לאורם הם הולכים: 10 בוגרים מרכזיים של ישיבת כפר הרא"ה

ביום השנה לפטירתו של הרב נריה זצ"ל ובמלאת ה-30 לפטירתו של הרב צוקרמן זצ"ל, בחרנו להתמקד בסיפוריהם האישיים של מדגם קטן אך מייצג מבוגרי הישיבה - שעדיין ממשיכים ללכת לאורם

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/11/13 16:41 יח בכסלו התשעד

לאורם הם הולכים: 10 בוגרים מרכזיים של ישיבת כפר הרא"ה

הרב חיים דרוקמן

נראה כי הוא היה כאן מאז ומעולם, אבל אפילו הרב חיים דרוקמן, כבר בן 81, למד בישיבת כפר הרא“ה בצעירותו. הרב דרוקמן משמש כיום כראש ישיבת אור עציון, יו“ר מרכז ישיבות בני עקיבא וחבר ההנהלה הארצית של תנועת עקיבא. בעבר כיהן כח“כ, כסגן שר וכראש מערך הגיור במשרד ראש הממשלה. הוא למד בישיבת כפר הרא“ה והמשיך ממנה אל ישיבת ”מרכז הרב“ בירושלים.

”הישיבות הוותיקות התרוקנו מתלמידיהם, ואת הישיבה הראשונה של בני עקיבא הקימו דווקא נערים, שהחליטו שעליהם ללמוד תורה“, תיאר הרב דרוקמן את הישיבה, ”בגלות, התפיסה של התורה היתה שלילת כל דבר אחר, וכך קמו לה הרבה מתנגדים. בארץ, ההסתכלות היא לאומית ועומדת בקנה אחד עם הצרכים של העם. מה צריכה המדינה? את כל התחומים, וזוהי דרכינו החינוכית: הזדהות עם המציאות אותה אנו חיים, ומכאן נשאבת המוטיבציה והדחף להוביל בכל התחומים“.

מוטי יוגב

ח“כ מוטי יוגב (”הבית היהודי“) עשה את לימודי התיכון שלו בישיבת כפר הרא“ה. כיום הוא משמש כיו"ר וועדת משנה לענייני יהודה ושמרון של ועדת חוץ וביטחון ובעבר שימש כמזכ"ל תנועת הנוער בני עקיבא, יו"ר החברה לשיקום ולפיתוח הרובע היהודי וסגן וממלא מקומו של ראש המועצה האזורית מטה בנימין.

יוגב, שמקפיד להשתתף באירועים רשמיים של הישיבה עד היום, אמר עם פטירתו של הרב צוקרמן זצ“ל כי ”כל מפגש עמו בישיבה היה לימוד ותורה לחיים“. הוא סיפר כי ישיבת כפר הרא“ה חינכה דורות של תלמידים בציונות הדתית וכי לראשיה בכלל ולרב צוקרמן בפרט יש ”זכויות עצומות בבנין התורה בארץ ישראל, בבניינם הרוחני והמעשי של אלפי תלמידים ותלמידות“.

הרב צפניה דרורי

רבה של קריית שמונה וראש ישיבת ההסדר בעיר, התחנך אף הוא בישיבת בני עקיבא בכפר הרא“ה. הרב דרורי מכהן כיום כיו"ר האגודה להתנדבות וכאב בתי הדין לגיור באזור הצפון. הוא למד בישיבת כפר הרוא"ה בשנותיה הראשונות, בעת שראש הישיבה היה הרב משה צבי נריה.

על הרב נריה סיפר כי ”נאמר בגמרא: בשעת המכניסין פזר, בשעת המפזרים כנס. יש אנשים שחיים בעולם הכינוס, ויש אנשים שעוסקים בעולם הפיזור, יוצאים החוצה, מדריכים ומשפיעים. הרב נריה היה המכנס הגדול בבית הרב: כל מאמר או פיסת עיתון שקשורה לתלמידיו או לישיבה היה גוזר ושומר, ומכל אלפי הפתקאות שנערמו תחת ידיו הוא הצליח להוציא ספרים עד אין קץ. מצד שני הוא פיזר את כוחו בכל מקום שיכול היה, מלמד, מרצה, מקים ישיבות. הוא שלח אותנו להקים את ישיבת בני עקיבא במירון. היינו תלמידים צעירים, בחמישית ובשישית. 'אתם צריכים להשפיע על הדור, הדור מחכה לכם', אמר לנו".

מיכאל בן ארי

תתפלאו, אבל גם ח“כ לשעבר מטעם ”האיחוד הלאומי“, שהתמודד לכנסת בבחירות האחרונות במפלגת ”עוצמה לישראל“ אך לא צלח את אחוז החסימה, למד והתחנך בישיבת כפר הרא“ה. בן ארי הוא דוקטור בלימודי ארץ ישראל וארכאולוגיה, המשמש כיום כמרצה באוניברסיטת אריאל. הוא מתגורר בקרני שומרון, נשוי ואב לשמונה, שרואה עצמו כממשיך דרכו של הרב כהנא ז“ל. על תקופת לימודיו בכפר הרא“ה סיפר בעבר כי המורה להיסטוריה היה מוציא אותו מהשיעורים באופן קבוע: ”נזרקתי מכל שיעור החוצה משום שהוא לימד את ההיסטוריה מהזווית המפאיניקית ואני הצגתי לו את האיפכא מסתברא של העניין. והוא פשוט לא יכל לסבול את זה שאני מראה לו הסתכלות אחרת על המציאות“.

שי אברמסון

החזן הצבאי הראשי לצה“ל מתהדר גם בתואר הנכסף - בוגר ישיבת כפר הרא“ה. אברמסון, חידוש ציוני-דתי מרענן לתפקיד החזן הצבאי, תפקיד שבו החזיקו בדרך כלל נציגים חרדים, החל את שירותו הצבאי בעתודה האקדמית ללוגיסטיקה וכלכלה, המשיך כמדריך בקורס קצינים ושירת כמפקד פלוגת מפקדה ביחידת מגלן. בהמשך עבר לאט“ל, עד שקיבל הצעה לתפקידו הנוכחי - ועבר לשורות הרבנות הצבאית בתקופת כהונתו של הרב הצבאי הראשי הקודם, תא“ל הרב אביחי רונצקי.

כיום אברמסון אהוד במיוחד בקרב הקצונה הבכירה בצה“ל והוא מופיע בהרכבים שונים, בהם תזמורת צה“ל והרכבים צבאיים לצד קונצטרים ופסטיבלים ברחבי העולם. את הכספים שהוא מקבל על הופעותיו, הוא מעביר כתרומה לצה“ל.

הרב נעם פרל

מזכ"ל תנועת בני עקיבא העולמית ומייסד הישיבה התיכונית סוסיא שבהר חברון, אף הוא אחד מבוגרי ישיבת כפר הרא“ה. הרב פרל סיפר בעבר כי התקבל לישיבת כפר הרא“ה לאחר שהודח מלימודיו בישיבת ”נתיב מאיר“, בסוף כיתה יא‘. מי שראיין אותו ללימודים הוא הרב נריה, שלא נרתע מההחלטה הקודמת של ”נתיב מאיר“. בהמשך למד בישיבת ”אור עציון“ ושירת בחטיבת הצנחנים.

(צילום: בני עקיבא)

מוסא ברלין

המוזיקאי הראשון שיצא משורותיה של הישיבה הוא מוסא ברלין, מהכלייזמרים המפורסמים והותיקים בישראל. את דרכו המוזיקלית הוא התחיל בעקבות הישיבה, כשנשלח על ידי ראש הישיבה המיתולוגי, הרב משה צבי נריה, לנגן בל“ג בעומר ובז‘ באדר בקבר הרשב“י שבהר מירון. עובדה זו השפיעה על המשך הקריירה המוזיקלית שלו באופן משמעותי. ברלין מופיע עד היום באירועים רבים ובתו, אודהליה ברלין, ממשיכה את דרכו המוזיקלית ביתר שאת. הוא נשוי ואב לשישה ומתגורר כיום באלון שבות.

(צילום: זאב גלילי)

הרב ירחמיאל וייס

ראש ישיבת ירושלים לצעירים החל את לימודיו בבית הספר "תחכמוני" ורק לאחר מכן עבר לישיבת כפר הרא“ה, בה למד עד כיתה יא‘. אז הוא החליט לעבור לישיבת ”מרכז הרב“ ולמד אצל הרב צבי יהודה הכהן קוק והרב הנזיר. הרב וייס התפרסם בציבור בעקבות הפיגוע בישיבת מרכז הרב, בו נרצחו חמישה מתלמידי ישיבתו ובוגר הישיבה.

(צילום: איתי פרץ)

צבי טל

אחד הבוגרים הבולטים של הישיבה הוא צבי טל, לשעבר שופט בית המשפט העליון ומראשוני התלמידים בישיבת כפר הרא“ה. טל נולד בפולין ועלה ארצה עם הוריו בגיל שמונה, כשמאוחר יותר נשלח ללימודים בישיבת כפר הרא“ה. מאז ועד היום וחרף עיסוקיו, גם בזמן שהיה שופט בעליון, הגיע טל לכל האירועים המרכזיים שקיימה הישיבה.

”הרב נריה לימד אותנו פרק בהלכות ציבור ודמוקרטיה, כפף עצמו והרכין ראשו“, סיפר טל, בעבר, על תקופת הקמת הישיבה. "הוא המליך את אסיפת החברים והועד הנבחר על סדרי קבלת חברים לישיבה ועל סדרי הישיבה. יצר מה שנקרא אז - ’רפובליקה של תורה‘“.

נחום רקובר

עוד בוגר מרכזי בתחום המשפטי הוא פרופ‘ נחום רקובר, מומחה לחקר המשפט העברי, ששימש בעבר כמשנה ליועץ המשפטי לממשלה. רקובר הוא חתן פרס ישראל לספרות תורנית בשנת תשס"ב. בשנת 1947 החל ללמוד בישיבת בני עקיבא כפר הרא“ה וכעבור שנתיים עבר לישיבת ”מרכז הרב“ בירושלים - במסלול המקובל המאפיין לא מעט מבוגרי הישיבה.

”כשלמדתי בכפר הרא"ה היינו שומרים בלילות בגשרים של כביש חיפה-תל אביב הישן, ליד כפר ויתקין ואחרים. אלה היו הפעולות השגרתיות ששיתפו אותנו בהן“, סיפר על הימים ההם על ספסלי הישיבה.