כולנו עבדים של פייסבוק

אם אנחנו בודקים את הג‘ימייל בכל שתי דקות וממהרים פעמיים בשעה כדי לבדוק אם מישהו כתב משהו חדש בפייסבוק - אולי אנחנו עדיין משועבדים במצרים

חדשות כיפה אבינועם הרש 06/03/13 13:44 כד באדר התשעג

כולנו עבדים של פייסבוק
boltron-cc-by, צילום: boltron-cc-by

נדמה לי שאין כמו ראש חודש ניסן בשביל להרהר קצת אודות מושגים כעבדות וחירות ולראות האם באמת יצאנו ממצרים ואולי בכלל מצרים זה הרבה יותר מצב של תפיסה תודעתית ופחות עניין של מקום.

"אתם הצעירים", כך אמר לי לפני שנים ניצול שואה אוד מוצל ששרד את זוועות טרזינשטט, "חיים בארץ ישראל, יש לכם הכול, אתם יכולים להתהלך בארץ שלנו כמו טווס נפוח לעשות מה שבא לכם, לאכול מה שבא לכם, ולחיות את החיים המאושרים ביותר שיש, אתם לא יודעים להעריך כלום". האומנם אנחנו באמת משוחררים?

חשבתי מתי בפעם האחרונה יצא לי לעבור יום שלם מבלי להסתכל שלושים פעם בתיבת הדואר שלי בג'ימייל, להציץ עוד עשרים פעם בפייסבוק (כי בטוח באיזה מקום כותב לו עכשיו איזה אדם סטאטוס מאוד חכם ומשמעותי) ועוד עשר פעמים, לקינוח, להתעדכן בחדשות כדי לגלות איזה יהודי נהרג/נרצח/נשדד (הקף את חסר).

לצורך העניין ניסיתי לעשות פעם ניסיון: לראות כמה זמן אצליח להחזיק מעמד בלי כל הכבלים המשעבדים שמגישה לנו תרבות המערב על מגש של זהב. בלי הפייסבוק והאינטרנט והאינפוזיה של הפלאפון שלי. את השעה הראשונה עברתי יופי. אחרי השעה השלישית הרגשתי כמו נרקומן בגמילה עם עקצוצים בכל הגוף.

אז נכון, כמו שאמר לי היהודי הזקן אנחנו שותים ארבע כוסות לחיי ארבע לשונות של גאולה וברוך ה' יש לנו ארץ משלנו עם מדינה משלנו ואנחנו חופשיים לעשות כאן מה שאנחנו רוצים מהבחינה הזו אנחנו לגמרי בני חורין.

אבל אם נפתח מחדש את המושגים של 'עבדות' ו'חירות' אולי נגלה שאנחנו בעצם נשארנו משועבדים לכל כך הרבה כבלים ואלילים. איך אמר כבר מישהו שהבין דבר או שניים ב'חירות', נשיא ארה"ב אברהם לינקולן: "החירות אינה הזכות לעשות את מה שאנחנו רוצים, אלא את מה שאנחנו חייבים“.

ולפחות לפי המשפט הזה, במחילה, עדיין נשארנו בשעבוד במצרים.

הכותב הינו רכז הדרכה במדרשת עמיעד. הטור המלא יתפרסם בעלון "השבת" של "צהר". להארות ולהזמנת שיחות: avinoam811@gmail.com

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן