להתארח או לסרב בנימוס

יו"ר ארגון הרבנים "בית הלל" מסביר את פסק ההלכה שהתיר לדתיים לסעוד אצל חילונים: "בזמן שאנו רגילים שנכתבות תשובות ב-sms , כאשר כותבים תשובה מפורטת עמוסה במקורות, נשמעת ביקורת לא עניינית"

חדשות כיפה הרב מאיר נהוראי 06/12/12 13:49 כב בכסלו התשעג

להתארח או לסרב בנימוס
בית הלל, צילום: בית הלל

אחת השאלות הנפוצות בתפקידי כרב מושב ורב בבית המדרש לנשים במגדל עז, היא על האפשרות להתארח בבית שאינו שומר כשרות. שאלה זו נפוצה, משום שהיא מתייחסת למקרים רבים הקשורים לציבוריות הישראלית . כיצד ינהג בן שחזר בתשובה ומעונין להמשיך לאכול בבית הוריו? כיצד הורים יתארחו בבית ילדיהם החילוניים? כיצד ייפגשו חברים לעבודה, או שכנים במקום המגורים, המפצירים שנגיע אליהם ונשב בביתם? במהלך השנים השתדלתי לענות לשואלים ולתת להם הנחיות.

בשנה האחרונה הוקמה תנועת בית הלל מסיבות שונות, ואחת ממטרותינו המרכזיות הייתה להקים בית מדרש, שבין כתליו ילובנו שאלות הלכתיות ציבוריות. בית המדרש נדרש לשאלה זו וניסה למצוא את האיזון בין שני ערכים מרכזיים בעולמנו הדתי. מצד אחד, החשיבות באחדות בין חלקי העם השונים, הצורך בהעצמת אהבת חינם בתוכנו. כמו כן, להשתדל לממש את מצוות הכנסת אורחים בין כל חלקי העם. מצד שני, הצורך להמשיך ולהקפיד על הלכות כשרות וכמובן להיזהר עד כמה שאפשר ממדרון חלקלק, שעלול לגרור את הקוראים לזלזול, חלילה, בהלכות כשרות הבית. לשם כך בית המדרש ההלכתי של בית הלל התכנס, למד את הסוגיות לעומק, חקר ודרש, עד אשר הוציא פסיקה הלכתית. הפסק נכתב בכמה רמות. בחוברת, שאמורה לצאת אי"ה בשבת הקרובה, יופיעו הכללים המרכזים בקצרה, כך שקריאתו תהיה שווה לכל נפש. בשולי הדף הודפסו המקורות העיקריים ומי שנפשו חפצה להעמיק במקורות, יוכל ללמוד את התשובה המלאה באתר בית הלל.

התשובה נכתבה בחבורה. זו הייתה חוויה רוחנית מיוחדת במינה. בדרך כלל רבנים כותבים ומנסחים תשובה, כל אחד לפי דעתו וטעמו, אולם כאן נרקם תהליך, שבמהלכו ישבו יחדיו מספר רבנים ובמשך שעות והתקיים דיון מעמיק על הנושא. לאחר שהנושא עלה על הכתב, המשכנו להתווכח ולדון על הניסוחים ואף התייעצנו עם רבנים נוספים, עד אשר יצאה התשובה בשלימותה. היו ויכוחים, היו מחלוקות, אולם לבסוף הגענו להסכמה על הכתוב ואף החמרנו במקרים מסוימים, מפאת הספק.

הפסק יצא לתקשורת והתקבל בהתלהבות רבה, אולם מספר גורמים התנגדו לכתוב ובמיוחד לאור מה שהתפרסם בכותרות העיתונים. האמת היא, שחלק מהביקורת מוצדקת לכאורה וזאת על פי הכותרות שניתנו על ידי העיתונאים, שלהם אג'נדה משלהם. אולם חכם - עיניו בראשו, לעולם לא יביע את דעתו, עד אשר יראה את הפסיקה במקורה. קשה לי לקבל התנגדות עקרונית לפסיקה, בו בזמן שאנו רגילים שנכתבות תשובות קצרות, אף ב-sms , ומצד שני, כאשר כותבים תשובה מפורטת עמוסה במקורות, נשמעת ביקורת לא עניינית- אתמהא?!

המחלוקת בונה, והיא חלק מעולמנו הדתי. הראייה לכך היא, שהתלמוד מלא במחלוקות. לכן טבעי שהפסיקה תגרור מחלוקת על המסקנות ההלכתיות ואף המדיניות בפרסום תשובה מעין זו. אולם כל מי שמגיב וניזון מכותרות בעיתונים ואינו מעיין בתשובה לעומק ומסתפק בתגובה שטחית, טוב שיעשה עם עצמו חשבון נפש. זאת ועוד, החוויה שאנו עוברים בשעות האחרונות מלמדת אותנו, שאם מעוניינים אנו להגיב תגובה עניינית יש קודם לכן לעמול ולהבין את מה שנאמר. אסיים בתפילתו של רבי נחוניה הקנה בניסוחה הקצר במשנה במסכת ברכות כח ע"ב: 'אמר להם: בכניסתי [שהיה נכנס לבית המדרש] אני מתפלל שלא יארע דבר תקלה על ידי, וביציאתי אני נותן הודאה על חלקי'.

הכותב הינו רב משואות יצחק ויו"ר ”בית הלל - הנהגה תורנית קשובה“.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן