לקראת הסבב הבא: למה כדאי גם לכם להצטרף ללימוד הדף היומי?

מפני שזו מצווה גדולה, כי לא זוכרים הכל אבל יודעים יותר, או אולי בכלל כדי להזכיר לעצמנו שכל ישראל חברים – ואפשר לדבר על הדף היומי גם עם השכן לרכבת? 8 סיבות טובות להצטרף ללימוד

חדשות כיפה הרב עמיחי גורדין 26/07/12 10:05 ז באב התשעב

לקראת הסבב הבא: למה כדאי גם לכם להצטרף ללימוד הדף היומי?
Reuvenk-cc-by, צילום: Reuvenk-cc-by

היום יסיימו עשרות אלפי יהודים את לימוד הש"ס. מחר, יום שישי בערב שבת 'נחמו נחמו עמי', יתחיל סבב נוסף של לימוד הדף היומי. כמי שממליץ להצטרף ללימוד, אעלה בפניכם שמונה נימוקים שונים לחשיבותו, בתקווה שתמצאו לנכון להצטרף למפעל ולסיים את הש"ס - בשבע וחצי השנים הבאות.

נימוק ראשון: 'אם כולם אומרים, כנראה שזה נכון'. מסגרת הדף היומי היא המסגרת הלימודית הכי מצליחה בעולם. בכל פינה על מפת העולם נמצאים אנשים הלומדים 'דף יומי'. קשה לפספס את הנוכחות המרשימה של הלומדים. זאת בייחוד לאור העובדה שבשנים האחרונות גדל מספר הלומדים בצורה אסטרונומית.

מסגרת ענקית כזאת, חייבת להיות דבר טוב. העובדה שכל כך הרבה אנשים, מכל כך הרבה מקומות, מכל כך הרבה שכבות, ובמשך כל כך הרבה שנים - לומדים בהתמדה, מעידה יותר מכל נימוק רציונלי שהוא, על התועלת המרובה שבמסגרת.

אחת המסיבות לסיום הקודם של הש"ס התקיימה ב'מדיסון סקוור גרדן'. הכרטיסים אזלו חצי שנה לפני האירוע. כרטיסים למשחקים משמעותיים מאוד בליגת ה - N.B.A. אוזלים רק חודש או חודשיים לפני. מו"ר הרב אהרן ליכטנשטיין העיר פעם, שבמאבק הזה בין רבי מאיר שפירא, מייסד הדף היומי, לבין לברון ג'יימס, זכה הרב הזקן.

נימוק שני: קיום המצווה שמוטלת על כל יהודי ללמוד את כל התורה. הגר"מ פייינשטין (אג"מ יו"ד ד,לו,ט) כתב בתשובותיו: "שיש מצווה על כל אחד מישראל ללמוד את כל התורה כולה... והיינו שצריך להשתדל שילמוד בכל יום פרק אחר... וכשהתחילו להתרשל, הונהג ע"י הגאון ר' מאיר שפירא שיהיה דף יומי כללי קבוע בכל העולם. שבלימוד זה מקיימין לימוד כל תורה שבע"פ".

נימוק שלישי: מחויבות. אין מסגרת שממחישה את המחויבות שלנו ללימוד, יותר מהמסגרת של הדף היומי. השעון דופק - גם כשמחתנים את הבן וגם ביום העצמאות, גם במילואים וגם כשיש לחץ בעבודה. פספסת יום - תרגיש בכך מיד, אתה בפיגור של דף. בניגוד לתחומים אחרים, כאן לא ניתן לרמות את עצמנו. אנו יודעים בדיוק היכן אנו נמצאים וכמה למדנו. כך מתמסרים ללימוד בצורה אמיתית.

נימוק רביעי: ידע. נכון, אנחנו לא מבינים הכל. נכון, אנחנו זוכרים מעט ממה שלמדנו. ובכל זאת אנו מקבלים במסגרת הזאת מושגים רבים מאוד. אנחנו לא נזכור את כל מהלך הסוגיה, אבל נצא עם ידע רב ומקיף של כללים והלכות. יתרה מזאת, אפילו אם את המושגים הללו לא נזכור - שכרנו בכך שבפעם הבאה שניתקל בהם - הם לא יהיו סינית עבורנו. הדף היומי מזכה אותנו בהיכרות עם עולם התורה. גם אם לא נזכור דבר, לפחות פגשנו את התורה.

נימוק חמישי: אמצעי עזר. אדם הרוצה ללמוד אבל זקוק לאמצעי עזר, ימצא במסגרת זו כמות אדירה של אמצעים. רשת שיעורים ענפה הפזורה בכל מקום, שיעורים באמצעות האינטרנט, דפי עזר לסיכום ולהבנה, ועוד אמצעים שונים ומגוונים הפזורים כיום בשטח.

נימוק שישי: כל ישראל חברים. בכל מקום בארץ שאליו נגיע, קיים שיעור בדף היומי. גם אם אנו נקלעים לעיר לא מוכרת וגם אם אנו נוסעים ברכבת, תמיד נוכל למצוא שיעור או חברותא ללימוד. אנשים שונים הבאים ממקומות שונים יכולים ללמוד ביחד את אותו דף. אין זה נדיר לראות שני חברים שנפגשו יחד במקרה בנופש בצפון, יושבים אחרי התפילה בבית הכנסת שבמושב הקטן, ולומדים בחברותא את הדף.

נימוק שביעי: רכישת כלים ללימוד גמרא. מי שרץ כל יום קילומטר, ידע בסוף לרוץ מהר. העובדה שאנו לומדים בכל יום דף גמרא משפרת בטווח הרחוק את יכולת הלימוד שלנו.

נימוק שמיני: סיפוק. לימוד הדף היומי גורם לנו להתרומם מעל שגרת היום-יום. אנו מצליחים להספיק בנוסף לעיסוקי העולם הזה (החשובים לכשעצמם, כמובן) גם דברים נוספים. הדף היומי מצליח להרחיב את תחום העיסוק שלנו גם לעולמות רוחניים יותר.

המאמר המלא יתפרסם בעלון "שבת בשבתו".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן