חדש בכיפה: שו"ת סמס עם הרב שלמה אבינר

צריך לגייס חרדים? מותר להתיישב במאחזים? האם לרבני "בית הלל" יש סמכות פסיקה ובכלל, מותר או צריך לברך "שהחיינו" על טלוויזיה חדשה? הרב אבינר במדור חדש בכיפה

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר, בעריכת הרב מרדכי ציון 05/07/13 14:46 כז בתמוז התשעג

חדש בכיפה: שו"ת סמס עם הרב שלמה אבינר

ש: האם שו"ת סמ"ס אינו מרגיל אנשים לעצלנות שלא להתאמץ ללמוד בעצמם?

ת: הנסיון מראה שכמעט כל השאלות הן או שאלות מורכבות שאדם אינו יכול לפתור לבד, או שנמצא במקום בו אין לו ספרים, או אנשים רחוקי תורה שאינם יודעים בין ימינם לשמאלם. היוצא מן הכלל היחיד הוא פניה של תלמידי ישיבות, שאינו מובן למה אינם שואלים את הר"מ שלהם, ולכן אינם מקבלים תשובה, וגם לא בטלפון (עיין הקדמת פסקי שלמה ג' חלקים - רשם מ"צ).

ש: צריך גיוס חרדים?

ת: בודאי, כל אחד חייב צבא, אחר שהתגדל בתורה (עיין לנתיבות ישראל א קיח במאמר למצות הארץ בהערה. שיחות הרב צבי יהודה - צבא וישיבה. שו"ת שאילת שלמה א שסח - רשם מ"צ), אבל לא בכפיה, אלא מתוך אמון.

ש: האם מותר להתיישב בגבעות ובמאחזים?

ת: מותר ומצוה להתיישב בכל מלוא רוחב הארץ, אבל בלי התנגשות עם כוחות הבטחון. לא עושים מצוה על ידי עבירה (לנתיבות ישראל א 106 - רשם מ"צ).

ש: האם נישואי תערובת לא חמורים יותר מגיור שלא כהלכה?

ת: אם הגיור אינו כהלכה, אלה נישואי תערובת...

ש: האם לפי מרן הרב קוק מותר שתהיינה נשים במפלגה?

ת: לא. כל כבודה בת מלך פנימה. מאמרי הראיה 189.

ש: מותר להצביע בעד מפלגה בה יש נשים?

ת: תלוי בחלופה.

ש: האם יש לגוף שנקרא רבני בית הלל סמכות פסיקה?

ת: אין לאף גוף סמכות פסיקה מלבד הרבנות הראשית לישראל. לכן יש לבחון כל פסיקה של כל רב של ארגון בית הלל לגופו של עניין, אם היא על פי דרכי הפסיקה המקובלות באומה.

ש: ביתי יצאה לתרבות רעה. אני חושבת לנתק כל קשר איתה. היא כבר לא ביתי!

ת: זה כמו לברוח מהעמדה מול אויב. אדרבה, את צריכה לאהוב אותה עוד יותר, ולחבק אותה עוד יותר (עיין אגרות הראיה א קע-קעא, לרב מילשטיין. עם פירוש הרב בספר במרחקים יזכרוני - רשם מ"צ).

ש: האם זה נכון שאין עשן בלא אש, ואם מרננים אחר אדם, סימן שיש בזה אמת?

ת: לא נכון. יש אנשים רעים מוציאים שם רע (עיין ח"ח, הלכות לשון הרע ג ז). גם על משה רבנו הוציאו דיבור שקר (עיין במדבר טז טו רש"י. דברים א יב רש"י ד"ה ומשאכם - רשם מ"צ).

ש: כשאני מסתובבת עם בעלי, הוא מסתכל על נשים, זה מפריע לי מאוד, אך הוא טוען שאין לי לפרש זאת באופן שלילי. מה לעשות אם זה מפריע לי?

ת: ודאי את צודקת, זה איסור כתוב בכל סיפרי ההלכה (עיין קצשו"ע קנב ח-ט - רשם מ"צ), וגם מעליב אותך. ובנוסף הוא תולה בך את הבעיה. אך זה מורכב לסמ"ס. דברי עם אשתי.

ש: קניתי טלויזיה חדשה לברך שהחיינו?

ת: אין מברכים על פורענות (ברכות נד א-ב - רשם מ"צ).

ש: למה בתנ"ך דוד המלך מתואר כמצביא ואצל חז"ל כתלמיד חכם?

ת: אצל שניהם הוא שניהם. למשל ספר תהילים שבתנ"ך מראה אדם עילאי בחכמה ובקדושה.

ש: החלטתי להתחתן, אבל אני רואה שבכל דבר, אמו של הבחור קובעת עבורו, ועקב זה הוא גם רוצה שנגור מולם. מה לעשות?

ת: כיון שהוא נשלט על ידי אמו, לנתק. על כן יעזוב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו (בראשית ב כד - רשם מ"צ).

ש: מותר לאבטח טיול תנועת נוער עם בנות לא לבושות צנוע?

ת: כן. ולא להביט עליהן. עיין פסחים כה.

ש: מותר ללכת לחתונה של משפחה שלנו חילונית בבין המצרים?

ת: כן. אמנם אסור במועד זה, אך אם בכל זאת עושים, זה חג שלהם ומותר ללכת (עיין הגרי"ש אלישיב בוישמע משה עמ' קפד. ובימי ספירה: שו"ת אגרות משה או"ח א קנט. הגרי"ד סולוביצ'יק בנפש הרב עמ' קצב. והגר"ח קניבסקי בס' דולה ומשקה עמ' קצב. דלא כשו"ת מנחת יצחק ד פד - רשם מ"צ).

ש: המקבל לשון הרע ראוי להשליכו לכלבים. הנה בעיתון התפרסמה השמצה על מישהו מפורסם, ולצערי לא דחיתי בליבי לגמרי. כמה שעות אחר כך נשך אותי כלב בשכונה. ב"ה הוא היה מחוסן, אבל זו השגחה פרטית!

ת: יישר כח.

לאבינרפדיה, כבר גלשתם?