בהווה, ולא לנסות לערער אותם באמצעות חפירות ארכיאולוגיות וגיניאולוגיות על התהליכים בהם התגבשו. לא לחטט בעבר; לא לחפש דעות הלכתיות אזוטריות במעמקי הגניזה, אלא לגשת אל ההלכה כפי שהיא לפנינו היום, ולהעביר אותה הלאה.

להיות דתי זה להיות הוליסט. לראות את עצמך כחלק ממכלול גדול יותר - ממשפחה, מעם, מהאנושות, ומהיקום כולו. חתיכה מתוך פאזל ענק, חוליה בשרשרת אינסופית. לדעת שאתה לא רק גרגיר אבק שנסחף ברוח, מנותק מהכל, אלא חלק מבריאה שכל מרכיביה קשורים זה בזה ויוצרים ביחד שלמות אחת.

להיות דתי זה להיות עניו. לדעת שהאדם לא יכול להבין הכל, ושגם המדע תופס רק חלק קטן מהמציאות. לדעת שיכולים להיות דברים רבים בשמיים ובארץ, שהפילוסופיה לא מעלה בדעתה. לדעת שגם אם אי אפשר להוכיח משהו - זה לא אומר שהוא לא נכון. לדעת שהכל אפשרי, ושהמציאות עולה על כל דמיון, ולא להתיימר לקבוע מה יתכן ומה לא יתכן.

להיות דתי זה להיות מכבד. לכבד את ההורים, את המורים ואת אבותינו הקדומים, ולא לראות בהם מיושנים ופרימיטיביים. לכבד את הערכים והמסורת שעברו לאורך הדורות, גם אם לא תמיד מבינים אותם. לכבד את עצמך, ולא להשפיל את עצמך לתאוות בזויות ולרצונות נמוכים. לכבד את הזולת, ולראות בו בעל צלם אלוקים, ולא אמצעי לניצול להנאתי האישית.

להיות דתי זה להיות חופשי. לא לתת ליצרים לשלוט עליך, ולא להשתעבד למוסכמות חברתיות ולדעתם של אחרים. לשחרר את הרוח מכבלי החומר, ולאפשר לה להמריא למרומים ללא מגבלות. להיות כל הזמן בשליטה על המחשבה, הדיבור והמעשה, ולא לתת להם לקחת אותך למקומות לא רצויים.

להיות דתי זה להיות מודע. להיות מודע לנס הגדול של הבריאה, לפלאים שמקיפים אותנו מכל עבר, ולעולם לא לתת לשגרה ולהרגל להקהות את התפעלותנו. להיות מודע לכוחות הרוחניים שגנוזים בתוכנו, ולא לקבור אותם תחת ערימות אבק ולכלוך. להיות מודע לייעוד האישי שלך, ולרמזים המכוונים אותך בדרך אליו.

להיות דתי זה להיות אנושי. לדעת שאתה לא חיה, וגם לא מלאך או אלוקים. לדעת שבשבילך נברא העולם, אבל גם שאתה עפר ואפר. להכיר את הכוחות הגדולים שבנו וגם את חולשותינו, את הטוב כמו את הרע. לאזן בין החומר לבין הרוח. לדרוש מעצמך גדולות, אבל לא להתייאש מנפילות. לדעת לצחוק על העולם, וגם על עצמך.

לאתר של משה רט

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן