מאמריו האחרונים של יוסקה אחיטוב ז"ל - יוצאים לאור

באסופת המאמרים החדשה - "משבי רוח" - שיצאה לאור באחרונה, ניתן למצוא מאמרים שכתב יוסקה אחיטוב ז"ל במהלך העשור האחרון, כביקורת על המגמות המשיחיות בציונות הדתית

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/10/13 11:34 כו בחשון התשעד

הספר החדש "משבי רוח" מעלה ביקורת נוקבת ואמיצה שכתב יוסקה אחיטוב ז"ל בעשור האחרון לחייו כלפי המגמות המשיחיות המטפיזיות המתפשטות בציונות הדתית. בפרקים השונים מנסה הספר לבודד מרכיבים של מטפיזיות המושכים את הציונות הדתית של ימינו למחוזות של ניכור, בדלנות, קיצוניות לאומית וקיפאון דתי, ולהצביע על אלטרנטיבות שהנחו בעבר את גדולי הפוסקים ואת ההוגים בראשית הציונות. מבעד לשורות עולה דאגה כנה לעתידה של הציונות הדתית ושל החברה הישראלית כולה, מבט מפוכח על מצבה בהווה וניסיון לחיזוק ערכי היסוד הראשוניים שלה, הנעוצים בעבר.

יוסקה אחיטוב (2012-1933), חבר הקיבוץ הדתי עין צורים ומחשובי המרצים במרכז יעקב הרצוג ללימודי יהדות, איש חינוך ומחשבה, הוא אחד מאנשי ההגות המרכזיים והמקוריים שקמו בדורנו לציונות הדתית בכלל, ולתנועת הקיבוץ הדתי בפרט. במרכז עולמו הרוחני של אחיטוב עמדו הקהילות שבתוכן חי ופעל - הקיבוץ הדתי, הציונות הדתית והחברה הישראלית - וכלפיהן ולמענן ניסח את הגותו. מחויבותו העמוקה למעגלי שייכות אלה הציבה אותו לא פעם בעמדה של ביקורת. הוא חרד לעתידה של הציונות הדתית שעל ברכיה גדל; זיהה את המגמות המתפתחות בה הרומסות את הסיכוי לקבלת האחר ולכינון דיאלוג פתוח עמו, ולא נלאה מלהצביע על חלופות הלכתיות נוספות הגלומות במסורת היהודית.

נחמיה רפל, מזכ"ל הקיבוץ הדתי אמר שליוסקה היו אלפי תלמידים, שאהבו אותו בשל אישיותו החמה והמכבדת מחד ומאידך בשל היקף הידע האדיר שהיה לו. הוא היה מורה ומרצה מבוקש, ונתן שיעורים רבים במסגרות שונות ומגוונות. בבקיאות עצומה חלק יוסקה בשעת הצורך על רבנים ומלומדים, ללא מורא וללא משוא פנים, והעמיד תפיסת עולם יהודית הומניסטית הנשענת על ארון ספרים יהודי גדוש ופתוח.

עורכי הספר הם ד"ר יקיר אנגלנדר, המלמד כיום באוניברסיטת נורת'ווסטרן בשיקגו, ופרופ' אבי שגיא, ראש התוכנית ללימודי פרשנות ותרבות באוניברסיטת בר-אילן ועמית מחקר בכיר במכון שלום הרטמן בירושלים. ספריו הקודמים של אחיטוב הם "על גבול התמורה: עיון במשמעויות יהודיות בנות זמננו" ו"תרבות יהודית בעין הסערה".