למה דתיים מערבבים את האלהים בענייני טריטוריה ושטחים?

מדוע יש ביקורת על מפלגת הבית היהודי? האם לעלות על טרמפים בעקבות הפיגועים? מדוע לא להקים מפלגה של תלמידי הרב קוק? הרב אבינר משיב

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר בעריכת הרב מרדכי ציון 07/12/14 10:58 טו בכסלו התשעה

למה דתיים מערבבים את האלהים בענייני טריטוריה ושטחים?

מפלגת הבית היהודי

ש: למה יש ביקורת על מפלגת הבית היהודי? הרי הם עושים דברים טובים?

ת: בודאי. משל לאדם מרוסק בתאונה 'והרופא במקום לטפל בלב או בראש מטפל ברגלים ובידיים. עיין במאמר עיקרים של מרן הרב קוק במאמרי הראיה. הראש והלב זה לעמוד כצוק איתן בכל מחיר כגד גל חקיקה שחותרת למחוק את האופי היהודי מהמדינה.

תגובה לפיגועים

ש: מה לעשות לנוכח אזלת היד של המנהיגות הלאומית ביחס לפיגועים?

ת: לעשות תשובה גדולה על המשפט הזה, שנאמר בלי לדעת כמה המנהיגות במסירות וכשרון, וליפול בפח של המחבלים, שזו מטרתם, לערער אמון האזרחים בשלטון.

מפלגת מרן הרב קוק

ש: למה שלא נקים תנועה ומפלגה של תלמידי הרב קוק?

ת: חלילה. לא תעשו אגודות אגודות. יבמות יג ב. ועיין ריטב"א. אנו שייכים לכלל ישראל (ריטב"א: "בנים אתם לד' אלהיכם. וכיון שאתם בני אב אחד ואל אחד, ראוי הוא לכם שלא תעשו אגודות אגודות, וכאילו יש כאן שתי תורות ושתי אלוהות" - מ"צ).

עבודת ד' ושטחים

ש: למה דתיים מערבבים את האלהים בענייני טריטוריה ושטחים?

ת: עיין רש"י ראשון על התורה, אם יאמרו גוים: לסטים אתם... לתת להם נחלת גויים. אלא התבלבלת עם ישו הנוצרי שאמר: תנו לאלהים מה ששייך לאלהים ולקיסר מה ששייך לקיסר.

טרמפים וטרור

ש: האם להמשיך לנסוע בטרמפים כדי לא להיכנס לטרור?

ת: אסור לפחד אך יש להיזהר כאשר יש סכנה ידועה. מסילת ישרים סוף פרק ט. לכן כיוון שיש התראות על תכניות חטיפה, יש לנסוע רק בטרמפ בטוח.

אכילת לויתן

ש: בני בן 6 שאל כיצד יאכלו צדיקים את הלויתן לעתיד לבוא, הרי אינו כשר?

ת: זה לא מה שנקרא עתה לויתן אלא דג אחר (בבא בתרא עה א. חולין סז ב - מ"צ).

כניסה להר הבית

ש: עד איפה מותר להיכנס בהר הבית?

ת: עד השלטים של הרבנות הראשית שאוסרים ללכת הלאה. כמובן הם קדמו זמן רב לרבנות הראשית (כידוע, היה הנציב העליון הראשון שנתמנה להיות המושל העליון על ארץ ישראל שנשלטה ע"י האנגלים בין שתי המלחמות, יהודי בשם הרברט סמואל, שהיה שומר מסורת ואף נזהר מלחלל שבת בפרהסיא. והיה הולך בשבת רגלי מארמונו באוגוסטה ויקטוריה בהר הצופים, עד לחורבת רבי יהדה החסיד. בפגישתו הראשונה עם סיר הרברט סמואל, לאחר התמנותו לתפקיד הרם של הנציב הראשון ליהודה, ביקש ממנו הגרי"ח זוננפלד רשות לקבוע שלטים בכניסות השונות של הר הבית, המזהירים על איסור הכניסה למקום המקדש. תמהו מלוויו, מה ראה על ככה לעורר עניין זה כבר בפגישה הראשונה, בו בזמן שאותה בעיה לא נראתה כדחופה באותם הימים, כי בין כה לא העיז כמעט יהודי להיכנס להר הבית מחשש פגיעה מצד הערבים. באותה שעה נסרו בעיות הרבה יותר דחופות בחלל עולמה של היהדות החרדית. הסביר הגרי"ח זוננפלד, כי הוא אמנם יודע שקיימות בעיות דחופות יותר. ברם, כוונתו היתה לרמוז להרברט סמואל הנציב העליון, כי גם לו עצמו בתורת יהודי אסור להיכנס להר הבית. בתשובה ביקש ממנו הרברט סמואל להגיש את הבקשה בכתב. הוא אמנם פנה אליו רשמית במכתב בנדון, בזו הלשון:

הוד מעלתו הנציב העליון של א"י, סיר הרברט סמואל הי"ו,

"הנני מרשה את עצמי לבקש בזה רשיון מאת הוד מעלתו, לקבוע שלטים אצל שערי הכניסה של מקום המקדש, בכתב עברי, יידיש וספרדית, להזכיר את בני ישראל שלא יכנסו למקום המקדש. כי בזמן הזה חסרים לנו אמצעי הטהרה המכשירים את האדם להיכנס למקום המקדש, ועל כן אסור לשום בר ישראל על פי חוק התורה להיכנס למקום הקדוש הזה". חכמת חיים עמ' ריב-ריג - מ"צ).

רפואות שבגמרא

ש: למה אנו לומדים את הרפואות שבגמרא ושברמב"ם על אף שהפוסקים כתבו שאינן שייכות לימינו?

ת: כדי ללמוד את היחס האמוני, ההלכתי, הרציני לרפואה לכל הדורות.

תורה ומדע

ש: למה יש בגמרא דברי מדע?

ת: "הרינו צריכים לדעת כמעט את כל המדעים כדי לברר יפה את התורה". מרן הרב קוק בשמונה קבצים א תתק באריכות.

העלאת ניצוצות

ש: מרן הרב קוק מדבר על העלאת ניצוצות. כיצד עוסקים במלאכה זו?

ת: זו מלאכה ליחידי יחידים גאוני עולם ולא עבורנו.

שאריות מזון עם קדושת שביעית

ש: מה לעשות עם שאריות מזון או קליפות עם קדושת שביעית?

ת: לשים בשקית ניילון סגורה בפח שמיטה, וכשהתקלקלו אחרי יממה בערך אפשר לזרוק לאשפה.

ש: מותר לערבב לשאריות עם קדושת שביעית ובלי קדושת שביעית?

ת: כן.

ש: ונוזלים?

ת: להניח כך לילה.

ש: ומה שדבוק בצלחת ובדפנות הסיר?

ת: אפשר לשטוף (דיני שביעית השלם טז שאריות ב-ד - מ"צ).

חטא סדום

ש: למה אנשי סדום נענשו מפני שלא נתנו צדקה? זה לא ז' מצוות בני נח?

ת: זה שכלי והם מצווים על דבר שכלי. רבנו בחיי שם.

הכשרת תנור

ש: כיצד אפשר להעביר תנור מבשרי לחלבי או להיפך?

ת: הדלקה בחום המירבי חצי שעה. החלפת תבניות. הגריש"א (אשרי האיש יו"ד פ"ה אות כה - מ"צ).

שולחן ערוך חמישי

ש: מה זה שולחן ערוך חמישי?

ת: מליצה. לדעת להתהלך עם בני אדם. דרך ארץ קדמה לתורה. אבל באמת הוא נכלל בשולחן ערוך. ויש גם שו"ע שישי, לדעת להתהלך עם אלה שאינם בני אדם... (מסופר במגד גבעות עולם ח"ב עמ' טז, שהחתם סופר נתן סמיכה לתלמיד אחד גאון שנבחן אצלו על כל ד' חלקי שו"ע וידעם בע"פ על בורים, ולאחר מתן הסמיכה הזהירו החת"ס: "דע שיש חלק חמישי בשו"ע איך להתהלך ולהתמודד עם בני אדם, וע"כ דע את אשר לפניך". התלמיד יצא מלפני החת"ס מעוטר בסמיכה המפוארה, ולא עבר זמן רב והוא נתעטר בכתרה של אחת הרבנויות החשובות בזמנו, אולם לא עמד שם זמן רב, ואותה קהילה שמינתה אותו לרב פיטרה אותו מהרבנות ושילחה אותו לדרכו, והתלמיד חזר לרבו החת"ס להתאונן על רוע מצבו. לשמע דבריו השיבו החת"ס: "הרי הזהרתיך שיש חלק חמישי בשו"ע איך להתהלך עם בנ"א, ומדוע לא קיימת את דברי"? ואף התלמיד השיבו: "מורי ורבי, את החלק החמישי למדתי, אך את החלק הששי איך להתמודד עם נישט קיין מענטשען [לא בני אדם] לא למדתי"...

אלא מסופר בס' חכו ממתקים ח"א עמ' קנג, שנשאל הג"ר שלמה זלמן אוירבך על אחד מפסקיו, האם זה על פי שולחן ערוך החמישי [כאשר הכוונה היא, שגם אם הפסק אינו הלכה מפורשת בשולחן ערוך שבידינו, יש לרב להתבונן בסברא ובהתבוננות על הנושא הנידון]? והשיב: "לא! אלא על פי שולחן ערוך ה'ראשון'", והסביר: "ראשית חכמה יראת ד'".

ופעם שאלו את הגראמ"מ שך על הפתגם "השולחן הערוך החמישי", ואמר שהוא הלצה, ולא כדאי להשתמש בה, כיוון שבעלי בתים יכולים להבין מזה שאפשר להוסיף על השו"ע ושכאילו סברתו היא כסברת השו"ע... קובץ קול התורה חוברת נ"ב. קונטרס הלכה כרבי אלעזר מהרב שמואל ברוך גנוט עמ' 37 - מ"צ).

הלל הזקן והעני

ש: איך הלל הזקן רץ בפני עני בן טובים ולא חס על כבודו. כתובות סז ב?

ת: א. זה היה לפנים משורת הדין. קוב"ש שם. ב. זה היה לשם ד'. משך חכמה בסוף פירושו על הפסוק ומשה נגש אל הערפל (שמות כ יח - מ"צ).

מחלל שבת

ש: ישבנו חברים בשבת והגיע עוד חבר ברכב. מה לעשות?

ת: לקבל פניו בנימוס ובמורת רוח.

שמירת נגיעה מגוייה

ש: האם מותרת נגיעה בגוייה, הרי אין טומאה בגויים?

ת: חלילה. מה היצר הרע לא ממציא כדי להכשיל בני אדם! ועלינו ללמוד מהיצר הרע שמשתדל כל כך למצוא דרכים להכשיל, קל וחומר עלינו להתאמץ למסור נפשנו על עבודת ד'.

כיסוי ראש אישה

ש: כמה אפשר להוציא שערות מכיסוי הראש?

ת: לפי הזוהר שום דבר. ביה"ל סי' עה. לפי הגרמ"פ, טפח, שהוא 2 אצבעות, 4 ס"מ. שו"ת אגרות משה אה"ע נח. לפי הגר"ע יוסף, אצבע אחת, 2 ס"מ. ילקוט יוסף אוצר דינים לבת ס יג.

משיח בן יוסף

ש: יש דעה שמשיח בן יוסף יהיה יהונתן והוא יהיה משנה למשיח בן דוד?

ת: כן. רבי מנחם עזריה מפאנו בספר עשרה מאמרות. וראה שמואל א סוף פרק כ "לעולם" (עשרה מאמרות מאמר חיקור דין ח"ד פט"ז - מ"צ).

ראה www.havabooks.co.il לקרוב ל5000 שו"ת סמס של הרב

ראה [הרב] אבינרפדיה לשיעורי הרב: http://shlomo-aviner.net/index

ובפייסבוק