ירוקים לדבר ה‘: מצמצמים בקניות, ממחזרים נייר

הרב רונן לוביץ‘ מציע עקרונות הלכתיים לשמירה על הסביבה - לרבות מחזור נייר, צמצום בקניות מיותרות ובקניית מותרות וחיסכון בשימוש בכלים חד-פעמיים

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 06/03/13 13:34 כד באדר התשעג

ירוקים לדבר ה‘: מצמצמים בקניות, ממחזרים נייר
nattu-cc-by, צילום: nattu-cc-by

השמירה על הסביבה היא חלק בלתי נפרד מאורח החיים ההלכתי, על אף שעקרונות הלכתיים בנושא הזה - טרם גובשו בצורה מסודרת. הרב רונן לוביץ‘ נדרש לנושא במאמר חדש שהתפרסם בקובץ מאמרים של ישיבת מעלה גלבוע.

כחלק מאותן עקרונות, מציע הרב לוביץ‘ לצמצם בקניות מיותרות. ”שומר המצוות למד משחר נעוריו לסרב ולדחות פיתויים וסיפוקים כאשר הם כרוכים בבעיות הלכתיות, דוגמת מזון לא כשר, אכילת מוצרי חלב אחרי בשר, בישול בשבת ועוד. ההימנעות ממותרות אף היא ערך בתורת המוסר של היהדות“, הוא כותב.

(צילום: shutterstock)

עיקרון נוסף, אותו הוא מציין, הינו צמצום ייצור הפסולת באמצעות הפחתת השימוש באריזות, בכלים חד-פעמיים. "אצל חז"ל שברי עריבה ושברי זכוכית ראויים עדין לשימוש (משנה שבת, יז, ה), וחתיכות בד קטנות עדיין נחשבות לכלי (שבת קכה, א). לעומתם, כלים חד-פעמיים אינם נחשבים כלים ראויים לדעת כמה פוסקים חשובים שדנו בנושא לעניין קידוש (שו"ת אגרות משה או"ח ג, לט, מנחת יצחק י, כג). השמדת חפצים בחיפזון מנוגדת לרעיון שעומד מאחורי מצוות "בל תשחית", ועומדת בסתירה לאתוס היהודי של החסיד...“, כותב הרב לוביץ‘, שמציין בביקורת כי ”דווקא בחברה הדתית נעשה שימוש רב יחסית בכלים חד-פעמיים, הן בשל גודל המשפחות והן בשל ריבוי אירועים, כגון קידושים קהילתיים בשבתות, שמחות משפחתיות, הכנות לפסח ועוד".

הרב לוביץ‘ מביע תמיכה גם במחזור פסולת, כשהוא בעיקר מדגיש את חשיבות מחזור הנייר ועלוני השבת. ”עורכי העלונים, מתפללי בתי הכנסת והגבאים יכולים לעשות מאמץ שימנע את זריקת החומר הזה לגניזה, ובכך לשמור על הסביבה, ובה בעת גם על מעמדם של דברי תורה שבאמת טעונים גניזה", הוא מציע.

”היהדות, מאז ומעולם, שמה דגש על כך שתיקון הבעיות הגלובליות עובר דרך המעשים הפרטיים, אף הקטנים, של כל יחיד“, מסםכ הרב לוביץ‘, ”על האדם למצוא את סיפוקו בעניינים שברוח, ולא בצבירת נכסי חומר ומותרות. על כולנו להיות ירוקים לדבר ה'".