לא תגורו - אף מהמעצמה הגדולה ביותר בעולם

הרב מאיר נהוראי קובע כי אסור למדינה לפחד ולהימנע מלקבל החלטת הרות גורל. "אסור למנהיגות לפחד. היא חייבת להוביל ולהכריע"

חדשות כיפה הרב מאיר נהוראי 29/07/14 13:43 ב באב התשעד

לא תגורו - אף מהמעצמה הגדולה ביותר בעולם
פלאש 90, צילום: פלאש 90

אסור למנהיגות לפחד, היא חייבת להוביל ולהכריע. אסור למדינה לפחד ולהימנע מלקבל החלטות הרות גורל זה סוד קיומה.

השבת נקרא את פרשת דברים ובתוכה פרשת מינוי השופטים. התורה מפרטת את ההלכות הנוגעות לשופטים ובתוכן את העמידה על האמת. וכך נאמר : 'לֹא תַכִּירוּ פָנִים בַּמִּשְׁפָּט כַּקָּטֹן כַּגָּדֹל תִּשְׁמָעוּן לֹא תָגוּרוּ מִפְּנֵי אִישׁ כִּי הַמִּשְׁפָּט לֵאלֹהִים הוּא וְהַדָּבָר אֲשֶׁר יִקְשֶׁה מִכֶּם תַּקְרִבוּן אֵלַי וּשְׁמַעְתִּיו' (דברים א,יז) אל לו לשופט לעשות איפה ואיפה, ואל לו להתחשב בגורמים זרים בקביעת המשפט. אל לו לפחד לדון הוא מחויב להיות עצמאי ולהגיע להכרעה אמתית בין בעלי הדין.

מדרש ההלכה (הספרי) אף מרחיק לכת ואומר כך: לא תגורו מפני איש, שמא תאמר מתירא אני מפלוני שמא יהרוג את בני או שמא ידליק את גדישי או שמא יקצץ את נטיעותי תלמוד לומר לא תגורו מפני איש'. כלומר אף במחיר של איום על חיי השופט אל לו לפחד מאף אחד.

האיסור לפחד חל גם על חיילים היוצאים לקרב: 'וְאָמַר אֲלֵהֶם שְׁמַע יִשְׂרָאֵל אַתֶּם קְרֵבִים הַיּוֹם לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֵיכֶם אַל יֵרַךְ לְבַבְכֶם אַל תִּירְאוּ וְאַל תַּחְפְּזוּ וְאַל תַּעַרְצוּ מִפְּנֵיהֶם'.

חיילי צה"ל נכנסו לתוך עזה ונלחמים בחירוף נפש מול האויב הנוראי חמאס. הפחד אינו שולט בהם והם מקיימים את דברי הכתוב : 'לא תגורו'.

אולם צו זה מחייב בראש ובראשונה את מנהיגי ישראל. בו בזמן שרוח לחימה בקרב חיילנו, בו בזמן שהעם מאוחד סביב המשימה וגם ראשי השמאל תומכים בהשמדת המנהרות ובחיסול החמאס חייבת ממשלת ישראל והעומד בראשה לייצג את רצון העם. לפעמים הרוב לא רואה ואסור לרועה ללכת אחר צאנו אולם הפעם העם מפוכח ולמוד ניסיון מהעבר. אחרי ארבע עשרה שנה של אי שקט יש צורך בטיפול יסודי יותר. ראש הממשלה מוזמן לקיים את הצו: 'לא תגורו' לעמוד בפני המעצמות הגדולות ולומר בקול צלול זכותנו ויותר מכך חובתנו להגן על עצמנו זו משמעות של מדינה.

הכותב הוא יו"ר ארגון רבני בית הלל