לא כל אחד יכול לבקר את הרבנות הראשית, קצת ענווה

בשבוע שעבר פרסמנו באתר מאמר מפקד לשעבר בקורס נתיב, שמתח ביקורת חריפה על התנהלות הרבנות הראשית. הרב אבנר פורת, מארגון דרך אמונה מגיב ושואל לאן נעלמה הענווה

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 08/12/15 16:46 כו בכסלו התשעו

לא כל אחד יכול לבקר את הרבנות הראשית, קצת ענווה
פלאש 90, צילום: פלאש 90

לו בוקר בהיר אחד, היה קם סטודנט ממוסד אקדמי כלשהו, שתחומי לימודו עוסקים בביטחון ובאסטרטגיה, ואשר ניסיונו הצבאי מסתכם בהיותו סמל מחלקה בחי"ר או בשריון, והיה מפרסם מאמר, שבו הוא קורא לשידוד מערכות כללי במערכת הביטחון, תוך שהוא מסביר עד כמה ראשי המערכת הנוכחיים מנותקים מהמציאות ואינם רלוונטיים, ומוכיח מניסיונו העשיר ומחומר הלימודים שלו את הדרך החדשה שהוא מבקש להתוות, כמה מגוחך היה נראה בעיני הציבור? האם מישהו היה מתייחס ברצינות לטענות חסרות ענווה אלו?

אך מה שלכאורה כל כך ברור בתחומים אחרים, נעשה פרוץ ומופקר כאשר נוגעים בענייני תורה ובמעמדם של תלמידי חכמים.

קם לו בוקר אחד סטודנט, ומפרסם מאמר בו הוא פורס את משנתו באשר לתפקידה של הרבנות הראשית, ומוסיף את מבטו האובייקטיבי על החסרונות הנוראים שבמציאות הנוכחית, ולא נחה דעתו, עד שהוא בעצם קורא לציבור הרחב להחריב את הרבנות הראשית ולהקים תחתיה מוסד חדש. כל זאת כמובן, תוך הישענות על מרן הרב קוק זצ"ל.

לכן אולי כדאי לחזור אל כמה הנחות יסוד, שנדמה שפעם היו פשוטות וברורות:

  1. הרבנות הראשית הוקמה בשביל לבטא את דבר ד', כפי שהוא מובן על ידי הרבנים הראשיים, גם אם זה לא מוצא חן בעיני גורמים כאלו ואחרים, ולא בשביל לרקוד לצליליו של כלי תקשורת זה או אחר.

  2. הוראה פשוטה ומוכרת של חז"ל (אם כי קשה מאוד ליישמה) - 'יפתח בדורו כשמואל בדורו'. אם לא על הרבנים הראשיים נאמר הדבר, על מי כן?

  3. מי שמבקש לבחון ברצינות מקרה זה או אחר, לא ישאב את מקורותיו מעיתון 'הארץ' ודומיו, אלא ראשית ייגש אל מי שעליו נסובים הדברים בכדי לבררם, קל וחומר אם מדובר בתלמיד חכם, ובן בנו של קל וחומר אם מדובר ברב הראשי לישראל או בדייני בית דין. זו מצווה פשוטה וברורה של 'בצדק תשפוט עמיתך', כפי שנתבארה בפוסקים ובפרט בספר 'חפץ חיים'.

  4. ברבים מהמקרים, אלו הטוענים כי רק אוזנם כרויה למצוקות הציבור, מסווים שיעבוד נורא לקולות העולים מתוך קבוצה מצומצמת המנוכרת לקודשי ישראל וללאומיותו, קבוצה שעדיין אוחזת בעמדות מפתח בתקשורת, בתרבות ובמערכת המשפט. אך כפי שהמציאות מוכיחה שוב ושוב, קבוצה זו רחוקה מלייצג את עולמם הרוחני והתרבותי של רבבות עמך בית ישראל.

  5. ראוי לבחון היטב האם אלו, שזועקים חזור וזעוק על מעמדה השפל של הרבנות, אינם אותם אלו שהשכם והערב הטילו בה רפש, וערערו את מעמדה?

  6. כל מי שנפגש פעם ופעמיים במפגש בין הרבנים הראשיים הנוכחיים לבין הציבור הרחב, ראה עד כמה 'העם שבשדות' מוקיר ומעריך אותם.

  7. בסופו של דבר, כל מי ששותף לדה-לגיטימציה שנעשה לרבנות הראשית, נושא באחריות ישירה להחלשת היחס של רבים וטובים בציבור הדתי ומחוצה לו כלפי תלמידי חכמים ומעמד התורה.

הרב אבנר פורת הוא חבר בארגון הרבנים 'דרך אמונה'