שאל את הרב

אני מצהיר או אני נשבע?

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 22/12/15 16:13 י בטבת התשעו

שאלה

הבן שלנו שלח לנו הזמנה לטקס השבעה בכותל. אנחנו מאוד מתרגשים ומתכוננים להגיע . היום הוא התקשר ושאל מה הנוסח שהוא צריך להגיד אני נשבע או אני מצהיר? ומה ההבדל בינהם?

תשובה

ב"ה

שלום.


שיאמר אני מצהיר. הצבא מאפשר לחיל להחליט האם הוא נשבע או מצהיר.
ובעצם הצהרת אמונים כמוה כשבועת אמונים ואין בינהם כלום החיל מודיע שהוא נאמן לצבא ההגנה לישראל ומתחייב לקיים את המשימות שמוטלות עליו.נקודה.


על פי ההלכה הנוסח של שבועה הוא [בשיתוף שם שמיים.]
ועל כן אם אפשר שלא להשבע אלא לנקוט בנוסח דומה זה עדיף. שהרי אם יחרוג ולו במילימטר הרי שנשא שם שמיים לשוא מבחית ההלכה. (מבחינה צבאית עליו לקבל באופן מוחלט את חוקי הצבא אך אין אדם חף מטעיות )

ההלכה מתייחסת באופן מאוד חומר ללשון של שבועה או נדר ראו למשל בשו"ע חושן משפט סימן פז

"
[קודם שישביעוהו ואומרים לו הוי יודע שכל העולם כולו נזדעזע בשעה שאמר הקדוש ברוך הוא לא תשא את שם יי´ אלהיך לשוא
ובכל עבירות שבתורה נאמר בהם ונקה וכאן נאמר לא ינקה

וכל עבירות שבתורה נפרעין ממנו וכאן ממנו וממשפחתו שמחפין עליו ולא עוד אלא שגורם ליפרע משונאיהם של ישראל שכל ישראל ערבים זה בזה

וכל עבירות שבתורה אם יש לו זכות תולין לו עד ב´ או ג´ דורות וכאן נפרעים ממנו מיד ודברים שאין אש ומים מכלים אותן שבועת שקר מכלה אותם.

ואם אמר הריני נשבע העומדים שם אומרים זה לזה סורו נא מעל אהלי האנשים הרשעים האלה ואומרים לו לא על דעתך אנו משביעין אותך אלא על דעתנו ועל דעת ב"ד ]"


ולכן יאמר אני מצהיר כי קשה להישבע על מה שאתה לא בטוח ב100 אחוז שתוכל לקיים ללא כל סטיה ולו הקטנה ביותר או ללא כל טעות ולו הקטנה ביותר .


בהצלחה גדולה ,לחיי מדינת ישראל.


עוזיאל אליהו

.

כתבות נוספות